Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

Trendy w e-commerce na 2023

Social commerce, cross-border, re-commerce, a nawet wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości. Są to – według ekspertów IdoSell – jedne z kluczowych trendów w nadchodzącym 2023 roku.

Sprzedaż w internecie ciągle rośnie. Coraz więcej osób decyduje się na zakupy online. Dynamiczny rynek potrzebuje nowych rozwiązań w e-sklepach, które będą wspierały sprzedaż. Dowiedz się, jakich trendów możemy spodziewać się w 2023 roku.

Re-commerce

Trend ten możemy rozumieć jako sprzedaż przedmiotów z drugiej ręki, co można powiązać ze zrównoważonym rozwojem i ekologią. Inną definicją re-commerce może być również sprzedaż outletowa, czy w serwisach oferujących rzeczy używane.

R E K L A M A

Cross-border

Cross-border to sprzedaż międzynarodowa. Ze względu na coraz mniejsze rynki lokalne, jest to kierunek, w którym zmierza coraz więcej sprzedawców online. Platformy sklepowe i sprzedażowe coraz częściej oferują tego typu rozwiązania. Proste wejście w cross-border wspierają między innymi integracje z kurierami, marketplace’ami, firmami oferującymi fulfillment, czy inteligentne i szybkie tłumaczenia. Niemcy, Węgry, Słowacji, Rumunia, Grecja, czy Czechy, to kraje, w których szczególnie popularna może być sprzedaż z polskich e-sklepów.

Sprzedaż subskrypcyjna

Korzystasz z Netflixa czy HBO Max? To właśnie serwisy, które stosują sprzedaż subskrypcyjną, czyli usługę cyklicznego składania zamówienia. Takie zamówienie będzie odnawiać się tak długo, jak długo klient umówi się ze sklepem na otrzymywanie danej usługi lub towaru. Produkty cykliczne, potrzebne klientom np. co kilka miesięcy lub tygodni, sprawdzą się świetnie w tym modelu sprzedaży. Mogą to być produkty jak np. karma dla zwierząt, środki higieniczne czy suplementy, a nawet ubezpieczenia.

Omnichannel

Omnichannel to model, który daje klientom możliwość wyboru — zarówno online, jak i offline. Dzięki omnichannel marka zwiększa swoje zaufanie wśród konsumentów. W 2023 roku jeden kanał nie będzie już wystarczający dla klientów e-sklepów. Ważne jest to, aby odpowiednio spiąć wszystkie miejsca sprzedaży. Im jest ich więcej, tym przed sprzedawcami stoi większe wyzwanie.

Jeszcze szybsze płatności

Klienci chcą dokonywać opłat w e-sklepach w jak najszybszy sposób, bez konieczności rejestracji czy zmiany platformy. Upraszczanie ścieżki opłat za produkt sprawi, że w 2023 roku klienci chętniej będą decydować się na zakup, np. za pomocą jednego kliknięcia.

Automatyzacja procesów i użycie AI

Automatyzacja procesów wpływa na lepszą wydajność przedsiębiorstwa. W e-commerce jest ona związana np. z realizacją zamówień czy logistyką. Dzięki automatyzacji przy rosnącej ilości zamówień w sklepach merchanci bez problemu radzą sobie z ich obsługą. AI, czyli sztuczna inteligencja w e-commerce pomaga natomiast m.in. wesprzeć merchanta przy zwrotach czy spersonalizować doświadczenia zakupowe. Dzięki Artifical inteligence inteligentne mechanizmy dostosowują ofertę do konsumentów, ponieważ uczą się ich zachowań. AI może sugerować się płcią, dotychczasowymi zakupami czy historią wyszukiwania.

M-commerce

M-commerce funkcjonuje już od kilku lat, ale w nadchodzącym roku będzie się nadal rozwijać. Konsumenci coraz częściej korzystają z urządzeń mobilnych do robienia zakupów online. Dlatego właśnie sklep internetowy powinien być dostosowany do telefonów czy tabletów, a tym samym dostosować się do potrzeb konsumentów.

Social commerce i live streaming

Social commerce i live streaming zyskują coraz większą popularność. Przeglądając media społecznościowe duża część konsumentów, podejmuje decyzje zakupowe. Niektórzy z nich dokonują zakupu bezpośrednio przez Instagrama, Facebooka czy TikToka, np. podczas transmisji prowadzonych przez sprzedawców na żywo.

Wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości

Dzięki AR, czyli rozszerzonej rzeczywistości sprzedawcy mogą zaprezentować swoje produkty, łącząc świat rzeczywisty z cyfrowym. Konsument może zmienić otoczenie, korzystając na przykład ze smartfona. Możemy umieścić obraz produktu we własnej przestrzeni i zobaczyć, jak będzie on wyglądać w realnym świecie.

Większa rola chatbotów

Chatboty są bardzo popularne w sklepach internetowych. Ich popularność z roku na rok staje się coraz większa. W 2023 roku rozwijać się w nich będzie poziom personalizacji. Konsument nie odczuje, że rozmawia z botem, a nie z żywym człowiekiem. Z ich pomocą będziemy w stanie m.in. odpowiadać na najczęściej zadawane pytania konsumentów, ale także oferować dostosowane do ich potrzeb produkty, a nawet rozwiązywać ich problemy.