[RAPORT] CBRE: rynek handlowy rośnie w małych miastach

Rozwój rynku handlowego w Polsce koncentruje się w małych miastach. W budowie znajduje się 599,5 tys. mkw. powierzchni, z której ponad połowa zasili najmniejsze miejscowości – wynika z danych CBRE. Od początku 2025 r. przybyły 23 obiekty handlowe, a 14 rozbudowano. Wśród projektów oddanych do użytku dominują parki, ale po raz pierwszy od 2019 roku otwarty został outlet. Rozwojowi rynku sprzyja niższa inflacja i coraz wyższa sprzedaż detaliczna.

W I połowie br. do Polski weszły kolejne międzynarodowe marki, m.in. Armagan Toys i Omnichise z Turcji, Guess Jeans z USA, Join UP! z Ukrainy oraz Bottlery z Litwy.

Powierzchnia handlowa w Polsce wynosi 15,16 mln mkw., włączając obiekty typu „convenience”, a więc mniejsze niż 5 tys. mkw. W I połowie 2025 r. rynek powiększył się o 175,8 tys. mkw., w postaci 23 nowych obiektów handlowych i 14 rozbudów. Wśród ukończonej w tym roku powierzchni 80 proc. stanowią parki handlowe. Otwarto także pierwszy od 2019 roku outlet. Największe ukończone projekty to Designer Outlet Kraków zajmujący 19 tys. mkw., M Park Mrągowo (15,3 tys. mkw.) oraz S1 Gliwice (15 tys. mkw.).

„Aktywność deweloperska na rynku handlowym koncentruje się przede wszystkim wokół parków, zarówno obiektów typu „convenience”, jak i większych, przekraczających 10 tys. mkw. Widać również wyraźne przesunięcie zainteresowania deweloperów w kierunku małych miast, co stanowi kontynuację trendu obserwowanego w poprzednich latach. Obecnie podaż powierzchni handlowej w małych miastach, w których mieszka mniej niż 10 tys. osób, szacuje się już na 30 proc. całej znajdującej się na polskim rynku” – mówi Monika Kulawińska, dyrektorka w dziale Capital Markets, Head of Retail Sector, CBRE

Na koniec I połowy 2025 r. w budowie znajdowało się 599,5 tys. mkw. powierzchni handlowej, z której 60 proc. zasili małe miasta i większość (87 proc.) stanowią parki handlowe. Powstają również dwa centra handlowe.

Dobre perspektywy dla rynku

Zdaniem ekspertów CBRE, rozwojowi rynku sprzyja niższa inflacja i rosnąca sprzedaż detaliczna. W II kwartale br. inflacja zaczęła powoli spadać i w czerwcu sięgnęła 4,1 proc. Jak wynika z prognoz Oxford Economics, jeszcze w tym roku powinna wynieść ok. 3,6 proc. Pozytywny jest także obraz sprzedaży detalicznej. W czerwcu br. urosła o 2,2 proc., wskazują dane GUS, ale w całej pierwszej połowie roku odnotowany został wzrost o 3,7 proc. w ujęciu rocznym.

Dobre perspektywy dla polskiego handlu potwierdzają także inwestycje nowych, międzynarodowych marek. Od początku tego roku na nasz rynek weszły m.in. tureckie Armagan Toys (produkty dla dzieci i rodziców) oraz Omnichise (restauracje i kawiarnie), amerykańska Guess Jeans (moda), ukraińska Join UP! (usługi) i litewska Bottlery (produkty spożywcze).

„Firmy cały czas rozwijają strategię omnichannel, a więc jednoczesną sprzedaż online i stacjonarną. Obserwujemy także odrodzenie ulic handlowych. Więcej marek jest skłonnych otwierać przy nich swoje sklepy, co jest związane ze zmianą przyzwyczajeń konsumentów” – mówi Monika Kulawińska, CBRE.

Stabilne czynsze

Podstawowe czynsze w najlepszych centrach handlowych utrzymują się na stałym poziomie 100-130 EUR/mkw. za miesiąc w Warszawie i 40-60 EUR/mkw. w innych dużych miastach kraju, w przypadku lokali większych niż 100 mkw. Koszty za powierzchnię w parkach handlowych są niższe i wynoszą przeciętnie 9-12 EUR/mkw. za miesiąc dla powierzchni ok. 500 mkw.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz