[WYWIAD] Piotr Drożdżyk, Enefit: Do 2030 planujemy uruchomić 2,5 tys. stacji ładowania

Znaczna część z zaplanowanych 2,5 tysięcy stacji ładowania zostanie zlokalizowana w centrach handlowych, galeriach handlowych i retail parkach – mówi Piotr Drożdżyk, Head of eMobility Solutions Enefit Polska. Firma jest wystawcą targów SCF 2024 Fall, które odbędą się w Warszawie, w dniach 25-26 września 2024 roku.

Ile w najbliższym czasie planujecie uruchomić stacji ładowania i gdzie będą one zlokalizowane?

W ramach marki Enefit Volt w Estonii, Łotwie i Polsce działa już 350 publicznych stacji ładowania, a kolejnych 700 jest w procesie inwestycyjnym. Do roku 2028 chcemy pozyskać lokalizacje dla 5 tysięcy stacji ładowania na wszystkich rynkach, z czego 2, 5 tysiąca w Polsce. Długi proces inwestycyjny wynika z faktu, że realizacja umowy przyłączenia do sieci operatorów systemu dystrybucyjnego trwa od 24 (na niskim napięciu),do nawet 36 miesięcy (na średnim napięciu). Nasz cel to pozyskanie 500 miejsc pod stacje każdego roku. Dlatego też aktywnie poszukujemy partnerów chętnych do dzierżawy swoich lokalizacji.

To plany, a kiedy w rzeczywistości będzie można podjechać, podłączyć i naładować samochód na Enefit Volt?

Już teraz można skorzystać z naszej sieci, przykładowo w Bielsku-Białej, a w najbliższych miesiącach oddamy kierowcom do użytku stacje ładowania w Zabrzu i Gliwicach. Następne będziemy uruchamiali sukcesywnie w całej Polsce w kolejnych miesiącach. Tak jak wspomniałem, w przypadku planowanych stacji, okres uruchomienia zależy od tego, gdzie będą one zlokalizowane. Część będziemy podłączali do sieci własnej obiektu, na przykład w galeriach handlowych, wówczas okres inwestycji jest krótki i wynosi 2-4 miesiące.

PARTNER PORTALU

Kaufland

Taki projekt realizujemy obecnie w Galerii Forum Gliwice, gdzie w ciągu 4 miesięcy od podpisania umowy uruchomimy dla kierowców samochodów elektrycznych 3 stacje o różnej mocy. Jeśli będziemy podłączać się do sieci OSD, wtedy czas realnie potrzebny na uruchomienie stacji to około 2 – 3 lata. Podsumowując, myślę, że zaplanowany poziom 2,5 tysiąc uruchomionych stacji ładowania osiągniemy w 2030 roku.

Ile z tych zaplanowanych 2,5 tysięcy stacji zostanie zlokalizowanych w ramach retail parków?

Planujemy, że będzie to znacząca część. Wynika to z faktu, że jest to tzw. miejsce Destination Charging – klient ładuje swój samochód elektryczny w trakcie zakupów, wizyty w kinie lub na kręgielni. Interesujące dla nas są też naturalnie autostrady czy drogi ekspresowe. Elektromobilność w Polsce rozwija się w sposób bardzo dynamiczny. Polacy coraz chętniej decydują się na samochody elektryczne, mimo, że cena ich zakupu ciągle jest wyższa niż klasycznej „spalinówki”.

Warto jednak zauważyć, że już w tej chwili całkowity koszt użytkowania pojazdu z napędem elektrycznym w zasadzie zrównał się z kosztem użytkowania samochodu spalinowego. Rozwój danego obszaru to też konieczność nowych regulacji prawnych. Mowa tu oczywiście o nowelizacji ustawy o elektromobilności, która nakłada na właścicieli i zarządców budynków niemieszkalnych – posiadających co najmniej 21 miejsc postojowych – obowiązek instalacji co najmniej jednego punktu ładowania.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Jako Enefit chcemy aktywnie wspierać nie tylko kierowców pojazdów elektrycznych, ale także właścicieli nieruchomości objętych nowymi przepisami – czyli obiektów komercyjnych, galerii handlowych i retail parków.

Jak w związku z tymi zmianami legislacyjnymi ocenia Pan zainteresowanie ze strony właścicieli parków i centrów handlowych?

