Ponad 76% produktów reklamowanych w polskim eCommerce zostało przecenionych tuż przed Świętami Bożego Narodzenia 2022 – wynika z danych DataFeedWatch.
Według globalnego badania eCommerce przeprowadzonego przez DataFeedWatch na początku listopada 2022 r., Polska jest światowym liderem w liczbie produktów przecenionych oraz jednym z liderów dostępności. To idealna pozycja tuż przed sezonem zimowych wyprzedaży.
Już na początku listopada 29,88% wszystkich produktów globalnego eCommerce znalazło się na wyprzedaży. Poziom rabatów był umiarkowany, średnia globalna to 33%, ustalił raport DataFeedWatch firmy Cart.com. Polski eCommerce osiągnął najwyższy wskaźnik produktów przecenionych w stosunku do wszystkich produktów w sklepach online, zgodnie ze stanem z początku listopada 2022 r. Z dostępnością na poziomie 91,02% produktów w magazynach i 76,06% przecenionych, Polska stała się liderem promocji oraz jednym z liderów dostępności według najnowszego badania DataFeedWatch, przeprowadzonego na próbie 14 tys. sklepów internetowych z ponad 60 krajów.
Rabaty w górę
Porównując okres przedświąteczny – dwa tygodnie przed Czarnym Piątkiem – do kwietnia tego roku, różnica w globalnej średniej 3,39% nie jest tym, co przewidywali eksperci rynkowi, zwłaszcza przy stale rosnącej wrażliwości konsumentów na ceny oraz w związku z globalną inflacją i spodziewaną recesją. Skąd tak małe różnice w wysokości rabatów? Czy to efekt problemów ekonomicznych, z którymi borykają się obecnie producenci i detaliści, a mianowicie rosnące koszty produkcji, logistyki, robocizny itp., które znacznie obniżają ich marże?
PARTNER PORTALU
W porównaniu z danymi z Feed Marketing Raport z kwietnia 2022 r., w pierwszym tygodniu listopada liczba przecenionych produktów wzrosła zaledwie o 12,8%. Ale są wyjątki. Do czołówki należą Polska, Włochy, Hiszpania i Finlandia. Francja w rankingu znalazła się na samym końcu z zaledwie 10,94% towarów na przecenach, prawdopodobnie ze względu na poważne problemy z dostępnością produktów.
Skąd przeceny?
„Istnieje bezpośrednia korelacja między dostępnością produktów, a liczbą produktów w promocji”, wyjaśnia Jacques van der Wilt, dyrektor generalny ds. feed marketingu w Cart.com.
„Polscy sprzedawcy dzięki bardzo wysokiej dostępności towarów mają wiele opcji rabatowych, których nie mają ich koledzy i konkurenci z większości pozostałych krajów Europy, a nawet świata. Skorzystają konsumenci”, wyjaśnia ekspert ds. feed marketingu.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Średni globalny wskaźnik „braku produktów w magazynie w stosunku do wszystkich produktów reklamowanych” na początku listopada 2022 r. wyniósł 15,63%, co oznacza, że około 15% wszystkich produktów eCommerce było niedostępnych. W kwietniu ubiegłego roku, zgodnie z Feed Marketing Report 2022, było to 16,66%. To niewielka różnica, ale obserwujemy znaczne wahania w niektórych krajach i branżach.
Średni poziom rabatów w polskich sklepach internetowych wyniósł w listopadzie 30,79% co nie odbiega znacząco od światowej średniej 33,18%.
Statystyki z różnych krajów – braki w magazynach
Kraje z największą liczbą rabatów to kraje o bardzo wysokiej dostępności produktów – Polska, Finlandia, Włochy, Hiszpania, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Nowa Zelandia. Znajdują się one również w pierwszej szóstce krajów o największej dostępności produktów na świecie. To nie przypadek, to schemat.
Najniższy stosunek produktów przecenionych do wszystkich produktów dostępnych w sprzedaży występuje we francuskim sektorze biznesowym eCommerce – zaledwie 10,49%. Nic więc dziwnego, że Francja z 37,7% brakami w magazynach jest liderem w kategorii braków w magazynie wśród ponad 60 krajów analizowanych przez DataFeedWatch.