Zarejestruj się na SCF 2025 Fall!

MAXIMA GRUPĖ: w pierwszym półroczu przybyło 14 Stokrotek

Skonsolidowane przychody spółek zarządzanych przez MAXIMA GRUPĖ, UAB w pierwszym półroczu 2025 roku wzrosły o 3,5% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, osiągając poziom 3,07 mld euro. Skonsolidowane przychody detaliczne like-for-like (LFL), liczone w stałych kursach walut, zwiększyły się o 2,3%. Spośród 23 nowych sklepów otwartych w pierwszym półroczu 14 powstało w Polsce. W targach #scf2025fall weźmie udział 6-osobowy zespół ekspansji Stokrotki.

Spowolnienie dynamiki wzrostu przychodów Grupy w porównaniu z rokiem poprzednim było wynikiem kilku czynników. Największym wyzwaniem dla szybszego wzrostu w krajach bałtyckich było spowolnienie rynków łotewskiego i estońskiego oraz trwające modernizacje sklepów, które objęły również największe formaty. Niższa dynamika w Polsce i Bułgarii w porównaniu z rokiem ubiegłym wynikała ze spowolnienia ekspansji sieci, zamykania nierentownych sklepów oraz wzrostu konkurencji.

Największy wkład we wzrost przychodów miała Litwa, gdzie przychody zwiększyły się o 4,5%, osiągając 1,1 mld euro, przy wzroście LFL na poziomie 5,2%. Na Łotwie sprzedaż detaliczna wzrosła o 2,4%, natomiast w Estonii przychody w pierwszym półroczu były o 0,2% niższe niż rok wcześniej. W Polsce i Bułgarii, gdzie Grupa prowadzi najbardziej intensywną ekspansję, sieć „Stokrotka” odnotowała 4,4% wzrostu przychodów, a „T Market” – 2,1%. Sprzedaż brutto w sklepach internetowych Barbora w krajach bałtyckich wzrosła o blisko 4% rok do roku, osiągając 77 mln euro w pierwszej połowie 2025 roku.

W porównaniu z pierwszym półroczem 2024 roku, kiedy rentowność spadła, w tym roku EBITDA Grupy wzrosła o 17 mln euro, osiągając poziom 226 mln euro, a marża EBITDA zwiększyła się o 0,3 p.p. do 7,3%. Poprawa wynikała głównie z lepszych wyników EBITDA w Estonii i Polsce, przede wszystkim dzięki efektywniejszemu zarządzaniu kosztami.

Nakłady inwestycyjne w środki trwałe w pierwszym półroczu 2025 roku wyniosły 67 mln euro, czyli o 30 mln euro mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Różnica wynikała głównie z zakończenia w ubiegłym roku budowy centrum logistycznego na Litwie oraz akwizycji sklepów i gruntów. Spośród 23 nowych sklepów otwartych w pierwszym półroczu: 14 powstało w Polsce, 7 w Bułgarii, a 2 na Litwie. Nakłady na modernizację sieci utrzymały się na poziomie zbliżonym do ubiegłego roku.

Zadłużenie netto Grupy na koniec okresu wyniosło 1 176,1 mln euro, pozostając na podobnym poziomie jak rok wcześniej, przy czym wskaźnik dźwigni finansowej spadł do 2,5x.

Stokrotka na #scf2025fall

Na wrześniowych targach #scf2025fall nie zabraknie przedstawicieli sieci Stokrotka. Obecni będą: Przemysław Kępa, Specjalista ds. Zarządzania Najmem, Tomasz Nowakowski, Dyrektor ds. Komercjalizacji, Joanna Wiśniewska, Koordynator ds. Ekspansji, Edyta Supryn, Dyrektor Makroregionu ds. Ekspansji, Małgorzata Koczorowska-Fayed, Dyrektor Makroregionu ds. Ekspansji, Paweł Nasulski, Dyrektor ds. Ekspansji I Inwestycji.

Właściciel sieci Stokrotka

MAXIMA GRUPĖ, UAB zarządza sieciami handlowymi: Maxima (kraje bałtyckie), Stokrotka” (Polska), „T Market” (Bułgaria) oraz sklepem internetowym „Barbora” (kraje bałtyckie).

MAXIMA GRUPĖ, UAB należy do grupy kapitałowej Vilniaus Prekyba, która poprzez spółki zależne inwestuje w sieci detaliczne i apteczne oraz w firmy zajmujące się rozwojem nieruchomości i usługami wynajmu w krajach bałtyckich, Szwecji, Polsce i Bułgarii.

SCF 2025 Fall
Dołącz do 1600+ uczestników!