[ANALIZA] Cushman & Wakefield: w I kwartale 2025 na rynek trafiło 47 tys. mkw.

Wg Cushman & Wakefield w pierwszym kwartale tego roku rynek nieruchomości handlowych złapał chwilowy oddech pod względem nowej podaży, w budowie znajduje się jednak najwięcej powierzchni od sześciu lat. Na polskim rynku zadebiutowało i otworzyło swój pierwszy sklep stacjonarny pięć nowych marek. Ponadto mimo niższej odwiedzalności centrów handlowych, obroty nominalne tej kategorii obiektów delikatnie wzrosły.

„W pierwszym kwartale 2025 roku na polski rynek handlowy trafiło 47 000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Jednocześnie nie odnotowano żadnego zamknięcia. Tym samym całkowite zasoby sektora handlowego w Polsce sięgnęły blisko 16,9 mln mkw. Warto jednocześnie podkreślić, że pierwszy kwartał jest zazwyczaj słabszy od pozostałych pod względem nowej podaży powierzchni.

Spowodowane jest to faktem, że pod koniec roku obserwujemy wzmożoną aktywność, najwyższą odwiedzalność i najlepsze obroty, co motywuje deweloperów i właścicieli do otwarć nowych obiektów. Przypomnijmy, że w ostatnim kwartale ubiegłego roku oddało się najwięcej powierzchni handlowej od niemal dekady” – tłumaczy Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research Poland, Cushman & Wakefield.

Otwarcia w pierwszym kwartale obejmowały pięć nowych obiektów, a także trzy rozbudowy o łącznej powierzchni 5800 mkw. Najwięcej nowej powierzchni na rynek dostarczyły M Park Mrągowo (15 300 mkw.) oraz Leroy Merlin w Tarnobrzegu (7500 mkw.). Pozostałe trzy parki handlowe miały mniej niż 7000 mkw. i były to: M Park Brzeziny, S1 Nowa Sól Północna 3 oraz OTO Park Żagań. Wszystkie wymienione powyżej nowe obiekty znajdują się w miastach poniżej 50 000 mieszkańców, gdzie deweloperzy znajdują jeszcze grunty z potencjałem pod lokalizację parków handlowych.

„Aktywność deweloperów na koniec pierwszego kwartału wskazuje, że w budowie znajduje się najwięcej powierzchni od 2019 roku, co przełoży się na relatywnie wysoki poziom nowej podaży w tym roku. Natomiast w kolejnych latach wraz z coraz większym nasyceniem naszego rynku prognozujemy spowolnienie aktywności deweloperskiej” – dodaje Ewa Derlatka Chilewicz.

Analizując format obiektów w budowie można zauważyć, że najwięcej powierzchni stanowią parki handlowe (76%) i kolejno – centra handlowe (14%), magazyny handlowe typu Castorama, OBI (6%) oraz centra wyprzedażowe (4%).

POPYT: pierwszy kwartał z pięcioma nowymi markami na rynku handlowym

Pierwszy kwartał przyniósł debiuty pięciu marek, które w tym czasie otworzyły w Polsce swoje pierwsze sklepy stacjonarne. Wśród nich były dwa biura podróży, które na pierwszą lokalizację wybrały Warszawę: Join up! (Galeria Północna) oraz Sun&Fun (Promenada). W Warszawie odbyła się także premiera nowej marki kosmetycznej HDREY Laboratories, która ulokowała się w Widok Tower. Ponadto Wroclavia powitała markę Guess Jeans, zaś Nowa Sukcesja w Łodzi – sklep z zabawkami Armağan Toys.

SPRZEDAŻ DETALICZNA: styczeń na dużym plusie, luty ze spadkiem, ufność konsumencka nadal ujemna

„Podsumowanie stycznia zaskoczyło wysoką sprzedażą detaliczną ze wzrostem na poziomie 4,8% r/r w cenach stałych. Był to najlepszy wynik od maja 2024 roku. Po styczniowym odbiciu w lutym nastąpiła korekta – spadek sprzedaży detalicznej wyniósł bowiem -0,5% r/r. Jednym z czynników osłabiających lutowe wyniki był niekorzystny układ kalendarzowy, gdyż dodatkowy dzień w roku przestępnym 2024 podwyższył bazę porównawczą. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej w pierwszym kwartale 2025 oscylował w granicach -15 i był nieznacznie gorszy w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Ujemna wartość oznacza przewagę konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami z optymistycznym nastawieniem wobec sytuacji finansowej i wydatków” – komentuje Ewelina Staruch, Senior Analyst, Cushman & Wakefield.

W styczniu odnotowano istotny, bo aż 13,6% wzrost r/r sprzedaży w kategorii mebli, RTV i AGD – po serii kilku kwartałów z wyraźnymi spadkami, to pierwszy tak pozytywny sygnał w tym segmencie. Styczniowe ożywienie objęło także sektor odzieżowo-obuwniczy, który odnotował wzrost wartości sprzedaży o 8,8% w ujęciu rocznym. Nieprzerwanie wysoką dynamiką charakteryzowała się sprzedaż farmaceutyków i kosmetyków – w tym przypadku wzrost wyniósł 12,8% r/r. W lutym największe hamowanie dotyczyło kategorii pojazdów samochodowych i motocykli. Odnotowały one wzrost (5,1% r/r), ale o wiele niższy niż dotychczas. Wzrosty zarejestrowano także ponownie w kategoriach: farmaceutyki i kosmetyki (7,4% r/r), moda (6,0% r/r) oraz meble (5,8% r/r).

ODWIEDZALNOŚĆ I OBROTY: niższa odwiedzalność, ale wyższe obroty nominalne

Średnia odwiedzalność centrów handlowych w styczniu 2025 roku wyniosła ok. 380 tys. klientów w przeliczeniu na jeden obiekt, z kolei w lutym – ok. 350 tys. osób. Porównując te dane rok do roku można zaobserwować, że odwiedzalność w styczniu wzrosła nieznacznie o 0,3%, zaś w lutym spadła aż o 6%.

„Klienci średnio nieco rzadziej odwiedzali centra handlowe, ale za to wydawali w nich więcej. Obroty w pierwszym kwartale przekroczyły 900 PLN netto na mkw. Nominalnie, uwzględniając inflację, obroty wzrosły o 3% w styczniu i 2% w lutym. Jak wynika z badania ankietowego Cushman & Wakefield, konsumenci preferują centra handlowe w przypadku zakupów odzieży i chęci skorzystania z oferty usługowej, zaś parki podczas dużych zakupów spożywczych, zakupu leków czy kosmetyków” – dodaje Ewelina Staruch.

CZYNSZE: coroczna indeksacja o wskaźnik inflacji

Pierwszy kwartał to okres waloryzacji umów z najemcami centrów handlowych o wskaźnik inflacji.

„W przypadku przeważającej liczby umów najmu denominowanych w walucie euro zazwyczaj wykorzystuje się wskaźnik HICP publikowany przez Eurostat. Wyniósł on w 2024 roku średniorocznie 2,4% dla strefy euro i 2,6% dla UE. Z kolei dla umów w złotówkach brana jest pod uwagę inflacja GUS wynosząca w 2024 roku średnio 3,6%. Należy mieć jednak na względzie, że w niektórych umowach występuje zapis o minimalnej lub maksymalnej wartości indeksacji, np. minimum 2%, maksimum 5%” – podsumowuje Paulina Bauer, Head of Retail Asset Services Poland, Cushman & Wakefield.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz