SMYK Holding S.A. opublikował dziś prospekt i 23 października br. rozpocznie pierwszą publiczną ofertę akcji spółki. Oferta obejmie nie więcej niż 13.636.364 nowych akcji emitowanych przez SMYK oraz nie więcej niż 18.410.214 istniejących akcji sprzedawanych przez AMC V Gandalf SA, obecnie jedynego akcjonariusza spółki. Cena maksymalna oferowanych akcji, na potrzeby przyjmowania zapisów od inwestorów indywidualnych, została ustalona na poziomie 13 zł za akcję.
Zgodnie z przewidywanym harmonogramem oferty, ostateczna cena i ostateczna liczba akcji oferowanych poszczególnym kategoriom inwestorów, zostaną ustalone około 30 października br. Przewiduje się, że pierwszy dzień notowania akcji SMYK na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie przypadnie około 7 listopada 2025 r.
„Publikacja prospektu oraz rozpoczęcie publicznej oferty akcji to kolejny krok przybliżający Grupę SMYK do debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Jeśli warunki rynkowe będą sprzyjające, już w listopadzie dołączymy do grona spółek notowanych na GPW. Cieszymy się, że wkrótce będziemy mogli zaprezentować potencjalnym inwestorom nasz model biznesowy, dotychczasowe dokonania oraz plany dalszego rozwoju.
Grupa SMYK utrzymuje pozycję lidera na krajowym rynku produktów dla dzieci, wyróżniając się szeroką ofertą w modelu omnichannel oraz wysoką lojalnością klientów. Pomimo obserwowanych trendów demograficznych, odnotowujemy stabilny wzrost przychodów i rentowności. Naszą odpowiedzią na te wyzwania jest między innymi ekspansja międzynarodowa. Sprawdzony na polskim rynku model działalności z powodzeniem wdrożyliśmy w Rumunii i rozszerzamy na kolejne rynki regionu.
Z każdym nowym krajem, do którego wchodzimy, rośnie liczba naszych potencjalnych klientów. W sierpniu br. otworzyliśmy pierwszy własny sklep SMYK w Słowacji, a w 2026 roku planujemy rozbudowę własnej sieci o Czechy i Bułgarię, kontynuując jednocześnie rozwój w Polsce i Rumunii. Za pośrednictwem sklepów partnerskich sprzedajemy produkty również w 20 innych krajach. Nieustannie pracujemy też nad rozwojem naszej oferty, kierując ją do coraz szerszych grup wiekowych.
Zgodnie z naszymi założeniami biznesowymi, spodziewamy się wzrostu przychodów Grupy SMYK na poziomie od niskich do średnich kilku procent w krótkim okresie oraz na poziomie wysokich kilku procent w średnim okresie. Wypracowywanymi zyskami chcemy w przyszłości dzielić się z akcjonariuszami – jako Zarząd zamierzamy rekomendować wypłatę dywidendy począwszy od podziału zysku za 2026 rok, wypłacanego w 2027 roku. Wierzymy, że SMYK będzie ciekawą propozycją inwestycyjną dla szerokiego grona inwestorów” – skomentował Michał Grom, Prezes Zarządu SMYK.
Struktura i warunki Oferty
Oferta obejmie nie więcej niż 13.636.364 nowych akcji emitowanych przez SMYK oraz nie więcej niż 18.410.214 istniejących akcji (łącznie jako „Akcje Oferowane”) sprzedawanych przez AMC V Gandalf SA, obecnie jedynego akcjonariusza spółki („Akcjonariusz Sprzedający”).
Zamiarem spółki oraz akcjonariusza sprzedającego jest ustalenie ostatecznej liczby oraz ostatecznej ceny Akcji Oferowanych w taki sposób, aby wpływy brutto Spółki z emisji nowych akcji wyniosły około 150 mln zł, a łączna liczba Akcji Oferowanych nabytych w Ofercie reprezentowała około 45% kapitału zakładowego Spółki po rejestracji nowych akcji oraz po emisji akcji serii E w ramach programu motywacyjnego ustanowionego w spółce.
Pośrednimi akcjonariuszami SMYK (za pośrednictwem akcjonariusza sprzedającego) są fundusz growth capital AMC V (inwestujący w Spółkę przy współpracy z Accession Capital Partners (ACP)), Michał Grom (Prezes Zarządu SMYK) oraz inni inwestorzy mniejszościowi. Po przeprowadzeniu oferty akcjonariusz sprzedający pozostanie większościowym akcjonariuszem spółki, a Michał Grom planuje utrzymać (pośrednio) kontrolny pakiet w spółce w dającej się przewidzieć przyszłości. Zgodnie z zawartym porozumieniem, Michał Grom nie będzie uczestniczył w podziale wpływów uzyskanych przez akcjonariusza sprzedającego z tytułu sprzedaży akcji spółki w ofercie, a także ze sprzedaży akcji zwykłych posiadanych przez akcjonariusza sprzedającego dokonywanych w przyszłości.
SMYK oraz akcjonariusz sprzedający zobowiążą się, że nie będą oferować ani sprzedawać akcji Spółki przez okres 360 dni od daty pierwszego notowania akcji Spółki na GPW, z pewnymi zwyczajowymi wyłączeniami. Ponadto, akcjonariusz sprzedający zaciągnie dodatkowe zobowiązanie w zakresie niezbywania posiadanych przez niego akcji spółki uprzywilejowanych co do głosu (z których korzyści ekonomiczne umownie przysługują Michałowi Gromowi): (i) do upływu okresu 4 lat od dnia pierwszego notowania akcji spółki na GPW albo (ii) do dnia sprzedaży przez Akcjonariusza Sprzedającego ostatnich posiadanych przez niego akcji Spółki innych niż uprzywilejowane co do głosu (w zależności od tego co nastąpi wcześniej).
SMYK oczekuje, że z emisji nowych akcji pozyska około 150 mln zł brutto. Środki te zostaną przeznaczone na wzmocnienie pozycji finansowej spółki poprzez częściową spłatę zadłużenia bankowego oraz na finansowanie strategii dalszego rozwoju Grupy SMYK. Zarząd spółki przewiduje, że częściowa spłata zadłużenia bankowego pozwoli obniżyć wskaźnik Zadłużenie netto / Skorygowana EBITDA (z wyłączeniem pozycji jednorazowych) do poziomu 1,6x oraz przyczyni się do obniżenia kosztów finansowych Grupy SMYK.
Oferta będzie skierowana do inwestorów indywidualnych i inwestorów instytucjonalnych w Polsce oraz wybranych międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych poza Stanami Zjednoczonymi Ameryki i Polską, w każdym przypadku zgodnie z Regulacją S (ang. Regulation S) wydaną na podstawie Amerykańskiej Ustawy o Papierach Wartościowych (ang. U.S. Securities Act), a także do osób, co do których istnieje uzasadnione przekonanie, że są kwalifikowanymi nabywcami instytucjonalnymi w Stanach Zjednoczonych Ameryki, w rozumieniu i zgodnie z Przepisem 144A (ang. Rule 144A) wydanym na podstawie Amerykańskiej Ustawy o Papierach Wartościowych.
Inwestorzy indywidualni będą mogli składać zapisy na akcje Spółki od 23 do 29 października 2025 r. Zapisy będą przyjmowane przez szerokie konsorcjum detaliczne. Lista punktów obsługi klienta członków konsorcjum detalicznego, w których przyjmowane będą zapisy na akcje SMYK, zostanie opublikowana na stronie internetowej spółki.
Zapisy na akcje od inwestorów indywidualnych będą przyjmowane po cenie maksymalnej ustalonej na poziomie 13 zł za akcję („Cena Maksymalna”).
Oczekuje się, że inwestorom indywidualnym zostanie przydzielone od 10% do 15% ostatecznej liczby akcji oferowanych, przy czym ostateczna decyzja będzie należeć do spółki i akcjonariusza sprzedającego.
Ostateczna cena akcji oferowanych dla inwestorów indywidualnych, ostateczna cena Akcji Oferowanych dla inwestorów instytucjonalnych oraz ostateczna liczba Akcji Oferowanych zostaną ustalone po przeprowadzeniu procesu budowania księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych i zostaną opublikowane około 30 października 2025 r.
SMYK planuje ubiegać się o dopuszczenie i wprowadzenie wszystkich istniejących akcji zwykłych oraz nowych akcji Spółki do obrotu na rynku regulowanym (podstawowym) prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. („GPW”).
Zgodnie z przewidywanym harmonogramem Oferty, pierwszy dzień notowania akcji SMYK na GPW przypadnie około 7 listopada 2025 r.
