[WYWIAD] Marek Gładki, EPP: nasz średni poziom wynajęcia to 98 proc.

Projektem o strategicznym dla nas znaczeniu jest przejęcie zarządzania portfelem dziewięciu centrów handlowych M1 i trzech Power Parków od METRO PROPERTIES – w rozmowie z SCF News | Retailnet.pl mówi Marek Gładki, Leasing and Asset Management Director, EPP.

Jak podsumowałby Pan 2023 rok w obszarze asset management w obiektach EPP?

To był kolejny rok, w którym aktywnie zmienialiśmy projekty w ramach szeroko rozumianych działań asset management. Zacznijmy od obszaru wynajmu, gdzie nasze działania dobrze podsumowują liczby. W zarządzanym bezpośrednio przez nas portfelu nieruchomości handlowych, czyli bez centrów M1 i Power Parków, podpisaliśmy blisko 340 umów najmu. Prawie 140 z nich to zupełnie nowi najemcy, którzy już uruchomili swoje punkty lub wkrótce to zrobią. Pozostałe to przedłużenia dotychczasowych współprac, nierzadko obejmujące powiększenia wynajmowanej przestrzeni. Dzięki intensywnym działaniom leasingowym, średni poziom wynajęcia portfela handlowego wynosił około 98% na koniec roku 2023, a dwa obiekty – krakowski Park Handlowy Zakopianka i Galeria Solna w Inowrocławiu – zamknęły rok ze 100% poziomem najmu.

Z jakimi markami EPP nawiązało współpracę w minionym roku?

W 2023 roku rozpoczęliśmy współpracę z wieloma nowymi markami, np. Peek & Cloppenburg, Sports Direct, dm-drogerie markt, Rituals Cosmetics czy Lacoste. Jesteśmy największym zarządcą centrów handlowych w Polsce z 29 obiektami handlowymi zlokalizowanymi w 13 z 16 polskich województw. Roczna odwiedzalność całego portfela kształtuje się na poziomie 120 milionów klientów. Ta ogromna, ogólnopolska obecność pozwala współpracować z najemcami na szeroką skalę, oferując powierzchnie w wielu obiektach, w różnych lokalizacjach w Polsce. Taką współpracę mamy z topowymi markami, zarówno polskimi, np. z Grupy CCC, w tym HalfPrice, z Grupy LPP oraz Martes Sport, jak i międzynarodowymi, np. z Auchan, Carrefour, Inditex, Deichmann, TK Maxx czy New Yorker. To między innymi część z wymienionych najemców przedłużyło lub zwiększyło swoją obecność w zarządzanych przez nas obiektach w minionym roku.

PARTNER PORTALU

Fact White Cat
EPP_Pasaż Grunwaldzki_HalfPrice (1)
EPP, Pasaż Grunwaldzki, HalfPrice

Nasze projekty są również wybierane na miejsca debiutów na polskim rynku. Dobrym przykładem jest Popeyes®. Ta kultowa marka gastronomiczna zainaugurowała obecność w Polsce, otwierając swoją pierwszą restaurację w naszym Pasażu Grunwaldzkim we Wrocławiu. Następne restauracje sieci ruszyły w kolejnych naszych projektach: szczecińskim Galaxy i Galerii Młociny w Warszawie. Debiuty okazały się ogromnym sukcesem i zainicjowały dalszą współpracę. Obecnie pracujemy nad kolejnymi otwarciami.

Efektem naszych działań leasingowych są również lokale otwarte na początku tego roku. W ostatnich tygodniach swoje pierwsze salony w Kaliszu, w zarządzanej przez nas Galerii Amber, otworzyły marki iSpot, Burger King, Klockolandia i Rituals Cosmetics.

EPP_Galeria Amber_Rituals
EPP, Galeria Amber, Rituals

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Grono najemców jednego z naszych centrów zasili też niedługo Peek & Cloppenburg. Ponadto wzbogaciliśmy ofertę gastronomiczną i rozrywkową zarządzanych obiektów.

