Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) opublikowała dane dotyczące obrotów i odwiedzalności w centrach handlowych za wrzesień 2025 roku. W porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku obroty wzrosły o 4,7%, przy jednoczesnym wzroście odwiedzalności o 2,8%
Od kwietnia br. obroty w centrach handlowych nieprzerwanie rosną w ujęciu miesiąc do miesiąca roku poprzedniego. Wrzesień przyniósł kontynuację tego trendu. Obroty w centrach handlowych były większe o 4,7%. Footfall z kolei wzrósł o 2,8%.
Najwyższe wzrosty obrotów odnotowały następujące kategorie:
• Rozrywka (+18,9%)
• Usługi (+16,0%)
• Restauracje i kawiarnie (+8,4%)
• Zdrowie i uroda (+7,7%)
• Moda i akcesoria (+ 6,1%)
Wzrost obrotów i odwiedzalności różnił się w zależności od wielkości obiektów handlowych. Bardzo duże centra powyżej 60 tys. m² odnotowały wzrost obrotów o 7,0% i odwiedzalności o 5,2%. W przypadku dużych obiektów o powierzchni 40–60 tys. m² wzrost obrotów wyniósł 4,2%, a odwiedzalności jedynie 0,9%. Średnie centra (20–40 tys. m²) zanotowały minimalny wzrost obrotów na poziomie 0,5%, przy jednoczesnym wzroście odwiedzalności o 2,2%. Najwyższy wzrost obrotów odnotowały natomiast małe i bardzo małe obiekty o powierzchni 5–20 tys. m² – 8,4%, przy odwiedzalności rosnącej o 2%.
W ujęciu regionalnym największe wzrosty obrotów odnotowano w aglomeracjach: Kraków, Wrocław i Katowice. W skali makroregionalnej w regionach: południowym, centralnym i południowo-zachodnim.
Kluczowe wskaźniki
PRCH Turnover Density Index – istnieje od 2008 r. i jest największym w Polsce wskaźnikiem obrotów w centrach handlowych. Ustalany jest w oparciu o dane z obiektów o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 37% rynku. Indeks ten obejmuje dane pochodzące bezpośrednio od najemców. Dane te są następnie przekazywane przez zarządców w formie zanonimizowanej do systemu, za który całościowo odpowiada GfK – An NIQ Company.
PRCH Footfall Density Index – od 2008 r. jest największym w Polsce wskaźnikiem odwiedzalności centrów handlowych. Dane oparte są na zliczeniach ruchu klientów w obiektach handlowych za pomocą kamer 3D. Informacje są zbierane w centrach o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 37% rynku.
PRCH ma około 200 członków
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest największym polskim stowarzyszeniem branży centrów handlowych. Działa od ponad 20 lat, zrzeszając około 200 firm, w tym największych właścicieli i zarządców. Misją PRCH jest reprezentowanie interesów swoich członków, integracja środowiska oraz tworzenie platformy dialogu zarówno wewnątrz branży, jak i z jej otoczeniem, będąc merytorycznym głosem sektora w sprawach istotnych dla handlu stacjonarnego i nieruchomości handlowych. PRCH dostarcza rzetelnych danych na temat odwiedzalności i obrotów obiektów handlowych, publikuje raporty o stanie rynku, prowadzi projekty badawcze, promuje najlepsze praktyki rynkowe. Jest też organizatorem konkursu i corocznej gali PRCH Retail Awards.