scf-news-retailnet-pl-logo-white.svg

[WYWIAD] Agata Iwańska, Signify i Jerzy Tymofiejew, Netto: inteligentne oświetlenie pomaga realizować cele zrównoważonego rozwoju

a-iwanska-signify-j-tymofiejew-netto

Dobrze przemyślany i zaprogramowany system sterowania oświetleniem daje jedną podstawową rzecz; solidne zwroty z inwestycji. Oczywiście wynika to głównie z rosnących cen energii. Zmniejszając natężenie oświetlenia w sklepie w stopniu, który jest niezauważalny dla klienta, wpływamy na obniżenie zużycia energii i daje nam to wymierne korzyści – mówi Jerzy Tymofiejew Chief Investment Officer w Netto Polska, VP Salling Group w rozmowie z Agatą Iwańską Business Development Manager CEE Retail Segment w Signify.

Agata Iwańska: Netto niedawno zakończyło proces transformacji sklepów Tesco. To ogromna inwestycja, która przeniosła sieć na zupełnie inny poziom, jeśli chodzi o rynek retail w Polsce. Jak przebiegał ten proces i jak świętowaliście jego zakończenie?

Jerzy Tymofiejew: Dołączyłem do zespołu Netto w marcu zeszłego roku, czyli na chwilę przed rozpoczęciem całej transformacji i kilka dni po zgodzie UOKiKu na akwizycję biznesu Tesco. Przejęcie tak dużego gracza przez mniejszego operatora stanowiło ogromne wyzwanie dla wszystkich w naszej organizacji. Wstępnie planowaliśmy tę transformację na okres 18 miesięcy. Finalnie, cały proces zrealizowaliśmy w niespełna 12 miesięcy, konwertując ponad 240 sklepów i kończąc ten etap inwestycji ze stałym portfelem prawie 650 sklepów. Liczba pracowników wzrosła w tym czasie do ponad 9000. Do sieci dystrybucji dołączyliśmy 2 magazyny, zwiększając ich liczbę do 5, więc skala zmian rzeczywiście była ogromna. Konwersja Tesco stanowiła olbrzymie wyzwanie, którego realizacja w mojej ocenie przebiegła w sposób planowy i profesjonalny. Warto dodać, że bardzo istotne było duże zaangażowanie wszystkich naszych pracowników, ale też wykonawców i dostawców. Myślę, że szczególnie pierwsza faza przygotowania projektu konwersji miała niepodważalne znaczenie dla jego sprawnej realizacji. Mowa o doborze partnerów, których mogliśmy być pewni i na których mogliśmy polegać, a wśród nich byli zarówno generalni wykonawcy, jak i dostawcy. Dzięki temu łatwiej było zarządzić transformacją. Podsumowując, myślę, że wszyscy zaangażowani w konwersję Tesco mają bardzo dużo satysfakcji i każdy zapisze to sobie jako jeden z większych zawodowych sukcesów w swojej karierze, bo bez wątpienia było to coś wyjątkowego.

sklep-netto
Sklep Netto

AI: Zdecydowanie, było to wyjątkowe i zauważalne na polskim rynku przedsięwzięcie. Podsumowując ten etap wspominał Pan o dostawcach. My (Signify) jesteśmy Waszym dostawcą rozwiązań oświetleniowych. Co przemawiało za tym, że wybraliście właśnie nas i co dzięki temu wyborowi zyskaliście?

JT: Decyzja o współpracy z Signify była dyktowana potrzebą polegania na stałym i pewnym partnerze, z którym można ustalić transparentne warunki współpracy, ograniczyć ryzyko braku dostaw i wynegocjować dogodne warunki finansowe. Do tego dochodzi kwestia jakości produktów, jakości współpracy, responsywności – Signify zbudował tę renomę przez lata współpracy z Netto, i wywiązał się z nich również w trakcie trwania całej inwestycji. Projekt jest zakończony i należy sobie pogratulować osiągniętego sukcesu.

AI: A propos relacji, jaką zbudowaliśmy – przy takim tempie przemian, jakie dyktowało Netto, a dodatkowo pandemia, niepewności z łańcuchem dostaw… – to wszystko przetrwaliśmy w relacji Klient – Dostawca. Myślę, że możemy nazwać tę relację, relacją partnerów biznesowych

JT: Była to relacja biznesowa klient – dostawca oparta na zaufaniu. Umacniała się ona w trakcie projektu, wraz z kolejnymi wąskimi gardłami, przez które wspólnie przeszliśmy bez ryzyka dla procesu. Największym zagrożeniem było ryzyko opóźnień w dostawach wynikających z braków w dostępności komponentów do oświetlenia czy chłodnictwa – takie sytuacje były przez Sygnify sygnalizowane z wyprzedzeniem wraz z propozycją rozwiązań alternatywnych. To się sprawdzało, dlatego mam poczucie, że po drugiej stronie był partner profesjonalny, na którym można było polegać i w tak dynamicznym procesie, jaki realizowaliśmy, gwarantujący poczucie stabilności. Ma to olbrzymi wpływ na fakt, że partnerska relacja Netto-Signify została ugruntowana.
Jako retailer wiemy, jak zapewnić naszym klientom atrakcyjną ofertę i pozytywne doświadczenia zakupowe, ale niekoniecznie mamy wiedzę, jakie są najlepsze rozwiązania w zakresie chłodnictwa czy oświetlenia. W tym przypadku polegamy na ekspertach, którzy rozumieją nasze potrzeby i oferują nam rozwiązania dopasowane do naszych oczekiwań, ale również inicjują nowe projekty. I to od Sygnify otrzymaliśmy. Tuż po realizacji wymiany oświetlenia w konwertowanych sklepach rozpoczęliśmy testowanie kolejnego rozwiązania w tym obszarze, mam na myśli systemy sterowania oświetleniem. Tak w mojej ocenie wygląda partnerska współpraca pomiędzy klientem a dostawcą.

sklep-netto2
Sklep Netto

AI: Miło to słyszeć szczególnie, że budowaliśmy z Netto współpracę od 2016 roku. A wraz z ewolucją Netto w Polsce, ewoluowała również koncepcja oświetleniowa. Sklepy przejęte po Tesco zrealizowaliście w koncepcie 3.0. Jakie były założenia dla tego formatu i jakie znaczenie miało oświetlenie w tym kontekście?

