Wkrótce SCF 2024 Fall
Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.
Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.
Dla Maxi Zoo to był bardzo dobry rok. Wszystko wskazuje na to, że zrealizujemy założony plan ekspansji, czyli otwarcie 25 nowych sklepów. Do dziś otworzyliśmy w 2022 roku 16 placówek, a pozostało nam do uruchomienia jeszcze 9 lokalizacji. Wszystkie z nich są w fazie remontu lub budowy.
Podsumowując, to bardzo dobry rok, jeśli chodzi o dynamikę naszej ekspansji, a także sprzedaży. Powiem więcej, to będzie najlepszy rok w historii Maxi Zoo Polska. Dla porównania w zeszłym roku otworzyliśmy 15 nowych sklepów, co oznacza duży przeskok do 25 obecnie. Na koniec 2022 roku sieć naszych sklepów stacjonarnych będzie liczyła 88. To był rok, w którym pojawiliśmy się w wielu nowych miastach, w których nas jeszcze do tej pory nie było.
Zaczynamy eksplorację średnich miast i bacznie przyglądamy się mniejszym rynkom, to znaczy takim na poziomie ok. 50 tysięcy mieszkańców. Nie da się nie zauważyć, że w taką stronę rozwija się rynek, tam powstają parki handlowe i tam jest coraz więcej projektów komercyjnych, więc i my pojawimy się w mniejszych miastach już niebawem.
Nie, nie ma presji. Niezmiennie skrupulatnie realizujemy założoną przed laty strategię ekspansji. Oczywiście obserwujemy wzmożony trend, który rozpoczął się w pandemii i jest związany z naszymi pupilami. Ludzie dostrzegli potrzeby swoich zwierząt domowych, zaczęli się nimi bardziej interesować i przykładać większą wagę do tego, co jedzą, jak wyglądają, jak należy o nie dbać. Wówczas w naszych domach pojawiło się też coraz więcej nowych zwierząt – psów, kotów czy innych mniejszych, domowych zwierzaków. To z kolei przełożyło się na potrzeby zakupowe i napędziło usługi doradcze, związane z opieką nad nimi.
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Maxi Zoo wychodzi tym potrzebom naprzeciw, bo Maxi Zoo to nie tylko sklepy z produktami dla zwierząt, ale także eksperckie porady. Nasi pracownicy doradzą m.in. jak prawidłowo pielęgnować zwierzę, jak zadbać o jego odpowiednie odżywianie i samopoczucie i w wielu innych kwestiach, których potrzebują opiekunowie zwierząt. To podejście jest bardzo związane z całą filozofią Maxi Zoo.
Aktualnie około 20 proc. naszych sklepów znajduje się w tradycyjnych galeriach handlowych, ale większość, tzn. pozostałe 80 proc. to retail parki. Dla nas bardzo istotne jest położenie parku handlowego, traffic, komunikacja i tzw. visibility całego obiektu. Szukamy projektów w sąsiedztwie obwodnic miast i dróg dojazdowych. Ponadto, niezwykle ważna jest siła zakupowa okolicy i sąsiedztwo silnych, znanych marek.
Rozpoznawalność Maxi Zoo jest wysoka, więc w dużych miastach jest nam łatwiej zdecydować się na otworzenie kolejnego sklepu. Nowy rynek, to zawsze wyzwanie, ale gdy widzimy znanych operatorów, łatwiej jest podjąć decyzję. Celujemy w obiekty, w których będzie silny operator spożywczy oraz szeroki mix najemców .
Takim standardowym formatem, w którym najlepiej się czujemy i jest dla nas optymalny pod każdym względem, to powierzchnia między 400 a 450 mkw. I tego chcemy się trzymać. W całej naszej sieci mamy 6 sklepów w formacie niestandardowym, czyli mniejszym niż te 400 metrów. I to są sklepy o powierzchni między 250 a 300 metrów. Planujemy nowe, ciekawe formaty sklepów i będziemy o nich informować na bieżąco.
Działamy m.in. w myśl zasady „to be a first choice in mind of a landlord”. W praktyce oznacza to, że jesteśmy na liście głównych najemców w tzw. pierwotnych draftach tenant mixów w nowych projektach. Cieszymy się z docenienia siły naszej marki.
W kolejnych latach nadal będziemy otwierać nowe sklepy w całej Polsce, skutecznie realizując założoną strategię ekspansji. W przyszłości planujemy też nowe formaty sklepów, a także wprowadzenie w nich usług dodatkowych, np. weterynarz lub salon kosmetyczny dla zwierząt.
Rozmawiała: Katarzyna Łabuz