[WYWIAD] Ewa Karska, Carrefour: Konsekwentnie budujemy wartość naszych obiektów

Od dawna aktywnie poszukujemy możliwości optymalizacji kosztów działalności. Mając cały czas na uwadze, aby jak najmniej odczuli ją nasi klienci oraz partnerzy biznesowi. Wiemy, że nadchodzi trudny czas, ale jesteśmy przekonani, że wspólnie z naszymi najemcami, podobnie jak podczas pandemii, zdołamy wyjść z niego obronną ręką. – w rozmowie z SCF News/retailnet.pl mówi Ewa Karska, Dyrektor Działu Galerii Handlowych, Carrefour. Firma jest wystawcą targów SCF 2022 Fall.

W ostatnich latach sytuacja gospodarcza dostarcza coraz większych wyzwań dla podmiotów zarządzających centrami handlowymi. Jak to wygląda z perspektywy Carrefour?

Carrefour to jedna z największych na polskim rynku omnikanałowych sieci handlowych, która posiada w swoim portfolio już ponad 900 sklepów tradycyjnych w różnych formatach, sklep internetowy, a także zarządza portfelem 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 tysięcy GLA. Łączymy więc w sobie działalność handlową oraz zarządzanie nieruchomościami komercyjnymi i patrzymy na rynek z obu tych perspektyw. Jako operator spożywczy musimy być elastyczni – szybko reagować na zmiany w oczekiwaniach klientów i adaptować się do zmieniających się wymagań rynku. Z perspektywy land lorda zależy nam dodatkowo na stałym podnoszeniu trafficu w naszych obiektach oraz budowaniu długofalowych relacji z najemcami. Niemniej mamy świadomość, że realia rynku w ostatnich kilkunastu miesiącach przechodzą gwałtowną transformację np. ze względu na znacznie przyśpieszony pandemią postęp cyfrowy. Dlatego dziś centra handlowe to nie tylko zakupy, ale przede wszystkim miejsce międzypokoleniowych spotkań z szeroką gamą usług służących rekreacji bądź pro-workingu. W bieżącej perspektywie po prostu robimy swoje – konsekwentnie budujemy wartość naszych obiektów na kompletnej, lecz podkreślającej walory lokalne, ofercie handlowo-usługowej.

Jak zmieniła się komercjalizacja obiektów handlowych, którymi zarządzacie po pandemii?

Profil naszych galerii handlowych podczas pandemii oraz po niej, okazał się ich zaletą, bo pozwolił na znacznie szybsze odzyskanie stabilności i szybszą odbudowę footfallu. Nasze centra, które zaliczają się do kategorii convenience – umożliwiają sprawne zrobienie codziennych zakupów oraz skorzystanie z niezbędnych usług – a w czasie pandemii część naszych sklepów działała przez cały czas. Mimo, iż sami również odczuwaliśmy skutki lockdownów, staramy się wspierać naszych najemców w najtrudniejszych okresach. Nasza dobra współpraca i obustronne zrozumienie sytuacji pozwoliło na utrzymanie wysokiego poziomu komercjalizacji co w finalnym efekcie umożliwiło nam i naszym Partnerom wyjście obronną ręką z tego trudnego dla wszystkich czasu. Dzięki temu partnerskiemu podejściu nie widać w naszym portfolio znaczących zmian , poza standardowymi, stale zachodzącymi na rynku. Natomiast sam proces komercjalizacji na pewno się wydłużył i skomplikował – dłuższy jest min. czas podejmowania decyzji dotyczących ekspansji poszczególnych marek..

Na co zwracają uwagę najemcy, co ciekawego może zaoferować im Carrefour?

Przede wszystkim oferujemy przewidywalność oraz stałą, długofalową współpracę. Naszymi zaletami są znane, znakomicie zlokalizowane obiekty, z ugruntowanymi wskaźnikami odwiedzalności, które od lat figurują na mapach handlowych różnej wielkości miast w całym kraju. Większość z nich przeszła w ostatnich latach modernizację, a ich oferta została dopasowana do potrzeb odwiedzających. Oczywiście zaletą jest też silny, rozpoznawalny operator spożywczy, jakim jest hipermarket Carrefour. To zaleta doceniana również przez naszych najemców. Działamy na rynku od 25 lat i ciągle nasze sklepy ewoluują podążając za najnowszymi trendami w handlu lub wręcz niejednokrotnie sami je kreujemy, bazując na naszym międzynarodowym doświadczeniu. Jednocześnie dopasowujemy się do lokalnych potrzeb i oczekiwań miejscowych klientów. Pozwala to nam jak najlepiej dobrać proponowane przez nas rozwiązania i produkty tam gdzie działamy. Istotne znaczenie ma także skuteczna promocja i marketing Carrefour, które zapewniają nam rozgłos i reklamę zarówno sklepów jak i centrów handlowych.

Jak zaawansowany jest remodeling centrów, którymi zarządzacie?

Strategia remodellingu naszych obiektów to proces zapoczątkowany w 2014 roku przewidujący „szyty na miarę”, czyli odpowiednio dobrany do każdego obiektu zakres modernizacji i rekomercjalizacji. Wśród naszych największych sukcesów można wymienić pełne rozbudowy centrów handlowych, takich jak Gdańsk Morena w Gdańsku czy Sonata Park w Sochaczewie, przebudowy – jak Zielone Wzgórze w Białymstoku czy Galeria Gryf w Szczecinie, restrukturyzacje powierzchni – jak Galeria Głogów, AKS Chorzów, Galeria Kalisz, ale i same modernizacje wnętrz i fasad – jak w Kwidzynie, Chojnicach, Starachowicach, Tczewie czy Bydgoszczy. Dzięki temu procesowi w tej chwili prawie wszystkie obiekty z naszego głównego portfolio gwarantują klientom nowoczesną i atrakcyjną przestrzeń zakupową, stale ulepszaną w miarę bieżących potrzeb. Dzięki różnorodnie dobranym najemcom oferta przedstawiana klientom jest bardzo dobrze dopasowana do ich aktualnych oczekiwań. Wymiernym efektem udanych remodellingów są kolejne etapy tego procesu – zrealizowana w 2019 roku rozbudowa Galerii Słowiańskiej w Zgorzelcu, a także planowana na przełom 2022 i 2023 roku druga rozbudowa Sonata Park w Sochaczewie. Na swoje remodelingi czekają jeszcze nasze obiekty w Legnicy i Zamościu.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Co nowego zaproponujecie w kolejnych kwartałach?

W najbliższych miesiącach skupiamy się na drugiej rozbudowie wspomnianej już wcześniej Sonaty Park w Sochaczewie. Istniejący tam hipermarket z galerią, czyli typowy obiekt handlowy II generacji w 2014 roku został powiększony o retail park zyskując nowoczesny wygląd i nową, atrakcyjną ofertę, w której nie zabrakło najpopularniejszych marek, takich jak min H&M, Reserved, House, Cropp, Empik Carry czy Smyk. To specyficzne połączenie zyskało uznanie wśród najemców i klientów. A sama lokalizacja stała się najchętniej odwiedzaną destynacją handlową Sochaczewa i okolic dla osób, które do tej pory jeździły na zakupy do Łodzi lub Warszawy. W czwartym kwartale 2023 roku do użytku zostanie oddane kolejne 4300 m2 GLA w tym obiekcie, co pozwoli na dopełnienie jego oferty handlowej i pozyskanie nowych klientów. Otrzymaliśmy pozwolenie na budowę, a w tym momencie jesteśmy na etapie finalizacji generalnego wykonawcy i podpisywania pierwszych umów na nowe powierzchnie.

Jak jesteście przygotowani na kolejne wyzwania związane ze wzrostem kosztów prowadzenia działalności?

Tak, sytuacja na rynku nie jest łatwa, co widać po wysokiej inflacji oraz rosnących kosztach mediów. My ze swojej strony już od dawna aktywnie poszukujemy możliwości optymalizacji kosztów działalności. Mając cały czas na uwadze, aby jak najmniej odczuli ją nasi klienci oraz partnerzy biznesowi. Przeprowadzamy obecnie detaliczne badania na naszych obiektach. A następnie bazując na tych danych przeprowadzimy szczegółowe analizy w celu wypracowania najlepszych rozwiązań dla działalności operacyjnej w całym kraju.
Wiemy, że nadchodzi trudny czas, ale jesteśmy przekonani, że wspólnie z naszymi najemcami, podobnie jak podczas pandemii, zdołamy wyjść z niego obronną ręką.