Świadomość osób zarządzających obiektami handlowymi stale rośnie i oni doskonale zdają sobie sprawę z konieczności lokalizacji stacji ładowania w swoich obiektach. Nie wynika to tylko z nowych regulacji, ale też z faktu, że – wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa – coraz więcej klientów posiada samochody elektryczne. Na polskich drogach mamy ich już 100 tysięcy. Perspektywy osób zarządzających obiektami handlowymi kierowcy elektryków są pożądanymi klientami, o których komfort warto się zatroszczyć.

Inwestycje Enefitu nie tylko pozwolą spełnić wymóg regulacyjny, ale też realnie przyciągną tych klientów do obiektów, w których znajduje się odpowiednia infrastruktura. Osoby, które jeżdżą samochodami o napędzie elektrycznym i hybrydowym, wybierają sobie destynacje, w których – poza zakupami czy rozrywką – mogą także naładować samochód i przygotować się do dalszej drogi. Zapewnienie klientom opcji ładowania podczas zakupów nie tylko podnosi komfort użytkowania, ale również wpływa na postrzeganie samych centrów handlowych jako bardziej nowoczesnych i ekologicznych.

Stacja ładowania Enefit

Właściciel nieruchomości handlowej ma dwie opcje. Może skorzystać z operatora, takiego jak Enefit, który zdejmie z niego wszystkie problemy związane ze stacją, a do tego jeszcze opłaci czynsz. Może też kupić urządzenia i samodzielnie zarządzać tą infrastrukturą. Dlaczego powinien jednak wybrać tę pierwszą opcję?

Drugie rozwiązanie wiąże się z koniecznością posiadania odpowiedniego zestawu kompetencji, by zgodnie z przepisami móc zostać operatorem infrastruktury stacji ładowania oraz dostawcą usługi ładowania. Taka inwestycja nie sprowadza się tylko do zakupienia stacji ładowania, wykonania przyłącza i uruchomienia całości. Później trzeba też świadczyć usługę ładowania, z wykorzystaniem odpowiedniego systemu IT, oraz utrzymywać stacje w ciągłej sprawności.

Obie opcje z perspektywy osób zarządzających obiektami handlowymi są oczywiście możliwe do realizacji. Z tą różnicą, że współpraca z doświadczonym operatorem – takim jak Enefit – pozwala zarządcom skoncentrować się na ich działalności, bez konieczności pilnowania skomplikowanych i trwających kilka lub kilkanaście miesięcy formalności, śledzenia zmian legislacyjnych i pozyskiwania kompetencji niezbędnych do zarządzania całą infrastrukturą.

My już to wszystko mamy. Warto też zwrócić uwagę, że dla właściciela lub zarządcy nieruchomości bardzo ważne jest, żeby znaleźć stabilnego, godnego zaufania partnera, o ugruntowanej pozycji rynkowej. To daje gwarancję wywiązania się przez niego ze zobowiązań wynikających z zapisów w 10 czy 15-letniej umowie dzierżawy. Wielu operatorów infrastruktury ładowania istniejących na rynku od
kilku lat finansuje się kapitałem z dotacji lub z funduszy inwestycyjnych wysokiego ryzyka.

Tymczasem Enefit – w porównaniu do części naszej konkurencji – jest nie tylko operatorem infrastruktury ładowania, ale także jako Grupa producentem i sprzedawcą energii w krajach bałtyckich oraz w Polsce. Dzięki temu, że sami ustalamy cenę energii na naszych stacjach ładowania, jesteśmy w stanie oferować bardzo konkurencyjne stawki w całym okresie trwania umowy. Tak doświadczony partner dokładnie wie, co robić, by wspólnie z właścicielem nieruchomości handlowej tworzyć wartość dodaną dla klientów.

Rozmawiał: Radosław Rybiński

Piotr Drożdżyk, Head of eMobility Solutions w Enefit Polska, z branżą energetyczną jest
związany od ponad dekady. Specjalizuje się w identyfikowaniu i wykorzystywaniu możliwości
biznesowych na dynamicznie zmieniającym się rynku energii. Skupia się na innowacjach i
transformacji firm w obszarach elektromobilności, łącząc wiedzę biznesową, techniczną i
regulacyjną z orientacją na klienta oraz realizacją celów biznesowych.


Przed dołączeniem do Enefit Polska pracował m.in. w PGE, Grupie Energa, Enelionie czy
Infosysie.