JT: Głównym założeniem konceptu 3.0 było stworzenie nowoczesnych sklepów, które będą sprzyjały pozytywnym doświadczeniom zakupowym. Myślę, że ten koncept sklepu wyróżnia się na rynku dyskontów w Polsce, nawiązując równocześnie do skandynawskich korzeni sieci Netto. Postawiliśmy na minimalistyczny wystrój wnętrz, na naturalne materiały, które są użyte do wykończenia. Oświetlenie uzupełnia całość wystroju, podkreślając ważne dla nas strefy. Pomaga w ekspozycji towarów i tworzy charakterystyczny dla Netto nastrój. Będziemy kontynuować ten koncept jeszcze przez kilka lat, aż uda nam się zmodernizować do tego wyglądu wszystkie sklepy w naszym portfelu.

AI: Warto podkreślić, że inwestując w oświetlenie zainwestowaliście w nie tylko w same „lampy”. Macie rozwiązanie, które jest odporne na przyszłość. Oświetlenie jest nie tylko energooszczędne, ale również może być ściemniane dzięki systemowi sterowania Interact. Ostatnio realizowaliśmy takie testy i wyszły one pozytywnie. Jaką Pan widzi przyszłość dla tego typu rozwiązań systemowych?

JT: Myślę, że system sterowania daje więcej niż jedną podstawową rzecz; dobrze przemyślany i zaprogramowany jest w stanie przynieść nie tylko solidne zwroty z inwestycji, ale również pozytywnie przekłada się na realizowane przez nas cele środowiskowe. Zmniejszając natężenie oświetlenia w sklepie w stopniu, który jest niezauważalny dla klienta, wpływamy na obniżenie zużycia energii. To ogranicza nasze koszty, ale i emisję dwutlenku węgla. Z pewnością zatem jest to dobre rozwiązanie. Pierwsze testy systemu Interact przeprowadziliśmy w Szczecinie. Odbyły się z sukcesem i chcemy go wprowadzać we wszystkich nowych sklepach, równocześnie przymierzając się do wdrożenia systemu do sklepów już istniejących. To decyzja zdecydowanie na czasie w kontekście drastycznie rosnących cen energii, ale i gdy myślimy o kontynuowaniu rozwoju w sposób odpowiedzialny.

sklep-netto-3
Sklep Netto

AI: Mając energooszczędne oświetlenie i dodatkowo nim jeszcze sterując nie tylko oszczędzacie na rachunku za energię, ale i znacząco redukujecie ślad węglowy Waszych inwestycji. Wymieniając wysłużone oświetlenie LED, które było w Tesco, oszczędzacie 43% zużycia energii w skali roku – to ekwiwalent 7 500 ton CO2 rocznie. A do tego dodatkowo obniżając poziom oświetlenia w sklepach zyskujecie kolejne 25-35% w zależności od pory roku i lokalizacji sklepu.

JT: Jak najbardziej i takie rozwiązania lubimy.

AI: Jakie są dalsze plany inwestycyjne Netto?

JT: Podzieliłbym te plany na 3 grupy: pierwsza to jest oczywiście dalszy organiczny rozwój sieci i budowanie portfela nieruchomości poprzez nowe otwarcia sklepów w tym roku. Planujemy otworzyć kilkanaście nowych sklepów jeszcze w 2022 roku. W kolejnych latach chcemy kontynuować ten kierunek, zwiększając liczbę otwarć z 20 do 40 w skali roku. Kolejną grupą są renowacje wszystkich naszych istniejących sklepów, które w tej chwili jeszcze nie działają w koncepcie 3.0 Plan na najbliższe 2-3 lata zakłada remont wszystkich sklepów do najnowszego standardu. Trzecią grupą są inwestycje w innowacje. Netto jako firma odpowiedzialna społecznie stawia sobie dosyć ambitne cele i w tym wypadku w najbliższych 5-6 latach chcemy postawić zdecydowanie na ograniczenie zużycia energii poprzez wprowadzenie rozwiązań energooszczędnych oraz całkowite odcięcie się od gazu. Na te inwestycje Salling Group przeznaczy około pół miliarda złotych. Cele są ambitne, organizacja chce dalej inwestować w Polsce i dążyć do bycia wiodącym graczem na rynku dyskontów w Polsce.

Facebook
LinkedIn
PARTNERZY
PULS RYNKU
SCF DATABASE

Najemcy

netto-logo
artykuły spożywcze
Lokalizacji: 650
Netto to sieć handlowa, która w ciągu 25 lat swojej obecności na polskim rynku, wypracowała pozycję jednego z największych sprzedawców…
Baza danych

Firmy

signify-logo
systemy oświetleń
Signify jest światowym liderem branży oświetleniowej dla profesjonalistów i konsumentów, także w dziedzinie oświetleniowego Internetu Rzeczy. Produkty marki Philips, zintegrowane…
Baza danych

Codzienny newsletter
SCF News | Retailnet.pl

dla profesjonalistów rynku centrów handlowych
logo blue SCF News - Retailnet.pl-clear
Codzienny newsletter

dla profesjonalistów rynku centrów handlowych: najemców, deweloperów i inwestorów.

Subscribe

* indicates required