LPP zawarło umowę z grupą polskich i międzynarodowych banków na łączną kwotę o równowartości ok. 13,5 mld zł. Nowa struktura dłużna to odpowiedź na istotne przyspieszenie ekspansji sieci sprzedaży, zwiększone finansowanie dostawców oraz inwestycje w infrastrukturę logistyczną – wynikające z przyjętej strategii rozwoju.
Dzięki zawartej umowie konsorcjalnej spółka zyskuje nie tylko długoterminową stabilność, ale także możliwość działania na większą skalę przy znacznej poprawie warunków pozyskania kapitału. To przełom w modelu finansowania działalności LPP i jedna z największych tego typu transakcji w regionie.
Wysoka dynamika rozwoju LPP do 2027 r. zakładająca intensywny plan otwarć salonów marki Sinsay, ponad 2 mld zł łącznych nakładów na logistykę oraz blisko dwukrotnie wyższe zapotrzebowanie na finansowanie dostawców, stawia przed spółką nowe wyzwania operacyjne i finansowe. Decyzja o zbudowaniu bardziej elastycznej i długoterminowej struktury dłużnej o wartości ok. 13,5 mld zł w oparciu o współpracę z konsorcjum bankowym ma na celu wzmocnienie stabilności i bezpieczeństwa kapitałowego Grupy oraz dopasowanie modelu finansowania do skali i ambicji rozwojowych firmy.
„Przekształcenie dotychczasowej struktury finansowania w model konsorcjalny to początek nowego rozdziału w historii LPP, w którym łączymy dynamiczny rozwój z bezpieczeństwem finansowym. Pozyskana struktura dłużna adresuje nie tylko obecne potrzeby kapitałowe, ale zapewnia też stabilne fundamenty na kolejne lata intensywnej ekspansji.
Strategiczne wsparcie banków, które podzielają naszą wizję, potwierdza słuszność obranej strategii rozwoju. Dzięki tej współpracy zyskujemy paliwo do dalszej ekspansji przy zachowaniu jasno określonych priorytetów – rentowności, stabilności i odpowiedzialnego rozwoju” – komentuje Marcin Bójko, wiceprezes zarządu LPP.
LPP podpisało umowę z konsorcjum 21 polskich i międzynarodowych banków, obejmującą rozszerzone finansowanie dostawców, kredyt odnawialny oraz kredyt inwestycyjny. Nowa struktura finansowania porządkuje zobowiązania spółki w perspektywie do 3-5 lat, zapewniając jej długoterminową stabilność, większą elastyczność i możliwość działania na znacznie większą skalę. LPP zyskuje dostęp do znacząco wyższych limitów kredytowych przy jednoczesnym obniżeniu kosztu kapitału oraz wydłużeniu okresu finansowania.
„Szeroki i kompleksowy proces z udziałem kilkudziesięciu wiodących europejskich i globalnych instytucji finansowych pozwolił, pomimo kwoty transakcji plasującej ją wśród największych w regionie CEE w okresie ostatnich lat, uzyskać nadsubskrypcję przekraczającą 50%. W efekcie, osiągnięta struktura dłużna zapewnia Grupie LPP korzystne zapisy w zakresie kowenantów, brak zabezpieczeń oraz poprawę kosztów finansowania.
W praktyce rynkowej podobne struktury covenant-lite-loans są widziane głównie w finansowaniach dla największych międzynarodowych grup posiadających rating Investment Grade. Wypracowana struktura obejmuje również największy w regionie program finansowania dostawców, który stabilizuje zarządzanie kapitałem obrotowym spółki, a jednocześnie wspiera potrzeby płynnościowe dostawców” – podsumowują Mateusz Gromek, prezes oraz Paweł Kusiak, partner w Final Milestone Corporate Finance, wyłącznego transakcyjnego doradcy finansowego Grupy LPP.
Przyjęta przez LPP nowa struktura dłużna oraz warunki zawartej umowy konsorcjalnej zakładają przestrzeń do przyszłego zwiększania limitów w ramach struktury finansowania. Ma to zapewnić gdańskiej spółce elastyczne dostosowywanie finansowania do tempa rozwoju Grupy.
„Silna nadsubskrypcja ofert to dla nas wyraźny dowód zaufania rynku finansowego do naszej strategii oraz potwierdzenie, że LPP jest postrzegane jako wiarygodny i solidny partner z mocną pozycją rynkową. Cieszymy się, że w ramach wypracowanej struktury nasi partnerzy finansowi mają przestrzeń do wzrostu wraz z Grupą LPP” – podkreśla Marcin Bójko, wiceprezes zarządu LPP.
LPP ma 5 marek w portfolio
LPP jest polską firmą rodzinną, jedną z najdynamiczniej rozwijających się w branży odzieżowej w regionie Europy Środkowej. Od 30 lat z sukcesem projektuje i sprzedaje swoje kolekcje i akcesoria w Polsce i za granicą. LPP zarządza 5 markami modowymi: Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay, których oferta dostępna jest dziś w sprzedaży stacjonarnej i online na 44 rynkach na świecie.
Spółka posiada sieć blisko 3200 salonów o łącznej powierzchni przekraczającej 2,6 mln m2 i każdego roku dystrybuuje produkty na 3 kontynenty. LPP pełni też ważną rolę, tworząc miejsca pracy dla ponad 54 tys. osób w biurach i strukturach sprzedaży w Polsce, krajach Europy, Azji i Afryki. Spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w ramach indeksu WIG20 oraz należy do prestiżowego indeksu MSCI Poland.