Globalnymi Współkoordynatorami i Współprowadzącymi Księgę Popytu są: Barclays Bank Ireland PLC, Pekao Investment Banking S.A. oraz UniCredit Bank GmbH (oddział w Mediolanie), zaś Współprowadzącym Księgę Popytu oraz Firmą Inwestycyjną pośredniczącą w ofercie publicznej jest Bank Polska Kasa Opieki S.A. – Biuro Maklerskie Pekao (razem „Menedżerowie Oferty”).
Grupa Smyk ma w Polsce 253 sklepy
Grupa SMYK jest liderem rynku produktów dla dzieci w Polsce, ciesząc się zaufaniem szerokiego grona klientów, wysoką rozpoznawalnością marki utrzymywaną przez lata oraz bogatym doświadczeniem. Według raportu opracowanego przez firmę doradztwa strategicznego OC&C, Grupa SMYK w 2024 roku posiadała w Polsce 14,3% udział w głównym rynku docelowym, obejmującym modę dziecięcą, zabawki i gry oraz sprzęt i akcesoria dla dzieci.
Poza działalnością krajową, Grupa SMYK umacnia pozycję jednego z wiodących sprzedawców detalicznych produktów dla dzieci w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, rozwijając działalność w Rumunii i planując dalszą ekspansję na wybranych rynkach CEE.
Polska i Rumunia to dwa największe rynki Europy Środkowo-Wschodniej, liczące łącznie około 55,7 mln mieszkańców (według danych Eurostat na koniec 2023 roku). Oba kraje charakteryzują się silnym wzrostem PKB i dochodu rozporządzalnego, co sprzyja zwiększaniu realnych wydatków konsumpcyjnych i stwarza korzystne warunki dla dalszego rozwoju działalności Grupy SMYK. Według raportu OC&C, czynniki te będą wspierać wzrost głównego rynku docelowego – średnio o 3,2% rocznie w Polsce i o 5,0% w Rumunii w latach 2024-2029, pomimo spadku liczby urodzeń, będącego zjawiskiem ogólnoeuropejskim. OC&C szacuje, że łączna wartość głównego rynku docelowego w 2024 roku wyniosła około 14,7 mld zł w Polsce i około 5,3 mld zł w Rumunii.
Grupa SMYK oferuje kompleksowy asortyment, obejmujący odzież, obuwie, zabawki, gry, artykuły szkolne oraz akcesoria dziecięce – wszystko dostępne pod jednym dachem, zgodnie z koncepcją „one-stop-shop”. Klienci mogą wybierać spośród starannie dobranych produktów w różnych kategoriach, przedziałach cenowych i dla wielu grup wiekowych, obejmujących zarówno marki własne, jak i propozycje od cenionych producentów. Na tle konkurencji ofertę SMYK wyróżniają marki własne: COOL CLUB (odzież i obuwie), SMIKI (zabawki i akcesoria dziecięce), KAYOKKI (plecaki i artykuły szkolne), a od września 2025 roku także NOWEAR (linia odzieży dla starszych nastolatków i młodych dorosłych). Uzupełnieniem są produkty światowych liderów branży dziecięcej, takich jak LEGO, Fisher-Price, Hasbro, Mattel i wielu innych.
Na koniec czerwca 2025 roku sieć sprzedaży Grupy SMYK obejmowała 253 sklepy własne w Polsce oraz 35 w Rumunii, strategicznie zlokalizowane w galeriach i parkach handlowych. Grupa prowadzi także w ograniczonym zakresie działalność w Ukrainie (12 sklepów na koniec czerwca 2025 roku). SMYK łączy świat online i offline, oferując klientom spójne i wygodne doświadczenie zakupowe. Sklepy stacjonarne są zintegrowane z nowoczesnym sklepem internetowym oraz intuicyjną aplikacją mobilną, dostępną w Polsce i Rumunii. Dzięki temu zakupy w SMYKU to nie tylko wygoda, ale także przyjemność – niezależnie od wybranego kanału. Produkty oferowane przez Grupę SMYK są ponadto dostępne w 20 krajach Europy i Azji poprzez sieć partnerską.
SMYK planuje rozszerzyć swój sprawdzony model działalności – działający od lat w Polsce i z powodzeniem wdrożony w Rumunii – na inne rynki regionu Europie Środkowo-Wschodniej. W ramach międzynarodowej ekspansji, w sierpniu 2025 roku Grupa SMYK otworzyła swój pierwszy własny sklep stacjonarny w Słowacji, a w 2026 roku planuje także otworzyć własne sklepy w Czechach oraz Bułgarii.