Asset management to jednak nie tylko najem. Jakie działania podejmujecie w ramach rozwijania oferty?

Zgadza się – nasze działania to nie tylko leasing i nowi najemcy, ale też zarządzanie portfelem obiektów w szerokim kontekście. Jednym z przykładów takich działań są zmiany zachodzące w strefach gastronomicznych projektów, którymi zarządzamy.

Bazując na wcześniejszych doświadczeniach z Wrocławia i Szczecina, przyszedł czas na kolejne modernizacje. Inwestujemy i przebudowujemy całe strefy, dostosowując je do zmieniających się trendów oraz oczekiwań, zarówno naszych najemców, jak i klientów. Przestrzeń, w której odwiedzający mogą zjeść posiłek czy spędzić czas jest równie istotna, co sama oferta. Na początku 2024 roku uruchomiliśmy gruntownie zmodernizowany food court w Galerii Echo, nawiązujący swoim designem do klimatu ruchliwego miasta i historii Kielc. W naszym FOOD street panuje uliczna atmosfera wzbogacona o lokalne akcenty, takie jak autorskie prace kieleckiej graficzki Oli Banaś.

EPP, Galeria Echo, FOOD Street
EPP, Galeria Echo, FOOD Street

Food courty w zarządzanych przez nas obiektach cieszą się rosnącym zainteresowaniem. W ostatnich miesiącach odświeżyliśmy je również w Galerii Amber oraz w Galerii Twierdza Zamość, wprowadzając nowoczesny wystrój i jednocześnie zwiększając liczbę miejsc siedzących. Wszystkie te projekty są dziełem wewnętrznych zespołów EPP, m.in. architektów czy budowlanego.

Zmiany są zauważane nie tylko przez klientów, ale również przez naszych najemców, którzy chętniej wynajmują powierzchnie w przebudowanych i nowoczesnych przestrzeniach. Wspomniany już Popeyes® to nie jedyna gastronomiczna nowość, którą w ostatnim roku wprowadziliśmy do centrów handlowych zarządzanych przez EPP. Innym przykładem jest Burger King, który od kilku miesięcy z sukcesem działa w Parku Handlowym Zakopianka, a w tym roku zadebiutował też w Kaliszu w Galerii Amber. Wspomnę tutaj również pierwszy lokal Big Boba w Warszawie w Galerii Młociny czy Silver Dragon z kuchnią azjatycką wyczekiwaną przez klientów Galerii Solnej w Inowrocławiu. W Pasażu Grunwaldzkim we Wrocławiu zadebiutuje też MANGO MAMA, czyli wrocławska sieć restauracji serwująca indyjskie klasyki w wersji street food.

Nowoczesna strefa gastronomiczna to wzmocnienie oferty i atrakcyjności całego centrum. Jakie są pozostałe elementy, które wpływają na budowanie przewagi na rynku?

Jednym z takich elementów jest szeroko rozumiana rozrywka. W tym obszarze jesteśmy aktywni od dłuższego czasu, widząc w nim duży potencjał. Z tego powodu stale rozwijamy ofertę rozrywkową w zarządzanych przez nas centrach handlowych, tak aby odpowiadała na potrzeby osób w różnym wieku i o różnych zainteresowaniach. Przekrój dostępnych propozycji jest bardzo szeroki, rozpoczynając od kin różnych operatorów jak Helios, Multikino czy Cinema City. Część z nich zainwestowało np. w nowoczesne sale z rozkładanymi fotelami typu rekliners, co znacząco podniosło komfort korzystania dla użytkowników.

W wielu naszych centrach klienci znajdą również MK Bowling. To jeden z tych najemców, którego rozwój – od klasycznej kręgielni do nowoczesnego centrum rozrywki z bilardem oraz stołami shuffleboard – obserwujemy z przyjemnością. Centra rozrywkowe MK Bowling są zlokalizowane w Galerii Echo, Galaxy i Galerii Młociny, w której trwa aktualnie rozbudowa powierzchni tego najemcy, mająca na celu zwiększenie oferty dla klientów.

