[WYWIAD] Tomasz Zubek, Vininova: Jesteśmy otwarci na ciekawe koncepty w dużych miastach

Jesteśmy otwarci na ciekawe lokalizacje, które pasują do naszej strategii biznesowej lub mają charakter, z którym możemy się utożsamiać i podkreślić naszą obecność. Stąd też mamy zróżnicowane portfolio lokalizacji – od sklepów na osiedlach przy dobrze rozwiniętych dzielnicach, przez parki handlowe, aż po prestiżowe centra handlowe – mówi w rozmowie z Retailnet Tomasz Zubek, Retail Development Manager, Vininova

Jaki był rok 2023 dla sieci lokali Vininova? Z jaką liczbą lokali zakończycie ten rok?

Był to okres bardzo intensywny, ze względu na nasz rozwój w sektorze detalicznym. Vininova istnieje od ponad 20 lat i cieszy się uznaniem, szczególnie w branży hotelarskiej i restauracyjnej. Niemniej jednak, w odpowiedzi na okres pandemii, postanowiliśmy rozbudować działalność o sklepy stacjonarne. Nasza najstarsza lokalizacja działa ponad 17 lat, co oznacza, że sklepy stacjonarne stanowią już od pewnego czasu ważną część działalności firmy. Decyzja wynikała z reakcji na potrzeby klientów, którzy poszukiwali wysokiej jakości produktów z naszego asortymentu.

W ciągu ostatnich kilku lat podejmowaliśmy decyzje biznesowe z rozwagą i odwagą, wybierając nowych partnerów do współpracy. Elastyczność i otwartość na nowe możliwości biznesowe przejawiają się również w dostosowaniu lokalizacji, obejmujących centra handlowe, sklepy Vininova w różnych częściach miasta, a nawet ekskluzywne osiedla.

Nasze sklepy obecne są w różnych przestrzeniach handlowych wpisując się w ich charakter. Obecność w centrach handlowych odzwierciedla różnorodność naszej oferty, obejmującej miejsca o wyrazistej osobowości, a także współpracę z liderami rynku czy centrami zakupowymi regionu, jak choćby Manufaktura, stanowiąca miejsce, gdzie życie społeczne i handel tworzą unikalne połączenie.

PARTNER PORTALU

Kaufland

Salony Vininova pojawiają się w bardzo różnych lokalizacjach, są to zarówno centra handlowe, projekty mixed-use, ale także retail parki i mniejsze centra typu convenience. Jak dobieracie te lokalizacje? Według jakiego klucza?

Nasza istotna wartość leży w tym, że wyjątkowo cenimy relacje z klientami oraz ich osobowość. Obserwujemy, że nasi klienci w Polsce stają się coraz bardziej świadomi konsumentami, szczególnie jeśli chodzi o wysoką jakość alkoholi. To, co chcieliśmy podkreślić, to fakt, że choć jesteśmy sklepem specjalistycznym, oferującym produkty premium od wybranych producentów, to jednocześnie jesteśmy dostępni dla każdego. To istotne zwłaszcza w kontekście wybieranych lokalizacji. Mamy odwagę biznesową i gotowość do nawiązywania współpracy z różnymi obiektami handlowymi czy różnorodnymi koncepcjami. To dla nas ważne, ponieważ daje możliwość dostępu do różnorodnych grup klientów i pozwala lepiej odpowiadać na ich potrzeby.

Jak opisałby Pan format sklepów Vininova? Jakich powierzchni i miejsc potrzebujecie?

Optymalne powierzchnie dla naszych lokalizacji wynoszą od 50 do 100 metrów kwadratowych. Dostosowujemy portfolio do konkretnej lokalizacji – mamy ponad 1500 różnych etykiet w ofercie, wszystkie dostępne dla klientów. Nawet jeśli nie są one aktualnie wystawione w sklepie, jest to kwestia organizacyjna, aby sprowadzić dany produkt na konkretne zamówienie lub potrzeby klienta.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

W pewnym sensie, śmiało mogę stwierdzić, że w niektórych przypadkach stajemy się generatorem ruchu. Może nie na wielką skalę, ale mamy klientów, którzy celowo odwiedzają nas, aby nabyć wina, które potrzebują. Wiedzą, że tylko Vininova, ma tego producenta w portfolio lub konkretną etykietę czy rocznik. To bardzo udana symbioza, gdzie sami klienci odnajdują nas. Stąd też nasza decyzja o rozwoju w sektorze detalicznym jako kolejnego istotnego kanału sprzedaży.

Sklep Vininova
Sklep Vininova

W jakich regionach Polski będzie rozwijana sieć?

Nasza firma ma swoje korzenie w województwie wielkopolskim, w Suchym Lesie, gdzie znajduje się centrala firmy oraz część magazynowa. Z tego miejsca dystrybuujemy nasze produkty, zarówno w kanale detalicznym, jak i do naszych partnerów biznesowych, takich jak restauracje, hotele czy sklepy detaliczne oferujące wysokiej jakości alkohol. Priorytet to duże miasta oraz miejsca, gdzie istnieje świadomość i popyt na alkohol wysokiej jakości. Jednakże, jesteśmy otwarci na ciekawe lokalizacje, które pasują do strategii biznesowej lub mają charakter, z którym możemy się utożsamiać i podkreślić naszą obecność.

