Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[WYWIAD] Barbara Wojdełko, Greenman Poland: Naszym celem jest rozwój autorskiego formatu convenience

Jednym z naszych kluczowych celów jest rozwój autorskiego formatu convenience, w którym klient może zrobić komfortowe zakupy, tak jak w tradycyjnym centrum convenience, ale jednocześnie ma dostęp do wielu topowych marek modowych i lifestylowych, które są typowe np. dla dużych galerii – mówi dla Retailnet Barbara Wojdełko, CEO w Greenman Poland

Jakie są główne cele związane z rozbudową oraz remodelowaniem centrów handlowych Nowe Bielawy, Nowe Czyżyny i Nowa Górna?

Przede wszystkim jest to rozwój tych obiektów i to w wielu obszarach. Poprzez modernizacje wszystkich trzech centrów, a także rozbudowę Nowych Bielaw i Nowej Górnej, dążymy przede wszystkim do umocnienia pozycji tych projektów na lokalnych rynkach. Ponadto jednym z kluczowych celów jest rozwój autorskiego formatu convenience, w którym klient może zrobić komfortowe zakupy, tak jak w tradycyjnym centrum convenience, ale jednocześnie ma dostęp do wielu topowych marek modowych i lifestylowych, które są typowe np. dla dużych galerii.

Rozbudowy pozwalają nam także na przekształcenie obiektów – w tym przypadku w Toruniu i Łodzi – w huby handlowe o zasięgu regionalnym, a także na wprowadzenie nowych marek, które wymagają sklepów wielkopowierzchniowych, np. z popularnego segmentu EDLP czy segmentu fashion. Każda z inwestycji, niezależnie czy to modernizacja, remodeling przestrzeni czy rozbudowa, ma także na celu maksymalizację potencjału leasingowego. Duże marki dostrzegają nasz rozwój oraz unikalny na rynku kierunek, który dla niego obraliśmy i inwestują w najem. Najlepszym tego dowodem jest fakt, że wszystkie ostatnio otwarte parki handlowe już w momencie ogłaszania inwestycji były w pełni wynajęte. Także same centra cechuje wysoki wskaźnik komercjalizacji, sięgający nawet 100% w Nowej Górnej.

R E K L A M A

Centra handlowe odgrywają istotną rolę w życiu społeczności. W jaki sposób Greenman Poland pracuje nad tworzeniem przestrzeni, które nie tylko przyciągają klientów do zakupów, ale również integrują się ze społecznością?

Mimo iż Nowe Bielawy, Nowe Czyżyny i Nowa Górna to obiekty convenience, a więc w swoim założeniu stworzone z myślą o szybkich i codziennych zakupach, staramy się być jednocześnie centrami życia lokalnego, skupiając wokół siebie. Poszerzamy więc swoje funkcje zarówno poprzez aktywność eventową i CSR, która skupiona jest na lokalnych inicjatywach edukacyjnych, ekologicznych i charytatywnych, jak również przez rozwój różnych przestrzeni w centrach. I tak, w każdym z obiektów można znaleźć komfortowe strefy food court z dodatkowymi funkcjami np. strefą podgrzewania jedzenia dla niemowląt.

Zadbaliśmy także o obecność stref relaksu, a także przestrzeni zabaw dla dzieci, które zapewniają rozrywkę, ale także wspierają ich rozwój, chociażby za sprawą zabawek sensorycznych. Z myślą o rodzinach uruchomiliśmy także pokoje dla opiekunów z dziećmi, w których można przewinąć i nakarmić dzieci.

Dodatkowo w Nowych Bielawach i Nowych Czyżynach prężnie działają bookcrossingowe czytelnie, w których można też odpocząć. Rozwijamy również otoczenie. Dla przykładu: wchodząc do Nowych Czyżyn znajdziemy miejskie murale pokazujące Nową Hutę, a przed obiektem plenerową strefę relaksu. Z kolei przy parkach handlowych w Nowych Bielawach właśnie ustawiliśmy stojaki rowerowe i ławki, na których można odpocząć. Integracja lokalnej społeczności wokół naszych obiektów jest dziś jednym z naszych strategicznych celów.

Ostatnie lata przyniosły dynamiczne zmiany w zwyczajach zakupowych i preferencjach konsumentów. Jak Greenman Poland dostosowuje ofertę centrów handlowych, aby sprostać tym nowym wyzwaniom?

Żyjemy w epoce klienta i to klient w dużej mierze podpowiada dziś, jak powinna zmieniać się oferta. Wymaga to od nas uważnego śledzenia zarówno trendów zakupowych i konsumenckich, a także – co ważne – oczekiwań naszego lokalnego rynku. Te ostatnie stale monitorujemy chociażby za sprawą ankiet czy badań konsumenckich. To one są dla nas wyznacznikiem zmian, a także stanowią fundament strategii leasingowej. Efektem takiego świadomego podejścia jest w naszym przypadku m.in. poszerzenie oferty w ostatnich miesiącach o znane marki modowe np. Tatuum i Sinsay czy wzrost udziału marek lifestylowych oraz dla dzieci.

Remodeling i zmiana najemców to kluczowe elementy strategii Greenman Poland. Czy może Pani podać przykład takiego przekształcenia, które miało szczególnie pozytywny wpływ na atrakcyjność centrum handlowego?

Takim świeżym przykładem są Nowe Bielawy, gdzie w czerwcu 2023 r. zakończyliśmy trwającą rok rozbudowę. W rezultacie obiekt zyskał dwa nowe parki handlowe i aż 6 nowych sklepów: Sinsay, Action, TEDi, Maxi Zoo, Komfort i NEONET. Jednocześnie, w ciągu roku samo centrum handlowe wzbogaciło się o wiele marek profootfallowych, w tym m.in. Smyk, Wakacje.pl czy Tatuum, a także prolongowało umowy z tak kluczowymi najemcami jak Douglas czy RTV Euro AGD. Efektem takiego rozwoju oraz umocnienia oferty jest stabilnie rosnący footfall. To najlepszy dowód na to, że rozwijamy się w dobrym kierunku. Zwłaszcza, że ten pozytywny dla footfallu trend zadomowił się w obiekcie.

Nowe Bielawy, Nowe Czyżyny i Nowa Górna mają już ugruntowaną pozycję na rynku. Jak Greenman Poland buduje i dostosowuje ich oferty, aby spełniały oczekiwania klientów?

Przede wszystkim dokładamy wszelkich starań, aby nasza oferta sprzyjała zakupom całą rodziną, a przez to też zaspokajała szerokie potrzeby różnych pokoleń – od Gen Z po silversów. Z tego powodu nasze tenant-mix’y składają się dziś nawet z kilkunastu różnych segmentów – od mody, przez home, usługi, elektronikę, po gastronomię oraz zdrowie i urodę, co jest unikalne na rynku convenience.

Dbamy także o to, aby klienci znajdowali u nas najpopularniejsze i najatrakcyjniejsze konsumencko marki, takie jak np. Douglas, Carrefour, Jysk, Euro RTV AGD, W.Kruk, Apart, Flying Tiger Copenhagen, CCC, Smyk czy Rossmann. Jednocześnie też otwarci jesteśmy na koncepty handlowe tworzone w oparciu o najnowsze trendy zakupowe, w tym ciekawe koncepty omnichannelowe. Najlepszym tego przykładem jest niedawny debiut sieci Empik w Nowych Czyżynach.

Zrównoważony rozwój to temat coraz ważniejszy w biznesie. Czy Greenman Poland podejmuje jakieś inicjatywy związane z odpowiedzialnością społeczną i ekologiczną?

Dla wspomnianych wcześniej trzech obiektów realizujemy obecnie spójną strategię ESG, której nadrzędnym celem jest ograniczenie wpływu tych centrów handlowych na środowisko. Wiąże się to zarówno z inwestycjami w rozwiązania proekologiczne w różnych obszarach, jak również ze zmianami w zarzadzaniu i funkcjonowaniu obiektu. Zmierzamy jednak w dobrym kierunku, czego dowodem są certyfikaty BREEM In-Use z wynikiem „excellent” dla wszystkich trzech centrów.

Jednocześnie też stawiamy na lokalną edukację ekologiczną, w czym pomaga nam realizowany od 3 lat projekt „Eco Smart”. W ramach przedsięwzięcia cyklicznie organizujemy warsztaty ekologiczne dla dzieci, a także przypominamy klientom o recyclingu czy idei zero waste. Stawiamy też na lokalne współprace z organizacjami proekologicznymi, w tym np. z Fundacją dla Edukacji Ekologicznej z Krakowa czy Stowarzyszeniem Tilia z Torunia. Od tego roku włączyliśmy się też w propagowanie zdrowych diet bazujących na produktach eko i bio, łącząc tu siły m.in. z Carrefour.

W duchu ekologii rozwijamy też nasze otoczenie. W Krakowie wokół centrum znaleźć można przyjazne pszczołom rośliny, a lada dzień ruszamy z akcją sadzenia drzew z poidełkami dla ptaków przy parkach handlowych w Nowych Bielawach.

Rynek handlu detalicznego doświadcza wyraźnych zmian. Jakie trendy i zmiany obserwuje Pani w preferencjach klientów oraz jak Greenman Poland reaguje na te zmiany, aby nadal utrzymywać pozycję lidera?

Przede wszystkim klienci stawiają dziś na komfortowe zakupy, stąd tak ogromna popularność centrów convenience. Zabieganemu konsumentowi zależy obecnie na szybkich, ale jednocześnie możliwie najszerszych codziennych zakupach, które może zrobić pod jednym dachem. Co więcej, klient oczekuje, że w jednym miejscu znajdzie dobrą jakość produktu i usług, ale także atrakcyjną cenę. Doskonale rozumiemy ten trend i przekładamy go na ofertę centrów, w których można znaleźć dziś zarówno topowego operatora spożywczego – Carrefour, znane sieci segmentu home i RTV/AGD, jak również popularne sieci modowe i beauty. Kluczowy dla nas jest też rozwój segmentu usług, zwłaszcza usług teleoperatorów, biur podróży, banków czy pralni.

Na zakończenie, czy mogłaby Pani opowiedzieć o planach Greenman Poland na najbliższy czas w kontekście dalszego rozwijania centrów handlowych?

W ostatnich 2 latach mocno skupialiśmy się na Nowych Bielawach, które przeszły rozbudowę. Teraz koncentrujemy się na dwóch pozostałych projektach. W Nowych Czyżynach zakończyliśmy właśnie kolejny etap prac w obiekcie, które tym razem wiązały się z modernizacją elewacji, a także stworzeniem pokoju dla opiekuna z dzieckiem. W efekcie obiekt przeszedł prawdziwą metamorfozę. Trwa także rozbudowa Nowej Górnej w Łodzi. W sąsiedztwie obiektu, analogicznie jak w Toruniu, od kilku miesięcy rośnie park handlowy, który pomieści 4 sklepy wielkopowierzchniowe, w tym m.in. Sinsay, Maxi Zoo i KiK. Inwestycja ta jest już w 100% skomercjalizowana. Jej otwarcie planujemy w przyszłym roku. Przed nami więc bardzo intensywny okres.