Efektywne funkcjonowanie modelu omnichannel, a także dalszy rozwój działalności na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, wspierane są przez własne, nowoczesne centrum dystrybucyjne Grupy SMYK zlokalizowane w Łodzi. W 2024 roku obsłużyło ono 4,5 miliona zamówień online klientów indywidualnych, zaopatrując jednocześnie zarówno sklepy własne SMYK, jak i sklepy wszystkich partnerów w 20 krajach.
Grupa SMYK odnotowuje w ostatnich latach stabilny wzrost przychodów i rentowności. W 2024 roku przychody z umów z klientami osiągnięte przez Grupę SMYK sięgnęły około 2,25 mld zł, co oznacza wzrost o około 6% w porównaniu z 2023 rokiem. Wypracowany w 2024 roku zysk z działalności operacyjnej wyniósł około 118,9 mln zł (+91% r/r), z kolei Skorygowana EBITDA (z wyłączeniem pozycji jednorazowych) sięgnęła około 301,7 mln zł (+18% r/r).
W pierwszym półroczu 2025 roku przychody z umów z klientami Grupy SMYK wyniosły około 985,1 mln zł (+0,5% r/r), zysk z działalności operacyjnej sięgnął około 15 mln zł (wobec straty na poziomie około 12,3 mln zł w pierwszym półroczu 2024 roku), zaś Skorygowana EBITDA (z wyłączeniem pozycji jednorazowych) wyniosła około 105,3 mln zł (+26,9% r/r).
W trzecim kwartale 2025 roku przychody z umów z klientami wzrosły w tempie zbliżonym do średnich kilku procent rok do roku, dzięki wzrostom sprzedaży zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w kanale online. Do wzrostu kontrybuowały obie główne kategorie produktowe – odzieżowa i nieodzieżowa.
Strategia rozwoju
Grupa SMYK konsekwentnie realizuje strategię, której celem jest osiągnięcie pozycji wiodącego sprzedawcy detalicznego w modelu omnichannel w Europie Środkowo-Wschodniej i na innych rynkach zagranicznych. Strategia ta opiera się na trzech filarach:
- wzroście sprzedaży wielokanałowej w ujęciu LFL, poprzez zwiększanie ruchu i wartości koszyka zakupowego;
- rozbudowie sieci sklepów w Polsce i Rumunii;
- ekspansji na nowe rynki – zarówno poprzez własne placówki Grupy SMYK działające w modelu omnichannel, jak i współpracę partnerską.
- Na kluczowych rynkach, czyli w Polsce i Rumunii, Grupa SMYK dostrzega duży potencjał dalszego wzrostu zarówno dzięki inicjatywom realizowanym w istniejącej sieci, jak i jej dalszej rozbudowie. Doświadczenia ostatnich lat potwierdzają, że sklepy SMYK mają silny potencjał wzrostu w ujęciu LFL, wspierany przez rozszerzenie oferty, skuteczne strategie merchandisingowe oraz poprawę efektywności operacyjnej.
W latach 2025-2026 Grupa SMYK planuje otwarcie łącznie ponad 35 nowych sklepów w Polsce, Rumunii, Czechach, Słowacji i Bułgarii – wzmacniając swoją obecność w regionie i budując pozycję marki na kolejnych rynkach.
Krótko- i średnioterminowe założenia biznesowe
- W ocenie Zarządu SMYK, realizacja przyjętej strategii oraz obserwowane tendencje rynkowe umożliwią osiągnięcie następujących założeń biznesowych:
- wzrost liczby sklepów Grupy SMYK o około 15-20 sklepów rocznie, zarówno w krótkim, jak i średnim okresie;
- wzrost przychodów ze sprzedaży na poziomie od niskich do średnich kilku procent w krótkim okresie oraz na poziomie wysokich kilku procent w średnim okresie;
- utrzymanie Marży Skorygowanej EBITDA (z wyłączeniem pozycji jednorazowych) w krótkim i średnim okresie na poziomie zbliżonym do poziomu notowanego w ostatnich latach;
zakładane nakłady inwestycyjne odzwierciedlające dalsze inwestycje Grupy w nowe sklepy SMYK oraz utrzymanie istniejących sklepów na poziomie około 60 mln zł rocznie w krótkim i ponad 60 mln zł rocznie w średnim okresie.