Newsletter SCF News
Dołącz do 6000 odbiorców!

Według Greenman Polacy wykorzystują promocje „black” do zakupów świątecznych

Według Greenman Poland Coraz więcej Polaków wykorzystuje listopadowe promocje spod znaku „Black” do zrobienia przynajmniej części zakupów świątecznych, w tym kupna kosztownych prezentów. Widać to zwłaszcza w rosnącej w ostatnich latach popularności tego święta.

W tym roku aż 78% Polaków planuje skorzystać z okazji na Black Friday, czytamy w badaniach Boston Consulting Group. Dla porównania w Wielkiej Brytanii po zakupy ze zniżką sięgnie 64% konsumentów. W USA, skąd pochodzi idea Black Friday, promocje przyciągną 77%.

Polacy robią to inaczej niż Amerykanie

– Polacy przekonali się do „czarnych” promocji, bo pomagają im optymalizować świąteczny budżet. Dla większości robiących w tym czasie zakupy przedświąteczne, stały się one okazją do poszukania oszczędności i okazyjnego kupienia upominków – mówi Anna Brzozowska, marketing manager w CH Nowe Czyżyny w Krakowie.

– Pod tym względem Polacy nieco inaczej korzystają z tych promocji niż np. Amerykanie. Zakupy na Black Friday czy Week w Polsce są bardziej pragmatyczne i celowe, coraz mniej impulsywne, a przede wszystkim pozwalają wielu osobom podzielić wydatki świąteczne na listopad i grudzień, czemu sprzyjają zniżki np. na ubrania czy kosmetyki, ale też na żywność i dekoracje – dodaje.

Doskonale zdają sobie z tego sprawę handlowcy. Dlatego od kilku lat coraz częściej odchodzi się od idei jednodniowych promocji Black Friday, na rzecz Black Week, czyli tygodniowych, a nawet Black Month czy Black November, czyli miesięcznych. Rośnie też skala przecen. Skromne 10-20% coraz częściej wypierają promocje podobne do tych obserwowanych w sezonie wyprzedażowym.

Ten kierunek ewolucji handlowego święta coraz bardziej zdaje się przypadać do gustu konsumentom. Jak wynika z analiz opinii i komentarzy, przeprowadzonych rok temu przez PSMM Monitoring & More oraz dentsu Polska, już co trzeci internetowy wpis o promocjach „black” ma wydźwięk neutralny, a tylko 3% negatywny.

– Promocje „black” przyjęły się, bo znalazły praktyczne zastosowanie w domowych budżetach, zwłaszcza w dobie inflacji i rosnących kosztów życia. Co więcej, przyczyniły się one do zmiany kalendarza handlowego i zmniejszenia presji przedświątecznych zakupów – mówi Marta Drzewiecka, Director w Greenman Poland.

– Jeszcze kilka lat temu zakupy koncentrowały się głównie na grudniu, mocno uderzając Polaków po kieszeni. Dziś, za sprawą trwających tydzień, a nieraz też miesiąc obniżek, przynajmniej część z nich robiona jest w listopadzie. To, w społeczeństwie obecnie kierującym się ceną i zdominowanym przez prooszczędnościowy trend, jest mile widziane – dodaje.

Tym bardziej, że do koszyka na promocjach wkładamy najczęściej rzeczy droższe, w tym nieraz premium i luksusowe. Jak wynika z badań SW Research dla Allegro, w tym roku konsumenci skupią się przede wszystkim na 3 kategoriach produktów. 48% sięgnie po modę, czyli ubrania i dodatki, 45% kupi elektronikę, a 20% produkty związane z urodą.

– Robiąc zakupy na Black Friday czy Black Week można dziś zaoszczędzić nawet 70%. Nie dziwi więc fakt, że w koszyku dominują ubrania, sprzęty czy perfumy, a więc rzeczy jakościowe, markowe i na co dzień droższe. Część z nich konsumenci kupują dla siebie, mając je wcześniej upatrzone. Część natomiast jak co roku znajdzie się pod choinką, o czym świadczy fakt, że kupowane np. na Black Week kategorie produktów, pokrywają się z tymi, jakie od lat dominują w świątecznym koszyku zakupowym – mówi Marta Drzewiecka.

W portfelu Greenman Poland

Centrum Nowe Czyżyny zlokalizowane jest w Krakowie przy ul. Medweckiego 2. Otwarty w 2002 roku obiekt ma powierzchnię 31 tys. m kw. GLA i liczy sobie 77 sklepów, restauracji i punktów usługowych. Wśród kluczowych najemców znaleźć można m.in. Carrefour, Leroy Merlin, Jysk, RTV Euro AGD, home&you, Douglas, Rossmann, Big Star, Pepco, KFC i CCC. Zmotoryzowani mają tutaj do dyspozycji ponad 850 miejsc postojowych.

Centrum Nowe Bielawy zlokalizowane jest we wschodniej części Torunia w pobliżu DK 15 i 80 oraz autostrady A1, niecałe 15 minut od Starego Miasta. Otwarty w 2002 roku obiekt ma powierzchnię 25 tys. m kw. GLA i liczy sobie 70 sklepów, restauracji i punktów usługowych. Wśród kluczowych najemców znaleźć można m.in. Carrefour, Jysk, RTV Euro AGD, Douglas, home&you, Carry, Rossmann, Pepco i CCC. Zrealizowana w 2022 roku i 2023 roku rozbudowa obiektu, zaowocowała powstaniem 2 nowoczesnych parków handlowych. W ich ofercie dostępne są sklepy: NEONET, Komfort, TEDi, Sinsay, Action i Maxi Zoo.

Centrum Nowa Górna zlokalizowane jest w Łodzi przy ul. Kolumny 6/36. Otwarty w 1997 roku obiekt ma powierzchnię ponad 18 tys. m kw. GLA i liczy sobie 30 sklepów i punktów usługowych. W minionym roku centrum odwiedziło blisko 3 mln osób. Wśród kluczowych najemców centrum znaleźć można m.in. Carrefour, CCC, Pepco, Rossmann, Vision Express i W. Kruk. Zmotoryzowani mają tutaj do dyspozycji 890 miejsc postojowych. W czerwcu 2023 r. rozpoczęła się rozbudowa Nowej Górnej, w efekcie której przy obiekcie powstanie park handlowy. Inwestycja pomieści 4 sklepy wielkopowierzchniowe m.in. Sinsay, KiK i Maxi Zoo.

Apsys partnerem strategicznym najnowszego wydania!

SCF Magazine nr 4/2023

SCF Magazine to czasopismo skierowane do najemców, deweloperów oraz firm zarządzających centrami handlowymi. Pierwszy numer magazynu ukazał się w roku 2005. Nakład to 3000 egz. Bezpłatna subskrypcja przysługuje uczestnikom SCF Fall oraz SCF Spring, najemcom oraz zarządcom centrów handlowych.