Grupa LPP realizuje ogłoszoną w kwietniu strategię biznesową, która zakłada m.in. przyspieszenie rozwoju Sinsay na nowych rynkach zagranicznych. Kolejnym po Europie Środkowo-Południowej rozdziałem w międzynarodowej ekspansji spółki są kraje Azji Centralnej. Na początku sierpnia zaplanowane jest otwarcie pierwszego salonu w Uzbekistanie, gdzie do końca roku sieć sprzedaży ma obejmować ponad 20 salonów.
Dodatkowo LPP planuje znaczące zwiększenie obecności marki w Kazachstanie – do istniejącej sieci 24 salonów dołączy w tym roku około 60 nowych lokalizacji. W trzecim kwartale bieżącego roku Sinsay zadebiutuje również w krajach sąsiednich, tj. Azerbejdżanie i Gruzji, a na początku 2026 r. – w Mołdawii.
Ekspansja LPP w regionie centralnej Azji wpisuje się w założenia największego jak dotąd planu rozwojowego Grupy. Spółka stawia w nim na wzmocnienie Sinsay, które w 2027 roku ma odpowiadać za 75 proc. przychodów Grupy, a w ciągu najbliższych 3 lat planowane jest czterokrotne zwiększenie stacjonarnej sieci sprzedaży tej marki.
Rozszerzanie biznesu o nowe rynki w Azji rozpoczyna kolejny etap międzynarodowych planów biznesowych firmy, które rozpoczęły się w 2002 r., kiedy to LPP otworzyło swoje pierwsze salony w krajach Europy Wschodniej.
Następnie plan ekspansji objął centralną część Starego Kontynentu, a w 2014 r., bazując na pozytywnych doświadczeniach dotychczasowej działalności za granicą, spółka wyszła ze swoją ofertą na rynki Europy Zachodniej. W 2022 r., po wybuchu wojny w Ukrainie, LPP zdecydowało o wyznaczeniu nowych, perspektywicznych rynków otwierając się na południe Europy oraz dalsze umacnianie pozycji w Europie Środkowej. Azja Centralna stanowi kolejny, naturalny etap w realizacji globalnej strategii Grupy.
„Wybór kolejnego kierunku rozwoju jest przemyślaną kontynuacją strategii LPP. Historia naszej ekspansji to bowiem konsekwentne umacnianie pozycji w nowych regionach, zawsze z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i oczekiwań klientów. Decyzja o wyborze Azji Centralnej wynika z pogłębionej analizy potencjału tego rynku i wpisuje się w nasze podejście do rozwoju – elastycznego, opartego na danych i uważnej obserwacji otoczenia. Priorytetem pozostaje dla nas stabilny, przemyślany i rentowny rozwój” – podkreśla Marcin Bójko, wiceprezes LPP ds. finansowych.
Potencjał demograficzny analizowanego regionu, liczącego około 50 milionów mieszkańców (Uzbekistan oraz Kazachstan), stwarza solidne podstawy do rozwoju sieci sprzedaży Sinsay. Model działania marki opiera się na obecności jak najbliżej konsumenta, także w mniejszych miejscowościach. Przy takim założeniu, region ten daje realną możliwość znaczącego zwiększenia liczby lokalizacji i budowania silnej obecności rynkowej w długim horyzoncie czasowym.
Kluczowym czynnikiem są także zmieniające się nawyki zakupowe mieszkańców – w Kazachstanie i Uzbekistanie już tylko około 45 proc. konsumentów kupuje odzież na lokalnych bazarach, podczas gdy jeszcze w latach 2022-2023 odsetek ten wynosił nawet 60 proc. Ta zmiana oznacza rosnące szanse rozwoju dla nowoczesnego handlu detalicznego.
Demograficzna struktura regionu również tworzy idealny profil klienta dla oferty najmłodszej marki LPP. Azja Centralna charakteryzuje się młodym społeczeństwem z dużą liczbą rodzin posiadających średnio 3-4 dzieci, a to generuje wysoki popyt na odzież dziecięcą i damską oraz akcesoria domowe.
