[ANALIZA] Cushman & Wakefield: polski rynek zdominowany przez najemców z mass marketu

Według nowej analizy przeprowadzonej przez Cushman & Wakefield branża modowa pozostaje dominującym sektorem europejskiego rynku handlowego, odpowiadając za 37% wynajętej powierzchni w pierwszej połowie 2025 roku. Drugie miejsce pod względem aktywności transakcyjnej zajęły sieci sklepów wielobranżowych, które odpowiadały za 24% wolumenu i 17% umów sfinalizowanych w pierwszej połowie 2025 roku. 

Z kolei na trzeciej pozycji ex aequo uplasowały się sektory gastronomiczny oraz artykułów osobistych, każdy z 13-procentowym udziałem w łącznej liczbie transakcji zawartych w pierwszym półroczu. W Polsce na podium najbardziej aktywnych najemców znalazł się segment dom i meble, który odpowiadał za ponad połowę transakcji, moda – z 27-procentowym udziałem oraz sieci wielobranżowe, które wygenerowały 12% popytu.

Sektor modowy w centrum uwagi  

Sieci handlowe nastawione na rynek masowy ponownie odpowiadały za zdecydowaną większość zarówno całkowitego wolumenu najmu, jak i liczby transakcji w okresie od stycznia do czerwca, przy udziale sięgającym niemal 70%. Najemcy modowi z tego segmentu sfinalizowali w pierwszym półroczu ponad jedną trzecią wszystkich transakcji, a wśród najbardziej aktywnych marek znalazły się m.in. Mango oraz należące do grupy Inditex Zara i Massimo Dutti, a także Jack & Jones.

„W Polsce dominacja najemców z segmentu mass marketu była jeszcze bardziej wyraźna – odpowiadali oni za aż 86% zawartych umów najmu i ponad 90% wynajętej powierzchni. Co istotne, tak wysoka aktywność marek modowych o szerokim profilu odbiorców może być bezpośrednio związana z nastrojami konsumenckimi. Na tle największych gospodarek Europy Polska konsekwentnie wyróżnia się rosnącym poziomem zaufania konsumentów.

Według danych OECD, od początku 2023 roku Polska notuje wyraźny i stabilny wzrost wskaźnika zaufania konsumenckiego, podczas gdy w takich krajach jak Niemcy, Francja, Włochy czy Wielka Brytania obserwowana jest raczej stagnacyjna lub niestabilny trend. Co więcej, na koniec 2024 roku Polska osiągnęła najwyższy poziom optymizmu konsumenckiego spośród wszystkich analizowanych krajów. Mimo podobnego punktu wyjścia, to właśnie polscy konsumenci wykazali się największą odpornością na wstrząsy gospodarcze, co znalazło odzwierciedlenie w silnym popycie na ofertę sieci masowych” – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research, Cushman & Wakefield.

Jednocześnie w ujęciu ogólnoeuropejskim odnotowano ożywienie aktywności wśród marek luksusowych, o czym świadczy wzrost liczby umów najmu zawartych przez nie w pierwszej połowie 2025 roku o ponad 50% rok do roku. Szczególnie dużą aktywność najemców z tego sektora zaobserwowano we Włoszech i Wielkiej Brytanii, a także we Francji i Czechach.

Branża modowa częściowo zyskała na wzmożonym ruchu turystycznym w Europie, który w 2025 roku może osiągnąć rekordowy poziom. Według prognoz liczba turystów spoza Europy również może przekroczyć wielkość z 2019 roku – po raz pierwszy od czasu zniesienia pandemicznych ograniczeń w podróżowaniu. 

„W przypadku Polski powrót do poziomów sprzed pandemii nastąpił szybciej. Już w 2023 roku liczba odwiedzających nasz kraj przekroczyła wyniki z 2019 roku, a dane za okres styczeń–lipiec 2025 roku potwierdzają kontynuację tego trendu – z 17-procentowym wzrostem względem analogicznego okresu sprzed załamania w turystyce. Taki poziom ruchu turystycznego może pozytywnie przełożyć się na obroty najemców, szczególnie w segmencie fashion oraz zwiększone zainteresowanie powierzchniami handlowymi w centralnych lokalizacjach miast. Ulice handlowe oraz galerie zlokalizowane w rejonach o dużym natężeniu ruchu turystycznego jeszcze mocniej zyskują na atrakcyjności inwestycyjnej. W perspektywie średnioterminowej może to również przełożyć się na presję wzrostową czynszów w najlepszych lokalizacjach” – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz. 

Od Pop Mart po Poke Bowls – główne trendy na rynku handlowym 

Sieci wielobranżowe stanowią w Europie drugą grupę najemców pod względem zarówno liczby transakcji (17%), jak i wolumenu wynajętej powierzchni (23%). W porównaniu z pierwszą połową 2024 roku wynajęły one o 55% więcej powierzchni, podpisując o 33% więcej umów. Największą aktywnością na rynku najmu ponownie wykazały się marki takie jak Normal i Miniso, ale wiele transakcji w pierwszym półroczu sfinalizowała również sieć Pop Mart, która oferuje cieszące się ogromną popularnością kolekcjonerskie figurki Labubu. 

Pod względem wolumenu transakcji w pierwszej połowie 2025 roku sektor gastronomiczny i segment artykułów osobistych zajęły ex aequo trzecie miejsce, każdy z udziałem na poziomie 13%. Operatorzy lokali gastronomicznych odpowiadali za 7% całkowitej ilości powierzchni wynajętej w tym czasie. Bary szybkiej obsługi kontynuują ekspansję, a jednocześnie wzrasta zainteresowanie ofertą zdrowej kuchni. Marki serwujące dania poke bowl, takie jak Hawaiian Poke czy Poke House, a także bary sałatkowe, m.in. Honest Greens i The Salad Project, szybko stają się popularnym wyborem na lunch wśród konsumentów. 

Sektor dom i ogród odnotował niemal 20-procentowy wzrost liczby umów najmu, które stanowiły 7% wszystkich transakcji zawartych w pierwszym półroczu, oraz 65-procentowy wzrost wolumenu powierzchni wynajętej w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku. W gronie najbardziej aktywnych sieci z tego segmentu znalazły się, m.in. Plum’ Art, Søstrene Grene oraz Thun. 

„W Polsce to segment „dom i ogród” odpowiadał za najwyższy udział w popycie – aż 53% – co potwierdza utrzymujące się zainteresowanie konsumentów zakupami związanymi z wyposażeniem i aranżacją przestrzeni prywatnej. Z kolei sektor gastronomiczny (F&B) odpowiadał jedynie za 6% wolumenu, co może wynikać zarówno z naturalnego cyklu koniunkturalnego, jak i tymczasowego nasycenia się rynku nowymi konceptami. Warto jednak zauważyć, że pozytywne nastroje konsumenckie sprzyjają zwiększonej skłonności do wydatków poza podstawowymi potrzebami – w tym do częstszych wizyt w restauracjach czy kawiarniach. To z kolei powinno pozytywnie wpłynąć na zainteresowanie powierzchniami handlowymi ze strony marek gastronomicznych i pobudzić aktywność tego segmentu w kolejnych kwartałach” – tłumaczy Anna Valcea, Associate, Retail Agency, Cushman & Wakefield.

Dynamika czynszów za powierzchnie handlowe

Wzrost czynszów odnotowano we wszystkich segmentach rynku handlowego w Europie. Najbardziej podrożały lokale przy głównych ulicach handlowych – o 4% rok do roku. Dla porównania, stawki czynszów w parkach handlowych i galeriach wzrosły odpowiednio o 3,5% i 1,9%. Szczególnie wyraźne wzrosty zaobserwowano w przypadku powierzchni zlokalizowanych przy najbardziej prestiżowych ulicach handlowych, gdzie nadal rośnie odwiedzalność, a najemcy konkurują o najlepsze lokalizacje. Jednocześnie czynsze w parkach handlowych ustanowiły nowe rekordy, a w centrach handlowych niemal powróciły do poziomów z 2018 roku. 

„W Polsce obserwujemy dynamiczne wzrosty czynszów rok do roku – na poziomie 10–16%, szczególnie w segmencie parków handlowych. Należy jednak wyraźnie podkreślić, że wzrosty te dotyczą wyłącznie obiektów typu prime, z bardzo dobrą lokalizacją, wysokim poziomem wynajęcia i silnym footfallem. W przypadku aktywów o „zdrowej”, ale nietopowej pozycji rynkowej, czynsze pozostają w większości stabilne lub rosną w ograniczonym zakresie – maksymalnie do 2% rocznie” – dodaje Michał Masztakowski, Head of Retail Poland, Cushman & Wakefield.

Prognozy

Do końca 2025 roku wskaźniki ufności konsumenckiej pozostaną na stabilnym poziomie. Choć obawy konsumentów wciąż się utrzymują, niższa inflacja i obniżki stóp procentowych powinny zmniejszyć presję na budżety domowe. 

„Również perspektywy dla polskiego rynku pozostają pozytywne. Kluczowe znaczenie mają tu nastroje konsumenckie oraz kondycja rynku pracy. Wysokie wskaźniki zatrudnienia – przekraczające unijną średnią – w połączeniu z prognozowanym wzrostem realnych wynagrodzeń i niższymi stopami procentowymi, mogą stanowić silny impuls wspierający konsumpcję oraz tworzą tym samym solidne fundamenty pod dalszy rozwój sektora handlowego” – podsumowuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Cushman & Wakefield.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz