[WYWIAD] Pavel Skvara, AmRest: Planujemy zrównoważony i rentowny wzrost
Koncentracja AmRest na innowacjach, cyfryzacji, dostawie i atrakcyjnych lokalizacjach jest właściwą kombinacją wpływającą na rentowność naszych restauracji – mówi w rozmowie z Retailnet/SCF Magazine Pavel Skvara, AmRest Global Development Director
Jakie są największe wyzwania i szanse dla branży gastronomicznej na dzisiejszym rynku restauracyjnym?
Po trudnym okresie 2020-2021 zaobserwowaliśmy pozytywny trend powrotu gości do restauracji. Stwarza to ogromną szansę na budowanie lojalności poprzez zapewnienie wyjątkowej obsługi klientów. W AmRest skupiamy się na tym, aby goście doświadczyli naszej gościnności na każdym etapie swojej wizyty. Wiemy również, że świat fizyczny i wirtualny zbliżają się do siebie, dlatego nieustannie inwestujemy w rozwiązania cyfrowe, aby jeszcze pełniej odpowiadać na oczekiwania dzisiejszego konsumenta.
Widzimy również możliwość bycia bliżej naszych klientów m.in. poprzez sezonowe czy mobilne restauracje. Sektor nieustannie się zmienia, dlatego też firmy restauracyjne muszą wykazywać się elastycznością, analizą i zrozumieniem oczekiwań klientów oraz zrównoważonym podejściem do planowania, jak i prowadzenia swojego biznesu.
Z drugiej strony cała branża stoi w obliczu presji kosztowej związanej z inflacją, która wymaga dodatkowych rozwiązań m.in. poprzez właściwe i efektywne planowanie. Ponadto, wpływ na klimat i zrównoważony rozwój odgrywają coraz ważniejszą rolę, co naturalnie wiąże się ze zwiększonymi nakładami. Musimy też obserwować otoczenie konkurencyjne. Stale rosnąca gama dań gotowych dostępnych w sklepach spożywczych czy na stacjach benzynowych, wymusza działania w zakresie innowacji, by przyciągnąć uwagę klienta i tym samym utrzymać przewagę rynkową.
AmRest jest jednym z największych operatorów restauracyjnych w Europie. Jakie czynniki przyczyniły się do takiego sukcesu i jakie są plany rozwojowe firmy na przyszłość?
Sukces AmRest można przypisać wielu czynnikom. Po pierwsze, 30-lecie firmy potwierdza jej doświadczenie i umiejętność dostosowywania się do zmieniających się czasów. Po drugie, obecność geograficzna AmRest z ponad 2100 restauracjami w różnych krajach, daje firmie bogatą bazę klientów i możliwość wykorzystywania pokaźnej bazy wiedzy. Co więcej, firma oferuje znane na całym świecie marki (w tym marki franczyzowe KFC, Starbucks, Pizza Hut, Burger King oraz marki własne takie jak La Tagliatella, Sushi Shop, Blue Frog, czy Bacoa).
Dodatkowo, portfolio konceptów, od restauracji szybkiej obsługi po kawiarnie oraz najpopularniejsze kuchnie wśród lokalnych konsumentów, daje Spółce możliwości dostosowania się do warunków i możliwości gospodarczych. Koncentracja AmRest na innowacjach, cyfryzacji, dostawie i atrakcyjnych lokalizacjach jest właściwą kombinacją wpływającą na rentowność naszych restauracji. Lokalizacje, które wspierają nasz rozwój, obejmują dobrze przemyślane i przeanalizowane biznesowo obszary, takie jak obszary śródmiejskie, gęsto zaludnione dzielnice miast, autostrady, parki handlowe oraz centra handlowe.
Plany rozwoju firmy zakładają zrównoważony, rentowny wzrost poprzez wybór uzasadnionych biznesowo lokalizacji zorientowanych na potrzeby naszych gości. Firma koncentruje się na otwarciach, które zapewniają długoterminowy sukces i zwrot z inwestycji. Jednocześnie Spółka kontynuuje proces optymalizacji portfela restauracji w celu zapewnienia zdrowego portfolio biznesu. AmRest skupia się również na programie renowacji restauracji, aby stale dbać o jakość doświadczeń gości, którzy są najważniejsi dla sukcesu firmy.
Na jakich kluczowych obszarach koncentruje się AmRest podczas ekspansji na polskim rynku? Jakie są cele i strategie związane z tym rozwojem? Jakie czynniki wpływają na wybór lokalizacji dla nowych restauracji AmRest? Czy są jakieś preferowane rodzaje nieruchomości lub kryteria, które AmRest bierze pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o otwarciu nowych restauracji?
Po pierwsze, firma ma zdefiniowane cele biznesowe i odpowiednie narzędzia do planowania penetracji rynku i optymalnych lokalizacji. Z wysoce kompetentnym i doświadczonym zespołem real estate oraz we współpracy z ekspertami ds. planowania rynku, poszukujemy i analizujemy lokalizacje o optymalnym potencjale biznesowym.
AmRest rozwija model restauracji wolnostojących, które zapewniają elastyczność i wygodę parkowania, konsumpcję na miejscu i korzystanie z okna drive-thru. W tym scenariuszu szukamy miejsc o dużym natężeniu ruchu, dobrej dostępności i widoczności, które są atrakcyjne dla klientów lokalnych i regionalnych. Firma preferuje sąsiedztwo dodatkowych generatorów ruchu, takich jak supermarkety, stacje benzynowe czy parki handlowe. Budujemy także obecność na drogach ekspresowych i autostradach.
Warto wspomnieć, że AmRest rozwija się jednocześnie w kilku segmentach rynku, począwszy od największych miast, gdzie dostępność atrakcyjnych działek niezabudowanych jest niestety najniższa, aż po mniejsze miejscowości z 30-50 tys. mieszkańców. Firma rozwijając markę Pizza Hut w modelu franczyzowym koncentruje się głównie na miastach średniej wielkości.
Wreszcie, priorytetem firmy jest bycie blisko klientów przy jednoczesnej dywersyfikacji portfolio. AmRest chce rozwijać zarówno swoją największą na polskim rynku markę KFC, ale także inne nasze brandy, takie jak Starbucks czy Pizza Hut. Dla wszystkich naszych konceptów zapewniamy usługę dostawy do domu lub biura w oparciu o własną flotę, a także współpracę z największymi agregatorami.
Największe wyzwania dla AmRest w obszarze rozwoju to teraz?
Koszty budowy, czynszu, energii i sprzętu wpływają na całą branżę. Łańcuch dostaw jest również złożonym procesem z wieloma dostawcami, sprzedawcami i dystrybutorami. Znalezienie odpowiednich lokalizacji dla nowych restauracji czy kawiarni w najlepszych obszarach jest często bardzo konkurencyjne, a dostępne grunty stają się rzadkością. Dlatego koncentrujemy się na utrzymaniu najlepszych ekspertów, którzy zarządzają skutecznie tymi wyzwaniami, stymulują rozwój firmy i maksymalizują jej rentowność.
Rozmawiała: Katarzyna Łabuz
Apsys partnerem strategicznym najnowszego wydania!
SCF Magazine nr 4/2023
SCF Magazine to czasopismo skierowane do najemców, deweloperów oraz firm zarządzających centrami handlowymi. Pierwszy numer magazynu ukazał się w roku 2005. Nakład to 3000 egz. Bezpłatna subskrypcja przysługuje uczestnikom SCF Fall oraz SCF Spring, najemcom oraz zarządcom centrów handlowych.