Z danych opublikowanych przez Polską Radę Centrów Handlowych (PRCH) wynika, że w sierpniu 2025 roku obroty w centrach handlowych były o 3,2% wyższe niż w tym samym miesiącu rok wcześniej, mimo spadku odwiedzalności o 1,4%. Od kwietnia br. centra handlowe notują nieprzerwany wzrost obrotów w ujęciu rok do roku, a sierpień potwierdził utrzymujący się trend wzrostowy.
Obroty w centrach handlowych były większe o 3,2%, przy spadku footfallu o 1,4%. Najwyższe wzrosty obrotów odnotowały następujące kategorie: usługi (+10,7%), gastronomia (+9,3%), moda i akcesoria (+5,7%) oraz zdrowie i uroda (+5,0%).
W podziale na wielkość obiektów handlowych najwyższe wzrosty obrotów osiągnęły bardzo duże centra (powyżej 60 tys. mkw.): +3,9% oraz duże obiekty (40–60 tys. mkw.): +3,8%. W średnich centrach (20–40 tys. mkw.) obroty wzrosły o 1,9%, a w najmniejszych obiektach (5–20 tys. mkw.) o 3,6%. Odwiedzalność pozostała stabilna jedynie w największych galeriach (+0,1%), podczas gdy w pozostałych kategoriach odnotowano spadki: w dużych obiektach o 2,5%, w średnich o 1,7%, a w najmniejszych o 3,1%.
W ujęciu regionalnym największe wzrosty obrotów odnotowano w aglomeracjach: Białystok, Warszawa i Poznań, a w skali makroregionalnej w regionach centralnym, północno-zachodnim i południowym.
Kluczowe wskaźniki
PRCH Turnover Density Index – istnieje od 2008 r. i jest największym w Polsce wskaźnikiem obrotów w centrach handlowych. Ustalany jest w oparciu o dane z obiektów o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 37% rynku. Indeks ten obejmuje dane pochodzące bezpośrednio od najemców. Dane te są następnie przekazywane przez zarządców w formie zanonimizowanej do systemu, za który całościowo odpowiada GfK – An NIQ Company.
PRCH Footfall Density Index – od 2008 r. jest największym w Polsce wskaźnikiem odwiedzalności centrów handlowych. Dane oparte są na zliczeniach ruchu klientów w obiektach handlowych za pomocą kamer 3D. Informacje są zbierane w centrach o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 37% rynku.
PRCH ma około 200 członków
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest największym polskim stowarzyszeniem branży centrów handlowych. Działa od ponad 20 lat, zrzeszając około 200 firm, w tym największych właścicieli i zarządców. Misją PRCH jest reprezentowanie interesów swoich członków, integracja środowiska oraz tworzenie platformy dialogu zarówno wewnątrz branży, jak i z jej otoczeniem, będąc merytorycznym głosem sektora w sprawach istotnych dla handlu stacjonarnego i nieruchomości handlowych. PRCH dostarcza rzetelnych danych na temat odwiedzalności i obrotów obiektów handlowych, publikuje raporty o stanie rynku, prowadzi projekty badawcze, promuje najlepsze praktyki rynkowe. Jest też organizatorem konkursu i corocznej gali PRCH Retail Awards.