[RAPORT] Tpay: Polacy najczęściej kupują ubrania w Internecie

Jak wynika z raportu Tpay statystyczny polski e-konsument to osoba w wieku 42 lat, pracująca na etacie i robiąca zakupy w sieci regularnie, bo 2–3 razy w miesiącu lub częściej. Do e-commerce coraz chętniej zaglądają także starsi użytkownicy: 2 na 5 badanych ma minimum 55 lat. Najpopularniejszą kategorią zakupową są ubrania (24% badanych). Rocznie odbieramy co najmniej 150 paczek z zakupami.

Tpay już po raz czwarty zbadał zwyczaje zakupowe, motywacje i obawy e-konsumentów. Pierwsza część raportu „Jak Polacy lubią płacić online 2024/2025”, poświęcona portretowi konsumenta, przynosi bardzo ciekawe dane.

Aktualnie statystyczny polski e-konsument to osoba w wieku 42 lat, pracująca na etacie i robiąca zakupy w sieci regularnie, bo 2–3 razy w miesiącu lub częściej. Przybywa starszych konsumentów: 2 na 5 ma minimum 55 lat i do robienia zakupów wykorzystuje równie często laptopa i smartfona. Większość ankietowanych stawia jednak na smartfony (52% badanych).

„Mówi się, że kobiety są z Marsa, a mężczyźni z Wenus; różnice w preferencjach urządzeń zauważalne są także między kobietami a mężczyznami. 62% kobiet kupuje najczęściej za pomocą smartfonów, podczas gdy wśród mężczyzn odsetek ten wynosi 41%.

To jedna z wielu danych obecnych w naszych raporcie, które stanowią wyraźną wskazówkę dla e-sprzedawców. Pandemia czy spowolnienie gospodarcze bardzo wpłynęły nae-commerce, nie zwalnia on jednak tempa i każdy rok to nowe wyzwania dla branży” – mówi Magdalena Stranz-Sobalkowska, CCO w Tpay.

Co Polacy wkładają do wirtualnych koszyków?

Jeszcze niedawno pewne kategorie zakupowe były w pełni zarezerwowane dla zakupów stacjonarnych. Leki i suplementy diety czy obuwie nie były produktami, które konsumenci chętnie wkładali do wirtualnego koszyka. Warto również pamiętać, że całkiem niedawno zakupów dokonywano głównie za pośrednictwem komputera, a te odbywające się w sieci były domeną głównie młodszych pokoleń.

Raport Tpay pokazuje, że kobiety częściej niż kiedyś kupują online obuwie (24%), suplementy diety (25%) i ubrania (22%). Z kolei mężczyźni chętniej online wybierają elektronikę (24%) oraz odzież sportową (16%). Aż 21% respondentów wskazało, że w ostatnich latach zaczęło kupować online leki i suplementy diety – produkty, które wcześniej były zarezerwowane wyłącznie dla aptek stacjonarnych.

Zakupy internetowe dynamicznie się rozwijają, ale niektóre produkty wciąż pozostają głównie w sferze zakupów naziemnych. Konsumenci nadal wolą osobiście kupować rośliny ogrodowe czy świeże produkty spożywcze.

Jednak kategorie takie jak artykuły spożywcze czy kosmetyki coraz częściej trafiają do wirtualnych koszyków, co wskazuje na stopniową zmianę nawyków i wyznacza kierunek na przyszłość”– dodaje Magdalena Stranz-Sobalkowska.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz