Wkrótce SCF 2024 Spring
Dołącz do 1200 uczestników!

[WYWIAD] Paweł Świętochowski, Castorama Polska: Przejrzysty plan w zakresie ESG potwierdza naszą wiarygodność


Odpowiedzialne prowadzenie biznesu to inwestycja na lata. Pokazując pracownikom, klientom i dostawcom przejrzysty plan w zakresie zrównoważonego rozwoju, potwierdzamy naszą wiarygodność – mówi w rozmowie z Retailnet Paweł Świętochowski, Dyrektor ds. Odpowiedzialnego Biznesu w Castorama Polska.

Kilka tygodni temu Grupa Kingfisher, właściciel Castoramy, opublikowała raport finansowy podsumowujący rok 2022/23. Znaczącą część raportu zajmuje temat zrównoważonego rozwoju. Jakie są obecne priorytety Castoramy w zakresie odpowiedzialnego biznesu?

Strategia zrównoważonego rozwoju grupy Kingfisher do której należy Castorama Polska identyfikuje cztery priorytetowe obszary, w ramach których dokonujemy pozytywnych zmian, wraz z naszymi partnerami, klientami i współpracownikami. Wierzymy, że doświadczenie oraz skala firmy mogą przynieść znaczne pozytywne efekty. Przez Kingfisher zostały określone cztery fundamenty polityki odpowiedzialnego biznesu. Są nimi: Pracownicy, Planeta, Klienci oraz Społeczności Lokalne.

Castorama od lat podejmuje rozmaite inicjatywy które zyskały ogromną sympatię klientów. Co istotne, grupa Kingfisher dąży, aby do końca 2040 roku osiągnąć zerową emisję gazów cieplarnianych w naszych operacjach w zakresie (scope) 1 i 2. Cały czas czynimy postępy w kierunku osiągnięcia celu, jakim jest wykorzystanie w 100% odpowiedzialnie pozyskiwanego drewna i papieru w swoich produktach i katalogach do 2025/26 roku. W latach 2021/22 w sposób odpowiedzialny pozyskaliśmy aż 83,4% drewna i papieru w produktach.

Dbamy także o pracowników, ich bezpieczeństwo i dobre samopoczucie, a dowodem tego może być fakt, że aż 43% z nich pracuje w Castoramie ponad 10 lat.

Jakie konkretne działania podejmuje polski oddział sieci?

Jedną z ekologicznych inicjatyw Castorama Polska był nasz ostatni projekt zalesienia. Pracownicy Castorama w ramach wolontariatu posadzili 7 tys. sadzonek sosny w Białogrądach w nadleśnictwie Rajgród. Zasadzone przez nas drzewa po osiągnięciu odpowiedniego wieku 60 lat będą produkować tlen dla niemalże 20 tys. osób. Zalesianie jest podarunkiem od nas dla przyszłych pokoleń. Sadzenie odbyło się pod okiem specjalistów z nadleśnictwa. To realny wpływ na poprawę kondycji naszej planety, co jest priorytetem prowadzonego przez nas odpowiedzialnego biznesu. Oczywiście to nie wszystko.

Castorama Polska od lat podejmuje wiele inicjatyw, m.in. cieszącą się popularnością, cykliczną akcję wymiany elektrośmieci na rośliny „Kwiaty za elektrograty”. W jej ramach dwukrotnie w ciągu roku rozdajemy naszym Klientom sadzonki za przyniesione do nas zużyte sprzęty elektryczne i elektroniczne, a my dbamy o jego bezpieczną i prawidłową utylizację. Podczas ubiegłorocznej, wiosennej edycji udało się zebrać aż 379 ton odpadów potencjalnie niebezpiecznych dla środowiska, w całym roku zebraliśmy w dwóch edycjach prawie 1000 ton elektroodpadów. Partnerem tej akcji jest Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego AuraEko, współpracująca z firmą przetwarzającą zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny – MB Recycling.

Castorama

Nie ma ESG bez współpracy z klientami, lokalną społecznością. Jak Castorama aktywizuje swoich klientów w temat ESG?

Castorama Polska, posiada w swojej ofercie prawie 10 tys. produktów należących do programu CastoSfera, czyli produktów przyjaznych dla środowiska i planety. CastoSfera to program popularyzujący rozwiązania, wspierający tworzenie zrównoważonych domów i ogrodów. Zależy nam na tym, aby nasi Klienci wybierali produkty świadomie. W CastoSferze prezentujemy rozwiązania, które przyczyniają się do zmiany świadomości i stylu życia na bardziej odpowiedzialny i zrównoważony. Do końca 2025 r. grupa Kingfisher ma zamiar osiągnąć aż 60% sprzedaży produktów pochodzących ze Zrównoważonych Produktów dla domu.

Czy firma angażuje także swoich pracowników w działania związane z zrównoważonym rozwojem? Jeśli tak, to w jaki sposób?

Zgodnie z Planem Zrównoważonego Rozwoju grupy Kingfisher, Castorama Polska wspiera i rozwija zaangażowanie społeczne swoich pracowników. Wierzymy, że wykorzystując swoje umiejętności i zdolności, każdy z nas może mieć pozytywny wpływ na swoje najbliższe otoczenie i lokalną społeczność. Dzięki temu pracownicy mają również szansę rozwijania nowych umiejętności, nawiązywania kontaktów i integrowania się z innymi koleżankami i kolegami.

Pracownicy Castorama Polska biorą udział w wolontariacie pracowniczym. Są zaangażowani w działania Fundacji Castorama, pomagają w remontach domów osób w kryzysie, a także różnych placówek wspierających takie osoby. Od początku działania Fundacji wierzymy, że nasi eksperci, posiadają profesjonalne umiejętności i przede wszystkim ogromne serca, są w stanie wspierać nas w działaniach zmierzających do poprawy warunków mieszkaniowych osób potrzebujących. Stale pomagamy, a wolontariat pracowniczy jest bardzo popularny wśród naszej społeczności

castorama-smart
Castorama

Jakie realne korzyści dla firmy wynikają z inwestowania w zrównoważony rozwój?

Odpowiedzialne prowadzenie biznesu to inwestycja na lata. Musimy dbać o naszą planetę, ponieważ nie mamy „opcji awaryjnej”, tzw. Planety B. Od tego zależy byt przyszłych pokoleń. Jest to ważne zarówno dla mnie, jak i ludzi, z którymi współpracuję. Wielu pracowników Castorama Polska chce zapewnić swoim dzieciom, wnukom i prawnukom lepsze jutro, a my chcemy w tym pomóc.

Strategia zrównoważonego rozwoju to plan, który pokazuje długofalowy cel, a także konkretne rozwiązania, które pomogą go osiągnąć. Pokazując pracownikom, klientom i dostawcom przejrzysty plan na najbliższych kilka lat zachowując przy tym transparentność w zakresie zrównoważonego rozwoju potwierdzamy naszą wiarygodność.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz

SCF 2024 Spring: Trwa rejestracja uczestników i partnerów!

9-10.04.24 r. Legia Warszawa

Najważniejsze wiosenne spotkanie rynku centrów handlowych,  9-10 kwietnia 2024, Legia Warszawa. Jak co roku targi, konferencja system umawiania spotkań i afterparty.

Rejestracja uczestników
Zamów pakiet partnera

Apsys partnerem strategicznym najnowszego wydania!

SCF Magazine nr 4/2023

SCF Magazine to czasopismo skierowane do najemców, deweloperów oraz firm zarządzających centrami handlowymi. Pierwszy numer magazynu ukazał się w roku 2005. Nakład to 3000 egz. Bezpłatna subskrypcja przysługuje uczestnikom SCF Fall oraz SCF Spring, najemcom oraz zarządcom centrów handlowych. Zapraszamy do reklamy oraz bezpłatnej subskrypcji.

Czytaj online
Zostań partnerem