Dołącz do uczestników
SCF 2025 Spring!

Anna Szmeja, Retail Institute: obroty centrów handlowych rosną pomimo mniejszej odwiedzalności

Jak wynika z danych Retail Institute centra handlowe w Polsce przyjęły porównywalną liczbę klientów w pierwszym półroczu 2024. O 4,8% wzrosły obroty w ciągu pięciu miesięcy. Największy wzrost odwiedzalności, bo o 2,2 proc. odnotowały małe centra. Są one też razem z dużymi centrami w czołówce pod kątem wzrostu obrotów.

Centra handlowe, monitorowane przez Retail Institute, odnotowały w pierwszym półroczu 2024 nieznaczny spadek liczby klientów na poziomie – 0,1 procent, w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Natomiast obroty sieci handlowych i usługowych, prowadzących działalność w 130 obiektach, wzrosły o 4,8 procent w czasie pięciu miesięcy r/d/r/. Średni obrót z metra na koniec maja wyniósł tym samym 933,2 zł/m.kw. powierzchni najmu. Retail Institute, ośrodek działający w obszarze business Intelligence, podsumowuje wyniki branży handlowej w 2024 roku.

„Nadal odnotowujemy wyższą dynamikę wzrostu obrotów niż odwiedzalności, przy czym warto pamiętać o wskaźniku inflacji oraz wzrostach cen, co w znaczący sposób może zaburzać analizę danych.

Sporym spadkiem pierwsze półrocze zamknęły sklepy z modą męską, sklepy spożywcze oraz – co zaskakujące – usługi z kategorii zdrowie i uroda, którym najgorzej wiodło się w galeriach średniej wielkości. Pozostałe kategorie analizowane przez Retail Institute zakończyły pięć miesięcy tego roku na sporym plusie: od 1,4 proc. do 15,4 proc. wzrostu” – mówi Anna Szmeja, prezes Retail Institute.

Centra duże z lekkim wzrostem

Centra duże ((pow. 40 000 m.kw. pow. najmu) i bardzo duże zamknęły 2024 rok wzrostem odwiedzalności r/d/r na poziomie 0,5 proc. oraz 0,8 proc. wzrostem like for like. Mimo słabych wyników w maju (-1,1 proc. r/d/r) oraz w styczniu (-4,7 proc. r/d/r) osiągnięte wzrosty zagwarantowały centrom zamknięcie półrocza dobrym wynikiem.

Analiza obrotów z pięciu miesięcy tego roku pokazuje aż 5,9 proc. wzrost, stawiając ten typ galerii w gronie absolutnych liderów. To jedyny format centrów handlowych, który nie odczuwa dotkliwie negatywnych skutków zmian zachowań i nawyków zakupowych klientów, wywołanych wieloma czynnikami zewnętrznymi.

Bogata oferta handlowa, usługowa i rozrywkowa oraz możliwość zrealizowania wszystkich potrzeb
„pod jednym dachem”, w sytuacji rosnącego deficytu czasu mieszkańców dużych aglomeracji miejskich, daje im  znaczącą przewagę nad innymi typami centrów.


Centra średnie notują gorsze wyniki

Odwiedzalność w centrach średnich ((od 20 000 m.kw. do 39 999 m. kw. pow. najmu) spadła w ciągu sześciu miesięcy 2024 roku aż o -1,8 proc. r/d/r. Nie było miesiąca, w którym wyniki wykazywałyby tendencje wzrostowe, a każdy miesiąc przynosił spadki liczby klientów tego formatu handlowego.

Mimo tak słabych wyników odwiedzin, obroty do końca maja rosły o 3 proc. szybciej niż w 2023 roku. Eksperci są zgodni co do oceny, że centra średnie bez gruntownych zmian koncepcji i pozycjonowania oraz umiejętności rozpoznania potrzeb klientów będą miały coraz większe trudności w konkurowaniu z zakupami online i offline. 

Klienci chętniej odwiedzają małe centra

W analizowanym okresie sześciu miesięcy 2024 roku odwiedzalność w centrach małych ( (od 5000 m.kw. do 19 999 m.kw. pow. najmu) wzrosła aż o 2,2 proc.

Są to obiekty, których walka o dobre wyniki jest bardzo intensywna, bo to one najsilniej mierzą się z rosnącą presją zarówno ze strony dyskontów jak i większych centrów handlowych. Po fali zmian,
które obserwowaliśmy  w ciągu ostatnich lat, widzimy, że centra małe doskonale spełniają swoją rolę na rynkach lokalnych, co przekłada się na wzrosty obrotów w pięciu miesiącach tego roku o 6,4 proc. r/d/r.

„Finalizujemy prace nad przygotowaniem szczegółowych raportów, obejmujących cały rynek handlu
w Polsce. Analiza wyników centrów i ulic handlowych, retail parków oraz sektora eCommerce oparta jest na danych z 1380 obiektów i 450 mln transakcji miesięcznie” – podsumowuje Anna Szmeja z Retail Institute.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz