Trwa komercjalizacja parku handlowego w Zawierciu. Zajmie powierzchnię 16 000 mkw. Większość lokali znalazła już swoich najemców. Zakończenie projektu planowane jest na koniec I kw. 2026 r.
Park handlowy w Zawierciu (woj. śląskie) zajmie powierzchnię 16 000 mkw. Obiekt położony jest przy ul. Wojska Polskiego i odpowie na potrzeby mieszkańców miasta i pobliskich miejscowości. Kluczowym najemcą będzie market budowlany Castorama, zajmujący powierzchnię ponad 8 000 mkw. W ofercie znajdą się również lokale popularnych sieci handlowych – zarówno polskich, jak i zagranicznych. Nie zabraknie znanego i lubianego dyskontu spożywczego – Lidl, który zajmie ok. 2 000 mkw. Na terenie inwestycji zaplanowano także przestronny parking z 430 miejscami postojowymi. Wszystko to zapewni kompleksową ofertę dla mieszkańców regionu.
Zawiercie, liczące około 50 000 mieszkańców, jest doskonałą lokalizacją dla tego typu inwestycji. Park handlowy swoim zasięgiem obejmie około 60 000 osób w promieniu 10 minut jazdy samochodem oraz 250 000 osób w promieniu 30 minut. Atutem lokalizacji jest bliskość drogi krajowej nr 78, prowadzącej do Strefy Aktywności Gospodarczej Zawiercia, oraz planowane połączenie z zachodnią obwodnicą miasta, co znacząco zwiększy dostępność komunikacyjną inwestycji.
Parki handlowe dominującym formatem
Rynek handlowy w Polsce w I kwartale 2025 roku wykazał stabilny rozwój, szczególnie w segmencie parków handlowych, które stanowią 99% nowo oddanej powierzchni. Całkowite zasoby handlowe w Polsce osiągnęły 15,04 mln mkw. GLA, a rynek powiększył się o 67,3 tys. mkw., głównie w mniejszych miastach – wynika z najnowszego raportu CBRE. Kluczowe trendy to rosnące znaczenie ESG, rozwój strategii omnichannel oraz ożywienie ulic handlowych.
W I kwartale 2025 roku rynek handlowy w Polsce powiększył się o 67,3 tys. mkw. GLA, z czego aż 99% tej powierzchni stanowiły parki handlowe. Wśród największych projektów oddanych do użytku znalazły się: M Park Mrągowo (15,3 tys. mkw. GLA), N-Park Tarnobrzeg II etap (8,4 tys. mkw. GLA) oraz OTO Park Żagań (6,5 tys. mkw. GLA). Deweloperzy kierują inwestycje głównie do mniejszych miast, gdzie rośnie zapotrzebowanie na wygodne, lokalne miejsca do robienia zakupów.
Zwiększone zainteresowanie tematyką ESG (Environmental, Social, Governance) staje się jednym z kluczowych trendów w sektorze handlowym. Właściciele starszych obiektów stają przed wyzwaniem dostosowania swoich budynków do oczekiwań inwestorów i banków, zwłaszcza w zakresie zgodności z taksonomią UE. Deweloperzy i właściciele muszą opracować strategie dekarbonizacji, które będą miały wpływ na dostępność finansowania oraz atrakcyjność nieruchomości.
Czynsze bazowe w najlepszych centrach handlowych w Warszawie utrzymują się na poziomie 100-130 euro za mkw. miesięcznie, a w innych dużych miastach Polski wynoszą 40-60 euro. W przypadku parków handlowych czynsze wynoszą średnio 9-12 euro za mkw. miesięcznie. Stabilność czynszów oraz elastyczność w negocjacjach stanowią kluczowe elementy w strategiach najemców, którzy dostosowują swoje oferty do zmieniających się oczekiwań konsumentów.