[BADANIE] Dla większości Polaków zakupy są przyjemnością

Pomimo pandemii sklepy stacjonarne pozostają głównym kanałem zakupowym dla Polaków (89% zazwyczaj robi w nich zakupy) – takie wnioski płyną z najnowszego badania in-Store Media Polska. Dla większości Polaków (77%) codzienne zakupy są raczej przyjemnością i tu brakuje istotnych różnic w stosunku do 2019 roku. Promocje stały się jeszcze istotniejsze niż były dwa lata temu – zdecydowana większość polskich shopperów zwraca na nie uwagę i lubi, gdy są oznaczone w sklepach. W jaki sposób skutecznie komunikować się z konsumentem w sklepie, czy Polacy trzymają się swojej listy zakupowej? – na te i inne pytania odpowiada raport „Shopper Barometr Polska 2020”, który powstał we współpracy z Ipsos Polska.

Czy dla Polaków zakupy są raczej przyjemnością czy przykrym obowiązkiem? Dla aż 77% Polaków zakupy zdecydowanie są przyjemnością, z kolei 23% postrzega zakupy jako przykry obowiązek. Co więcej, nie ma tu istotnych różnic w zachowaniu konsumentów w stosunku do 2019 roku.

„Dobra wiadomość jest taka, że jeśli lubimy coś robić, to jesteśmy skłonni poświęcić tej czynności trochę więcej czasu czy ewentualnie zainteresować się czymś wcześniej niezaplanowanym, a w przypadku zakupów jest to np. uleganie pokusie promocji” – mówi Mateusz Głowacki, Dyrektor adań Ilościowych Ipsos Polska.

Ciągle najbardziej dominującym zjawiskiem jest to, że raz w tygodniu robimy duże zakupy, w czasie których kupujemy produkty również na zapas, ewentualnie braki uzupełniając małymi zakupami – tak zachowuje się aż 74% Polaków.

Pomimo pandemii sklepy stacjonarne pozostają głównym kanałem zakupowym Polaków. Aż 89% Polaków przynajmniej od czasu do czasu robi zakupy w dyskoncie, 42% kupuje w hipermarkecie i 41% w supermarkecie. Handel nowoczesny, tzw. modern trade, jest głównym miejscem zakupowym Polaków. Osób, które regularnie bywają w hipermarketach jest o punktów procentowych mniej niż przy poprzednim pomiarze w 2019 roku.

Shopper Barometr to badanie realizowane w ramach międzynarodowego badania OSE (Observation of Shopper Marketing) przez in-Store Media na kilku światowych rynkach. Teraz po raz pierwszy zostało przeprowadzone w Polsce w dwóch falach – tuż przed pandemią, w październiku 2019 roku, oraz w marcu 2022 roku, co dało bardzo dobry punkt odniesienia. Badanie skupia się na rozumieniu samego procesu decyzyjnego shoppera, ewolucji nawyków shoppera w sklepie i sposobu ich kształtowania się na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Celem badania było również poznanie zachowań konsumenta w poszczególnych kategoriach i zdefiniowanie najskuteczniejszej komunikacji w miejscu sprzedaży.