„Sinsay chce być jak najbliżej klienta, dlatego zapewnia mu dopasowaną do jego potrzeb, kompleksową ofertę „Design&Value” – stylową, a jednocześnie praktyczną i za przystępną cenę. Na taką markę czeka właśnie konsument Azji Centralnej, który jest wrażliwy cenowo. I choć nadal niemal połowa społeczeństwa w regionie zaopatruje się na lokalnych bazarach, widzimy szansę, by zmienić przyzwyczajenia i zaproponować nową jakość oferując atrakcyjną alternatywę, czyli nowoczesne zakupy na wyciągnięcie ręki” – komentuje Marcin Piechocki, wiceprezes LPP.
„Zauważamy, że wiele zagranicznych marek działa w regionie wyłącznie w stolicach i dużych miastach, często poprzez franczyzę. My chcemy pójść dalej i być tam, gdzie inni się jeszcze nie odważyli. Strategia Sinsay zakłada bowiem otwieranie sklepów nie tylko w centrach handlowych, ale również przy głównych ulicach i w dzielnicach mieszkalnych, czyli tam, gdzie klient faktycznie mieszka i robi codzienne zakupy. Unikalnym podejściem jest także współpraca z sieciami supermarketów i drogerii, w których planujemy otwierać sklepy, korzystając z efektu synergii i wspólnego ruchu konsumenckiego”.
Realizacja planu rozpocznie się od otwarcia z początkiem sierpnia salonu w stolicy Uzbekistanu, Taszkencie. Następne sklepy pojawią się w Bucharze, Samarkandzie i Andijan, a do końca 2025 roku uruchomionych zostanie na tym rynku ponad 20 lokalizacji.
Równocześnie LPP wznawia ekspansję w Kazachstanie. Dotychczasowa sieć 24 punktów sprzedaży jeszcze w tym roku zostanie wzmocniona około 60 nowymi sklepami. Ograniczona ekspansja marek międzynarodowych, zwłaszcza poza stolicami państw, stanowi istotny czynnik kształtujący konkurencyjność Sinsay na rynkach lokalnych. Taka sytuacja stwarza korzystne warunki dla marki LPP, która poprzez rozwój sieci sprzedaży w mniejszych miejscowościach może zyskać przewagę, budując lojalność klientów oraz zwiększając rozpoznawalność poza głównymi rynkami.
„Sklepy naszych marek docierają do coraz dalszych zakątków i dzięki temu stajemy się jeszcze bardziej rozpoznawalni na globalnym rynku. Widzimy, że obrana przez nas strategia dynamicznego rozwoju marki Sinsay się sprawdza, dlatego konsekwentnie, ale też racjonalnie realizujemy przyjęte plany. Istotna dla nas jest bowiem nie tylko liczba nowo otwartych sklepów, ale przede wszystkim rentowność lokalizacji, potencjał rynku i siła nabywcza w regionie gwarantująca oczekiwane wyniki” – podsumowuje Marcin Bójko.
„Idealnym przykładem i potwierdzeniem dobrze wdrożonej strategii jest dobre przyjęcie Sinsay na niedawno uruchomionych rynkach w Kosowie i Albanii. Tam nasze sklepy przynoszą wyniki powyżej oczekiwań i dlatego chcemy w tym roku otworzyć jeszcze ponad 20 salonów w obu krajach”.
Prócz debiutu w Uzbekistanie i rozwoju sieci w Kazachstanie, Sinsay planuje otwarcia na kolejnych trzech rynkach. W 3. kwartale 2025 roku marka pojawi się w Azerbejdżanie oraz stolicy Gruzji -Tbilisi, a w I kwartale 2026 roku szykuje kolejny debiut na rynku europejskim, w Mołdawii.
LPP zarządza 5. markami
LPP jest polską firmą rodzinną, jedną z najdynamiczniej rozwijających się w branży odzieżowej w regionie Europy Środkowej. Od 30 lat z sukcesem projektuje i sprzedaje swoje kolekcje i akcesoria w Polsce i za granicą. LPP zarządza 5 markami modowymi: Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay, których oferta dostępna jest dziś w sprzedaży stacjonarnej i online na 42 rynkach na świecie.
Spółka posiada sieć ponad 2800 salonów o łącznej powierzchni przekraczającej 2,4 mln m2 i każdego roku dystrybuuje produkty na 3 kontynenty. LPP pełni też ważną rolę, tworząc miejsca pracy dla ponad 54 tys. osób w biurach i strukturach sprzedaży w Polsce, krajach Europy, Azji i Afryki. Spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w ramach indeksu WIG20 oraz należy do prestiżowego indeksu MSCI Poland.