Zarejestruj się na SCF 2025 Fall!

[RAPORT] PRCH: ponad 80% nowej powierzchni w 2025 r. to parki handlowe

Jak wynika z najnowszego raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) „Rynek obiektów handlowych w Polsce – I połowa 2025 r.” na koniec czerwca 2025 r. zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce osiągnęły 13,95 mln mkw. GLA, a wskaźnik nasycenia wzrósł do 372 mkw. na 1000 mieszkańców. W pierwszych sześciu miesiącach roku oddano do użytku 132,6 tys. mkw. nowej powierzchni, z czego 83,4% stanowiły parki handlowe.

W budowie jest kolejne 561 tys. mkw. GLA, z planowanym otwarciem do końca 2026 r.

Dynamiczna podaż w małych miastach i aglomeracjach

W pierwszej połowie 2025 roku oddano do użytkowania łącznie 132 600 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego ponad 17% (23 200 mkw.) stanowiły rozbudowy istniejących obiektów, a 83% (109 400 mkw.) to nowe inwestycje. Dominującym formatem pozostały parki handlowe, które odpowiadały za 110 620 mkw. nowej podaży, co stanowi 83,4% całkowitej powierzchni oddanej w I poł. 2025 r.. Dodatkowo otwarto jedno centrum wyprzedażowe o powierzchni 19 000 mkw. oraz rozbudowane zostało jedno tradycyjne centrum handlowe o dodatkową powierzchnię 3 000 mkw.

W porównaniu do I poł. 2024 r., kiedy to oddano 190 tys. mkw. powierzchni handlowej, podaż w I poł. 2025 r. stanowi około 70% tej wartości. Warto również zauważyć, że w I poł. 2024 r. parki handlowe silniej dominowały rynek i odpowiadały za 92% całkowitej podaży.

Największymi otwartymi obiektami były: Designer Outlet Kraków – centrum outletowe w Krakowie, park handlowy Łabędzka w Gliwicach, M Park – park handlowy w Mrągowie, czy przebudowa obiektu po dawnym Tesco – Pasaż Łączyńskiego z nowym sklepem Leroy Merlin w Szczawnie-Zdroju.

Pod względem lokalizacji, w I poł. 2025 r. aż 61% nowej powierzchni (81 tys. mkw.) zrealizowano w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców, w największych aglomeracjach oddano zaś 47 tys. mkw., co stanowi 35,5% całkowitej podaży w I poł. 2025 r. W porównaniu do 2024 roku, udział największych aglomeracji wzrósł z poziomu 30%, a w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców z poziomu 44%, widoczna jest więc dalsza polaryzacja inwestycji w kierunku tych dwóch wielkości miast – największych oraz najmniejszych.

Na koniec czerwca 2025 roku w budowie pozostaje blisko 561 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej z planowanym otwarciem w latach 2025–2026. Z tej liczby 88% to nowe projekty, a 12% to rozbudowy i przebudowy istniejących obiektów. Parki handlowe dominują również wśród inwestycji w budowie, stanowiąc 94% całkowitej powierzchni (ponad 525 tys. mkw.). Tradycyjne centra handlowe w budowie to 35 tys. mkw. (6,3%). Najwięcej nowych projektów realizowane jest w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców – 65%, a 26% w największych aglomeracjach. Dane te potwierdzają utrzymujący się trend rozwoju parków handlowych oraz rosnące znaczenie mniejszych miast jako lokalizacji dla nowych inwestycji handlowych.

Rynek inwestycyjny: 1,7 mld euro i dominacja parków handlowych

Pierwsze półrocze 2025 r. przyniosło 63 transakcje o łącznej wartości ok. 1,7 mld euro, co odpowiada wynikom z analogicznego okresu 2024 r. Segment magazynowy odpowiadał za 40% wartości, a handel – za 19%, przy czym w handlu kluczową rolę odegrały parki handlowe i obiekty convenience, które stanowiły 50% liczby transakcji i 59% wartości w tym segmencie. Największe transakcje w sektorze handlowym obejmowały m.in. zakup portfela 10 parków A Centrum przez czeskiego inwestora My Park oraz przejęcie CH Glinki w Bydgoszczy przez Redkom Development.

Obroty i odwiedzalność

Indeks PRCH pokazuje, że w I połowie 2025 r. obroty najemców centrów handlowych wzrosły o 1,1% rok do roku, osiągając średnio 1 022,30 PLN/mkw., przy jednoczesnym spadku odwiedzalności (footfall) o 2,1%. Największe wzrosty sprzedaży odnotowały kategorie: usługi (+6,8%), zdrowie i uroda (+5,1%), gastronomia (+5,1%) oraz rozrywka (+4,6%).

„Dane potwierdzają ewolucję roli obiektów handlowych – to już nie tylko miejsca zakupów, lecz także przestrzenie spotkań, rozrywki i budowania doświadczeń” – podkreśla Hanna Ołbińska, Starszy Konsultant ds. Analiz i Badań Rynku, PRCH.

Ponad 200 członków

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług. To wiodąca organizacja pozarządowa, od ponad 20 lat działająca na rzecz rozwoju branży, wspierająca i reprezentująca członków w środowisku biznesowym, politycznym i społecznym w celu tworzenia nowoczesnych miejsc handlu, usług, kultury i unikatowych doświadczeń konsumenckich.

SCF 2025 Fall
Dołącz do 1600+ uczestników!