Według Greenman Polacy wykorzystują promocje „black” do zakupów świątecznych

Według Greenman Poland Coraz więcej Polaków wykorzystuje listopadowe promocje spod znaku „Black” do zrobienia przynajmniej części zakupów świątecznych, w tym kupna kosztownych prezentów. Widać to zwłaszcza w rosnącej w ostatnich latach popularności tego święta.

W tym roku aż 78% Polaków planuje skorzystać z okazji na Black Friday, czytamy w badaniach Boston Consulting Group. Dla porównania w Wielkiej Brytanii po zakupy ze zniżką sięgnie 64% konsumentów. W USA, skąd pochodzi idea Black Friday, promocje przyciągną 77%.

Polacy robią to inaczej niż Amerykanie

– Polacy przekonali się do „czarnych” promocji, bo pomagają im optymalizować świąteczny budżet. Dla większości robiących w tym czasie zakupy przedświąteczne, stały się one okazją do poszukania oszczędności i okazyjnego kupienia upominków – mówi Anna Brzozowska, marketing manager w CH Nowe Czyżyny w Krakowie.

– Pod tym względem Polacy nieco inaczej korzystają z tych promocji niż np. Amerykanie. Zakupy na Black Friday czy Week w Polsce są bardziej pragmatyczne i celowe, coraz mniej impulsywne, a przede wszystkim pozwalają wielu osobom podzielić wydatki świąteczne na listopad i grudzień, czemu sprzyjają zniżki np. na ubrania czy kosmetyki, ale też na żywność i dekoracje – dodaje.

PARTNER PORTALU

Kaufland

Doskonale zdają sobie z tego sprawę handlowcy. Dlatego od kilku lat coraz częściej odchodzi się od idei jednodniowych promocji Black Friday, na rzecz Black Week, czyli tygodniowych, a nawet Black Month czy Black November, czyli miesięcznych. Rośnie też skala przecen. Skromne 10-20% coraz częściej wypierają promocje podobne do tych obserwowanych w sezonie wyprzedażowym.

Ten kierunek ewolucji handlowego święta coraz bardziej zdaje się przypadać do gustu konsumentom. Jak wynika z analiz opinii i komentarzy, przeprowadzonych rok temu przez PSMM Monitoring & More oraz dentsu Polska, już co trzeci internetowy wpis o promocjach „black” ma wydźwięk neutralny, a tylko 3% negatywny.

– Promocje „black” przyjęły się, bo znalazły praktyczne zastosowanie w domowych budżetach, zwłaszcza w dobie inflacji i rosnących kosztów życia. Co więcej, przyczyniły się one do zmiany kalendarza handlowego i zmniejszenia presji przedświątecznych zakupów – mówi Marta Drzewiecka, Director w Greenman Poland.

– Jeszcze kilka lat temu zakupy koncentrowały się głównie na grudniu, mocno uderzając Polaków po kieszeni. Dziś, za sprawą trwających tydzień, a nieraz też miesiąc obniżek, przynajmniej część z nich robiona jest w listopadzie. To, w społeczeństwie obecnie kierującym się ceną i zdominowanym przez prooszczędnościowy trend, jest mile widziane – dodaje.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Tym bardziej, że do koszyka na promocjach wkładamy najczęściej rzeczy droższe, w tym nieraz premium i luksusowe. Jak wynika z badań SW Research dla Allegro, w tym roku konsumenci skupią się przede wszystkim na 3 kategoriach produktów. 48% sięgnie po modę, czyli ubrania i dodatki, 45% kupi elektronikę, a 20% produkty związane z urodą.

– Robiąc zakupy na Black Friday czy Black Week można dziś zaoszczędzić nawet 70%. Nie dziwi więc fakt, że w koszyku dominują ubrania, sprzęty czy perfumy, a więc rzeczy jakościowe, markowe i na co dzień droższe. Część z nich konsumenci kupują dla siebie, mając je wcześniej upatrzone. Część natomiast jak co roku znajdzie się pod choinką, o czym świadczy fakt, że kupowane np. na Black Week kategorie produktów, pokrywają się z tymi, jakie od lat dominują w świątecznym koszyku zakupowym – mówi Marta Drzewiecka.

W portfelu Greenman Poland

Centrum Nowe Czyżyny zlokalizowane jest w Krakowie przy ul. Medweckiego 2. Otwarty w 2002 roku obiekt ma powierzchnię 31 tys. m kw. GLA i liczy sobie 77 sklepów, restauracji i punktów usługowych. Wśród kluczowych najemców znaleźć można m.in. Carrefour, Leroy Merlin, Jysk, RTV Euro AGD, home&you, Douglas, Rossmann, Big Star, Pepco, KFC i CCC. Zmotoryzowani mają tutaj do dyspozycji ponad 850 miejsc postojowych.

Centrum Nowe Bielawy zlokalizowane jest we wschodniej części Torunia w pobliżu DK 15 i 80 oraz autostrady A1, niecałe 15 minut od Starego Miasta. Otwarty w 2002 roku obiekt ma powierzchnię 25 tys. m kw. GLA i liczy sobie 70 sklepów, restauracji i punktów usługowych. Wśród kluczowych najemców znaleźć można m.in. Carrefour, Jysk, RTV Euro AGD, Douglas, home&you, Carry, Rossmann, Pepco i CCC. Zrealizowana w 2022 roku i 2023 roku rozbudowa obiektu, zaowocowała powstaniem 2 nowoczesnych parków handlowych. W ich ofercie dostępne są sklepy: NEONET, Komfort, TEDi, Sinsay, Action i Maxi Zoo.

Centrum Nowa Górna zlokalizowane jest w Łodzi przy ul. Kolumny 6/36. Otwarty w 1997 roku obiekt ma powierzchnię ponad 18 tys. m kw. GLA i liczy sobie 30 sklepów i punktów usługowych. W minionym roku centrum odwiedziło blisko 3 mln osób. Wśród kluczowych najemców centrum znaleźć można m.in. Carrefour, CCC, Pepco, Rossmann, Vision Express i W. Kruk. Zmotoryzowani mają tutaj do dyspozycji 890 miejsc postojowych. W czerwcu 2023 r. rozpoczęła się rozbudowa Nowej Górnej, w efekcie której przy obiekcie powstanie park handlowy. Inwestycja pomieści 4 sklepy wielkopowierzchniowe m.in. Sinsay, KiK i Maxi Zoo.