Ponadto we wspomnianej kieleckiej Galerii Echo znajdziemy też mniej standardowe, jak na centrum handlowe, atrakcje. W połowie 2023 roku otworzyliśmy tam park trampolin Happy Jumper®, który zapewnia niezapomnianą zabawę całym rodzinom. Stanowi to doskonałe uzupełnienie istniejącej oferty w postaci klubu fitness, kręgielni oraz centrum medycznego.

Jednym z naszych najnowszych najemców jest Play City, który w Galerii Sudeckiej w Jeleniej Górze otworzył swój pierwszy w regionie salon gier zręcznościowych. Natomiast wiosną mieszkańcy Poznania i okolic będą mogli w King Cross Marcelin skorzystać z nowej oferty rozrywkowej.

Naszym celem jest tworzenie różnorodnych opcji na spędzanie czasu – mając oczywiście na uwadze oczekiwania klientów i potrzeby danego obiektu. Hala Hutnik, strefa gastronomiczno-rozrywkowa w warszawskiej Galerii Młociny, to jeden z przykładów takich przestrzeni. Oprócz ciekawych konceptów gastronomicznych, oferuje także różne gry, takie jak Pac-Man, flippery i automaty do koszykówki, a także jest miejscem wydarzeń kulturalnych i rozrywkowych, w tym np. koncertów, kibicowania podczas wydarzeń sportowych czy potańcówek dla seniorów.

Jednym z elementów działań asset management są także zmiany architektoniczne. Jakie projekty podejmowaliście ostatnio w tym obszarze?

Posłużę się tutaj przykładem poznańskiego King Cross Marcelin, w którym realizujemy wieloletni program inwestycyjny. To zarówno działania w obszarze techniczno-infrastrukturalnym, jak i architektonicznym. Gruntownie odświeżyliśmy wnętrze całego obiektu, w tym pasaże i węzły sanitarne. Stworzyliśmy też nowoczesne strefy odpoczynku dla odwiedzających. Wspomniane zmiany istotnie wpłynęły nie tylko na wygląd obiektu, ale przede wszystkim na komfort jego użytkowania przez naszych klientów. Ponadto zadbaliśmy też o usprawnienia techniczne, które wpływają na energooszczędność centrum, m.in. poprzez zastosowanie oświetlenia LED w częściach wspólnych.

Jakie macie plany na 2024 rok?

Projektem o strategicznym dla nas znaczeniu jest przejęcie zarządzania portfelem dziewięciu centrów handlowych M1 i trzech Power Parków od METRO PROPERTIES. Długoterminowo chcemy rozwinąć ogromny potencjał tych obiektów poprzez wdrożenie działań w obszarze zarówno asset, jak i property management z uwzględnieniem potrzeb i kondycji poszczególnych nieruchomości.

Zamierzamy również wzmacniać działania leasingowe, tak aby w tych obiektach pojawiły się nowe marki i ciekawe koncepty.

Oczywiście takie działania będziemy kontynuować także w dotychczasowym portfelu, którym bezpośrednio zarządzamy. Na bieżąco analizujemy możliwości i potencjał nieruchomości w zakresie powiększeń, przebudów i modernizacji, aby dostosować je zarówno do zmieniającego się stale rynku, potrzeb naszych najemców oraz klientów, jak i wymogów w zakresie oddziaływania na środowisko i klimat. Naszym celem jest bycie o krok przed rynkiem.

Jednym z przykładów takich inicjatyw jest wzmocnienie jednego z projektów handlowych, którym zarządzamy, o element parku handlowego. Obecnie finalizujemy prace związane z projektowaniem i przygotowaniem się do startu budowy. Inwestycja, po jej zakończeniu, znacząco poszerzy strefę oddziaływania całego obiektu i wzmocni jego konkurencyjność.

Będziemy też dalej realizować nasze działania na rzecz społeczności lokalnych, aby wzmacniać pozytywne oddziaływanie nieruchomości, którymi zarządzamy. Chcemy być odpowiedzialnym i zaangażowanym partnerem dla naszych najemców, klientów, dostawców i społeczności lokalnych.