Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

[WYWIAD] Marek Gładki, EPP: Galeria Echo w Kielcach zmienia się zgodnie z oczekiwaniami klientów

 
Aktywnie zarządzamy naszymi obiektami, zderzając zmieniające się potrzeby odwiedzających z oczekiwanymi wynikami centrów i operujących w nich najemców. – w rozmowie z SCFNews/retailnet.pl mówi Marek Gładki, Leasing and Asset Management Director w EPP.

Jakie trendy i zjawiska zauważa Pan na rynku najemców obiektów handlowych?

Rola i funkcje centrów handlowych ewoluują – to, co kiedyś było atrakcyjne dla klientów, dziś nie wzbudza już takiego zainteresowania i nie gwarantuje wysokiej odwiedzalności, a co za tym idzie wysokich obrotów u najemców. Jednocześnie zmienia się rynek najemców. Jeszcze kilka lat temu obowiązkowym i dominującym elementem każdego centrum handlowego była obecność wielkopowierzchniowego hipermarketu spożywczego. Oferta najemców modowych dopełniała tenant mix, a gastronomia często stanowiła dodatek.

Od pewnego czasu proporcje te uległy odwróceniu. Choć oferta spożywcza to wciąż jeden z kluczowych wyznaczników dobrze dobranego i zbalansowanego portfolio najemców, powierzchnia przeznaczana na segment spożywczy zmniejsza się na rzecz bardziej kameralnych konceptów, w których klienci znajdą asortyment zgodny z obowiązującymi trendami żywieniowymi. Dlatego też w zarządzanych przez nas obiektach nawiązujemy współpracę
z wyspecjalizowanymi markami, liderami swoich kategorii, które dostarczą naszym klientom dobrej jakości produkty w przystępnych cenach.

Przykładem takiego najemcy jest sieć Carrefour, z którą systematycznie poszerzamy współpracę w całym portfolio. Uwolnioną po hipermarketach powierzchnię zajmują także typowi dotąd dla parków handlowych „value retailers”, którzy w centrach handlowych notują bardzo dobre wyniki, zdobywając coraz większe zainteresowanie ze strony klientów. Ich popularność wynika m.in. z szerokiej oferty i korzystnego stosunku ceny do jakości.

Dodatkowo obiekty handlowe już od lat są postrzegane nie tylko jako destynacja zakupowa, ale też miejsce spotkań, oferujące różnorodne formy rozrywki. To nie wyłącznie kino czy kręgielnia, ale także propozycje, które zainteresują klientów w różnym wieku – przestrzeń edukacyjna, teatr, sala zabaw dla najmłodszych, a nawet – galeria sztuki. Wspólne spędzanie czasu z rodziną czy przyjaciółmi to również wyjścia na kawę czy lunch, dlatego regularnie rozwijamy w naszych centrach ofertę gastronomiczną, często serwowaną w nowocześnie zaprojektowanych strefach food hall. Rosnące zapotrzebowanie na różnorodną ofertę gastronomiczną obserwujemy także w mniejszych obiektach oraz centrach outletowych. 

Jaka jest Wasza recepta na sukces i odpowiedź na obecne trendy?

Jednym z wyzwań, przed którym stanęliśmy było zagospodarowanie przestrzeni po najemcy spożywczym, który nie wykorzystywał potencjału naszych obiektów, a jednocześnie zajmował dużą część powierzchni. Proces przebudowy i rekomercjalizacji przeszła łomżyńska Galeria Veneda – do grona najemców dołączył supermarket pod szyldem Carrefour, który zajął lokal o powierzchni 1 200 mkw. Pozostała przestrzeń zwolniona przez poprzedniego operatora spożywczego została wynajęta przez duże sklepy Reserved i Sinsay, marki należące do LPP. Oferta uzupełniona została przez HalfPrice i CCC oraz dyskont Action.

Podobnych zmian dokonaliśmy również w Galerii Olimpia w Bełchatowie, a do portfolio najemców dołączyli Sinsay, Dealz oraz Martes Sport, a Carrefour relokował się na nową powierzchnię. Przemianę zauważyć można również w Galerii Solnej w Inowrocławiu, która zyskała nowego operatora spożywczego – sieć Netto. Dzięki wymianie i zmniejszeniu operatora spożywczego, możliwe było poszerzenie oferty innych branż w postaci sklepów e-obuwie.pl, HalfPrice oraz Action. Klienci doceniają przeprowadzane zmiany, co ma odzwierciedlenie w znaczącym wzroście frekwencji zarówno w nowych, przebudowanych częściach centrów, jak i całych obiektach.

Czym EPP kieruje się przy podejmowaniu decyzji o przeprowadzeniu zmian w danym projekcie? 

Aktywnie zarządzamy naszymi obiektami, zderzając zmieniające się potrzeby odwiedzających z oczekiwanymi wynikami centrów i operujących w nich najemców. By holistycznie i odpowiedzialnie podejść do procesu zmian, przeprowadzamy szczegółowe analizy poszczególnych obiektów w średniej i długiej perspektywie. Bardzo głęboko analizujemy liczby, wykorzystując systemy i aplikacje, które mamy do dyspozycji wewnątrz firmy. Zespoły Asset i Property Management we współpracy z innymi działami firmy diagnozują potencjał projektów, szukają najlepszych rozwiązań i skutecznie je wdrażają. W efekcie nasze centra handlowe są często liderami na swoich rynkach. 

Ostatnio szeroko informowaliście o zmianach, które zaszły w Galerii Echo. Z czego wynikały? 

Kielecka Galeria Echo to obiekt otwarty w 2002 roku, a więc równo 20 lat temu. W tamtym czasie z powierzchnią 25 000 mkw. GLA i 70 najemcami w ofercie, był idealnie dopasowany do rynku oraz potrzeb klientów. Czas na pierwsze zmiany przyszedł w 2011 roku, kiedy to odpowiadając na zmieniające się nawyki zakupowe, podjęliśmy decyzję o znaczącej rozbudowie obiektu. Dzięki temu Galeria Echo to dzisiaj wiodące centrum handlowo-rozrywkowe w regionie z 250 sklepami i GLA wynoszącym 72 000 mkw., przyciągające około 10 milionów klientów w skali roku.

Po ponad dekadzie od ostatniej przebudowy dokonujemy kolejnych zmian na 13 000 mkw. zwolnionych przez poprzedniego operatora spożywczego. Można śmiało powiedzieć, że zarówno centrum, jak i cała przestrzeń zyskały właśnie nowe życie. Połowa powierzchni została zajęta przez sieć Carrefour, która otworzyła największy sklep nie tylko w mieście, ale również w całym regionie, idealnie uzupełniając tenant mix Galerii Echo oraz wpisując się w jej regionalny charakter. Dodatkowo uzyskaliśmy przestrzeń, którą mogliśmy zaproponować najemcom z kategorii „value retailers”, często zainteresowanych większymi metrażami. Mam tu na myśli sieć Dealz, która otworzyła swój salon o powierzchni 450 mkw. oraz wiodący format z branży wyposażenia wnętrz – Jysk, który jeszcze w listopadzie tego roku uruchomi w Galerii Echo swój największy salon w regionie o powierzchni 1800 mkw.

Centra handlowe spełniają też inną, bardziej społeczną rolę, jak w związku z tym Galeria Echo zmieniła swoją ofertę? 

Na przestrzeni lat segment najemców rozrywkowych znacznie się rozbudował. Aktualnie w Galerii Echo znajduje się wielosalowe kino Helios z dostępną salą Dream, kręgielnia MK Bowling, Strefa Kids Play, salon VR, klub fitness oraz duży food court. Uzupełnieniem szerokiej oferty będzie budowany obecnie Park Trampolin, stanowiący atrakcyjne miejsce na spędzenie wolnego czasu przez całe rodziny.

Galeria Echo stanowi ważne miejsce na mapie regionu, dlatego chcemy wspierać rozwój lokalnego rynku i być blisko naszych sąsiadów. Na bieżąco podejmujemy inicjatywy dla lokalnych społeczności, jak na przykład eventy prorodzinne i edukacyjne dla dzieci, wydarzenia sportowe, akcje charytatywne, warsztaty artystyczne. Niektóre z nich już na stałe wpisały się w kalendarz eventów. Na przykładzie Galerii Echo można zauważyć, że centra handlowe cały czas ewoluują, regularnie przechodząc głębokie przemiany, dzięki którym stale zaskakują klientów. 

Dużo się u Was dzieje. Jakie plany ma EPP na najbliższe miesiące? 

Jesteśmy w trakcie ukończenia procesu przebudowy ponad 5000 mkw. oraz otwierania nowych sklepów w Galerii Amber w Kaliszu, gdzie podobnie jak w innych obiektach, wprowadzamy nowego operatora spożywczego – sieć Carrefour – oraz uzupełniamy ofertę obecnością nowych marek. Pierwsza z nich, czyli HalfPrice, już jest dostępna dla klientów. Cały proces zmian zamkniemy jeszcze przed świętami, a klienci będą mieć do dyspozycji zupełnie nowy mix najemców. 

Obserwujemy również, że klienci coraz chętniej odwiedzają parki handlowe. Nie pozostajemy więc obojętni wobec tego trendu i rozbudowujemy ofertę zamojskiej Galerii Twierdza o nową część, właśnie
w postaci retail parku, który zajmie powierzchnię 4 200 mkw. Znajdą się w nim znane i lubiane marki, takie jak Sinsay, KiK, JYSK oraz Action. Według naszych analiz rozbudowa Galerii Twierdza jest pożądana na zamojskim rynku – dołożenie elementu parku handlowego wzmocni już atrakcyjną ofertę centrum handlowego i przyciągnie nową grupę odwiedzających, którzy cenią dobrą jakość w przystępnych cenach. Otwarcie planujemy jeszcze w tym roku pod koniec listopada – chcemy zdążyć i zaoferować klientom nową jakość w najgorętszym okresie handlowym w roku. Po otwarciu obiektu całość będzie stanowiła największy hub zakupowy nie tylko w Zamościu, ale również w całym regionie.

Dodatkowo pracujemy nad kilkoma koncepcjami dużych zmian w naszych projektach, ale o tym będziemy informować za chwilę.