Stąd też zróżnicowane portfolio lokalizacji – od sklepów na osiedlach przy dobrze rozwiniętych dzielnicach, przez parki handlowe, aż po prestiżowe centra handlowe. Przykładem jest Manufaktura, która jest rozpoznawalna, ale także mamy sklepy w Poznaniu, Krakowie, Gdańsku, Gdyni, Opolu, Wrocławiu oraz Warszawie, takie jak Bielany, obszar osiedlowy, czy projekt Vis a Vis Wilanów, gdzie nasza obecność jest bardzo rozpoznawalna.

Od 2021 roku Firma rozwija koncept Vininova Naturalnie.

To kluczowy format naszego rozwoju. Aktualnie posiadamy jedną z największych kolekcji win naturalnych w Polsce w naszym portfolio – wysokiej jakości wina produkowane w sposób naturalny, nie tylko te, które posiadają ekologiczny certyfikat, ale przede wszystkim wina od producentów, którzy są niezwykle świadomymi winiarzami. To wina biodynamiczne, ekologiczne oraz te, które powstają w sposób tradycyjny, wracając do korzeni winiarstwa.

To kierunek śmiały i nowatorski mamy obecnie ponad 300 pozycji win naturalnych w naszym asortymencie. W związku z tym zdecydowaliśmy się na uruchomienie sklepu w Warszawie przy ulicy Emilii Plater, który nazwaliśmy Vininova Naturalnie. To miejsce, gdzie oferujemy wyłącznie wina naturalne z naszego portfolio.

Obecnie posiadamy 16 sklepów Vininova w Polsce, z czego 4 otworzyliśmy w tym roku. Szykujemy kolejną lokalizacją, będącą kontynuacją koncepcji Vininova Naturalnie – lokal w Hali Koszyki w Warszawie. Ten koncept otwieramy w miejscu, które jest dynamiczne i pulsujące życiem w różnych obszarach. Nasz kluczowy cel to prężny rozwój retailu poprzez elastyczne podejście do lokalizacji. Ekspansja nie będzie zatrzymana, podejmujemy decyzje w sposób przemyślany, czekając na odpowiednie, ciekawe lokalizacje, aby nasza obecność była kompleksowym wyborem dla różnych typów klientów i dopasowaniem do charakteru danego miejsca.

Jak wygląda Państwa współpraca z wynajmującymi Wam powierzchnię handlową? Czy jesteście pożądanym najemcą?

Nasza wyjątkowa siła leży w portfolio win i alkoholi mocnych oraz wiedzy, którą oferujemy klientom. Mają szansę nie tylko wybierać spośród różnych etykiet wina- zaczynając od podstawowych wyborów, przechodząc stopniowo do bardziej odważnych, czy też eksplorując razem z nami świat win. Nie jesteśmy jedynie detalicznym punktem sprzedaży, lecz także miejscem, gdzie wartość wiedzy i doświadczenia w świecie wina jest bardzo ceniona.

Współpraca z producentami stanowi ważny element naszej działalności. Organizujemy wiele lokalnych spotkań w ciągu roku, zapraszając producentów z różnych stron świata. W jednym dniu możemy spotkać się z przedstawicielami np. winnic z Chile i Nowej Zelandii , którzy prowadzą masterclassy i szkolenia. Dzięki temu jesteśmy w stanie zaangażować społeczność zainteresowaną wysokiej jakości winami.

Bywamy pierwszym graczem oferującym taką jakość w danym miejscu, co sprawia, że odklejamy etykietkę sklepu monopolowego. Cieszymy się, że wynajmujący oraz inwestorzy coraz świadomiej podchodzą do branży alkoholowej, doceniając wartość sklepu nie tylko jako uzupełnienie tenant mixu, lecz jako miejsce, gdzie jakość wina jest wpisana w samą istotę naszego działania. To pole dla współpracy z wynajmującymi, które jest dla nas istotne.

Jakie plany rozwoju ma Vininova na 2024 rok?

Po pierwsze, naszym celem jest utrzymanie rentowności i jakości istniejących lokalizacji poprzez regularne dostosowywanie asortymentu i inwestowanie w sklepy. Z drugiej strony, istnieje otwartość na ekspansję. Z rozwagą i dużym zainteresowaniem analizujemy, co rynki i lokalizacje mają do zaoferowania.

Naszym celem są duże miasta oraz ciekawe koncepty, które pasują do charakteru naszych klientów oraz oferowanych przez nas produktów. Specyfika miejsca ma dla nas znaczenie, gdyż jest kluczowym czynnikiem w potencjalnej współpracy z wynajmującymi oraz w zrozumieniu siły nabywczej klientów. W naszej pracy dążymy do stworzenia atmosfery, która jest odpowiednia dla oferowanych przez nas produktów, jednocześnie starając się unikać utartych stereotypów. Chcemy, aby nasze salony były przestrzeniami przyjemnymi dla klientów, pasującymi do klimatu, który reprezentują produkty z portfolio.

Co jest aktualnie największym wyzwaniem dla sieci?

Wyzwanie leży w nawiązywaniu elastycznej współpracy z wynajmującymi, szczególnie w kontekście warunków handlowych, które po pandemii zyskują ogromne znaczenie dla rentowności lokalizacji. Kluczowe jest dostosowanie się do charakteru handlowego danego miejsca. W asortymencie znajdują się produkty dla każdego. Sklep specjalistyczny oferujący wino wysokiej jakości nie musi być zarezerwowany wyłącznie dla luksusowych wyborów. Można u nas znaleźć doskonałe wina od znanych, szanowanych czy nagradzanych producentów w przystępnych cenach. Warto budować świadomość, że dobre wino nie zawsze musi wiązać się z wygórowanymi kosztami, ale może być dostępne dla każdego, kto ceni jakość i tradycję winiarską.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz