W tym roku na celebrację Wigilii i Bożego Narodzenia, m.in. na żywność, dekoracje, prezenty, spotkania czy wyjazdy w przeliczeniu na jedną osobę, najwięcej konsumentów chce wydać 200-300 zł bądź 400-500 zł – odpowiednio 11,4% i 11,3%. 200-300 zł wybierają głównie seniorzy, a 400-500 zł – osoby w wieku 45-54 lat.
Dalej w rankingu widać zakres 300-400 zł – 11,2%, kwotę powyżej 1000 zł – 11%, a także 100-200 zł – 10%. Natomiast 8,9% Polaków jeszcze nie wie, ile zapłaci. 900-1000 zł przeznacza na ww. cel 8,2% rodaków, a 500-600 zł – 8,1%. Z kolei najrzadziej podawany przedział to 800-900 zł – 2,6%. Nic nie wyda, bo np. nie obchodzi świąt, 2,6% ankietowanych.
Z raportu UCE RESEARCH i Shopfully Poland pt. „Wydatki świąteczne Polaków. Boże Narodzenie 2025” wiadomo, ile Polacy zamierzają wydać (w przeliczeniu na jedną osobę) w tym roku na celebrację Wigilii i Bożego Narodzenia (m.in. na żywność, dekoracje, prezenty, spotkania czy wyjazdy). Respondenci mieli do wyboru 13 odpowiedzi, w tym 11 przedziałów od kwoty poniżej 100 zł do powyżej 1000 zł. Najwięcej wskazań mają przedziały 200-300 zł – 11,4%, a także 400-500 zł – 11,3%.
„Najpopularniejsze przedziały wydatków świątecznych pokazują, że Polacy nie mają jednej wspólnej normy budżetowej na Wigilię i Boże Narodzenie. Dane wskazują na wyraźnie zróżnicowane podejścia. Część osób planuje raczej skromne, budżetowe święta, podczas gdy inni zakładają umiarkowane wydatki, mieszczące się w średnich przedziałach. Taka polaryzacja nie jest zaskoczeniem. Odzwierciedla różnice dochodowe, style życia i fakt, że Polacy starają się racjonalizować koszty, ale jednocześnie nie chcą rezygnować z tradycyjnej celebracji świąt” – komentuje Robert Biegaj, współautor raportu z Shopfully Poland.
Dalej w tym zestawieniu widać przedział 300-400 zł – 11,2%, kwotę powyżej 1000 zł – 11%, a także zakres 100-200 zł – 10%. Zdaniem autorów raportu, z najnowszych deklaracji Polaków wyłania się bardzo zróżnicowany obraz tegorocznych wydatków świątecznych. Podobną popularnością cieszą się zarówno niższe progi, tj. 100-200 zł czy 200-300 zł, jak i typowo „średni” poziom 300-500 zł. Jednocześnie aż 11% badanych planuje wydać ponad 1000 zł.
„To pokazuje silną polaryzację stylów świętowania – od skromnych, bardzo racjonalnych budżetów, przez umiarkowane i standardowe święta, aż po wydatki znacząco wyższe, często związane z większymi rodzinami, prezentami premium czy wyjazdami. Co ważne, takie deklaracje zwykle są zaniżone, bo Polacy tradycyjnie wydają więcej, niż początkowo zakładają – m.in. przez nieplanowane zakupy, emocjonalny charakter świąt i rosnące ceny. W praktyce więc tegoroczne Boże Narodzenie może okazać się droższe, niż wynika to ze wstępnych zapowiedzi respondentów” – mówi Robert Biegaj.
Natomiast 8,9% respondentów jeszcze nie wie, ile wyda. Przedział 900-1000 zł przeznacza na ww. cel 8,2% badanych, a 500-600 zł – 8,1%. Dalej w zestawieniu są takie wskazania, jak 600-700 zł – 5,6%, a także 700-800 zł – 5,2%. Ekspert z Shopfully Poland zauważa, że około 9% Polaków wciąż nie wie, ile wyda na tegoroczne święta. To wynika zarówno z nieokreślonych planów, jak i z niepewności finansowej związanej z rosnącymi cenami. Pozostałe deklaracje pokazują, że większość planuje wydatki umiarkowane – w przedziałach 500-800 zł. Relatywnie duży odsetek zamierza zapłacić 900-1000 zł, co wskazuje na grupę gotową do bardziej rozbudowanych zakupów.
„Wyniki te nie są zaskakujące. Obraz polskich wydatków świątecznych pozostaje zróżnicowany, od oszczędnych budżetów, przez standardowe wydatki, aż po segment świąt na bogato. Przy tym niezdecydowanie części respondentów pokazuje typową ostrożność w planowaniu kosztów w obliczu niepewności cenowej” – podkreśla Robert Biegaj.
Najmniej wskazań ma przedział 800-900 zł – 2,6%. Nic nie wyda, bo np. nie obchodzi świąt, 2,6% ankietowanych. Do tego poniżej 100 zł przeznacza 3,9%.
„Najrzadziej wybierane odpowiedzi pokazują, że Polacy w większości planują wydatki umiarkowane lub standardowe. Bardzo niskie bądź zerowe koszty dotyczą nielicznych osób, które obchodzą święta symbolicznie lub wcale ich nie celebrują. Natomiast przedział 800-900 zł jest pośredni i rzadziej wybierany, bo część osób wydaje mniej, a część – więcej. Wyniki te potwierdzają, że Boże Narodzenie pozostaje w Polsce wydarzeniem o silnym wymiarze tradycyjnym i społecznym” – analizuje Robert Biegaj.
Z raportu również wynika, że przedział 200-300 zł wybierają głównie osoby w wieku 75-80 lat (wśród nich 23,1%), unikające odpowiedzi o wysokość miesięcznych dochodów netto (17,3%), z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym (17,6%) oraz mieszkańcy miejscowości liczących od 50 tys. do 99 tys. ludności (15,2%).
„Wybór tych grup wynika z ograniczonych możliwości finansowych, ostrożnego podejścia do budżetu i tradycyjnego stylu świętowania. Dane pokazują, że w Polsce wydatki świąteczne są silnie segmentowane według wieku, poziomu wykształcenia i miejsca zamieszkania, a grupy te naturalnie wybierają niższe, umiarkowane przedziały” – dodaje ekspert.
Z kolei przedział 400-500 zł wskazują przede wszystkim osoby w wieku 45-54 lat (wśród nich 16,4%), z miesięcznym dochodem netto 3000-4999 zł (14,4%), z wykształceniem średnim (11,7%) oraz z miejscowości liczących od 20 tys. do 49 tys. mieszkańców (14,3%).
„Osoby te często mają rodziny i chcą zapewnić tradycyjne, umiarkowane święta, dostosowane do swoich możliwości finansowych. Kwota 400-500 zł stanowi w ich przypadku „złoty środek”. Nie jest symboliczna, ale też nie jest nadmiernie wysoka, co odzwierciedla praktyczne, rozsądne podejście do planowania świątecznego budżetu”– podsumowuje Robert Biegaj.
Metodologia badania
Raport pt. „Wydatki świąteczne Polaków. Boże Narodzenie 2025” został przygotowany ma kanwie specjalnego badania opinii publicznej, które zostało przeprowadzone w dniach 25-26.11.09.2025 metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE RESEARCH i Shopfully Poland na próbie 1021 Polaków w wieku 18-80 lat.