Stephen Borchert, Pepco: wyniki lepsze od oczekiwań

Rok transformacji Pepco Group przyniósł wyraźne efekty – przychody wzrosły do 4,5 mld euro, zysk netto zwiększył się niemal o 20%, a sieć powiększyła się o 247 nowych sklepów netto, osiągając łącznie 4 359 placówek w Europie. W analizowanym okresie Pepco otworzyło 234 nowych sklepów netto, z czego nieco ponad 80% w regionie CEE, a pozostałe w krajach Europy Zachodniej. W Polsce otwarto 58 nowych sklepów netto, co sumuje się łącznie do 1 397 sklepów na koniec roku.

Pepco Group, wiodąca ogólnoeuropejska sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych, opublikowała wstępne, niezaudytowane wyniki finansowe działalności kontynuowanej za 12 miesięcy zakończone 30 września 2025 r. Rok obrotowy 2025 upłynął pod znakiem intensywnej transformacji strategicznej, która – jak pokazują dane – przynosi solidne rezultaty finansowe.

Grupa konsekwentnie wraca do swojego podstawowego modelu biznesowego opartego na odzieży i towarach codziennego użytku, kończąc działalność w segmencie FMCG w sieci Pepco oraz finalizując sprzedaż Poundland. Jednocześnie klienci pozytywnie reagują na odświeżoną ofertę i utrzymanie jednych z najbardziej konkurencyjnych cen na rynku.

W roku obrotowym 2025 przychody Grupy wzrosły o 8,7% r/r do 4 523 mln euro, a sprzedaż porównywalna (LFL) wróciła na dodatnią ścieżkę wzrostu. Bazowa EBITDA zwiększyła się o 10,3% do 865 mln euro, a bazowy zysk netto wzrósł o 19,7%, do 219 mln euro, mimo jednorazowych odpisów.

Istotnym elementem wzrostu pozostaje rozwój sieci – w minionym roku Pepco Group otworzyła 247 nowych sklepów netto, wzmacniając szczególnie swoją obecność w Europie Zachodniej. Równolegle poprawiła się sytuacja w Polsce, gdzie wdrożono ukierunkowane inicjatywy operacyjne.

Grupa zapowiada dalszy wzrost – na rok obrotowy 2026 prognozuje co najmniej 9-procentowy wzrost bazowej EBITDA oraz ponad 25-procentowy wzrost bazowego zysku netto, przy jednoczesnym zwiększeniu zwrotów dla akcjonariuszy i dalszym porządkowaniu portfolio marek.

„Rok 2025 był prawdziwym punktem zwrotnym dla Grupy. Po tym, gdy w marcu przedstawiliśmy nowy ramowy plan strategicznym Grupa zaczęła realizować go w wyjątkowo szybkim tempie, osiągając istotne postępy w krótkim czasie. Decyzja o ponownym skoncentrowaniu się na marce Pepco oraz wyłącznie na naszych kluczowych kategoriach — odzieży i artykułach ogólnego użytku — ma potwierdzenie w bardzo dobrych wynikach, w szczególności widocznie w poziomie marży brutto oraz przepływach wolnych środków pieniężnych, które były lepsze od pierwotnych oczekiwań”- powiedział Stephen Borchert, prezes Pepco Group, komentując wyniki.

„Uruchomiliśmy 247 nowych sklepów netto, poprawiając efektywność sklepów i zwrot z kapitału dla Pepco we wszystkich regionach, realizując przy tym nasz zdyscyplinowany plan otwarć nowych sklepów zarówno w Europie Zachodniej, jak i Europie Środkowo-Wschodniej. Wyniki Europy Zachodniej stały się wyraźnym motorem wzrostu, przekraczając nasze początkowe oczekiwania. Jest oczywiste, że region ten jest obecnie gotów na dalsze przyspieszenie wzrostu.

Równolegle skoncentrowaliśmy się na stałym udoskonalaniu naszej oferty dla klientów, w czym zawiera się zarówno poprawa jakości produktów w wielu kategoriach, jak również stałe utrzymywanie wiodących na rynku cen dla całej naszej oferty. Wprowadziliśmy również znaczące ulepszenia w całym łańcuchu dostaw, zapewniając stabilność dostaw, dostępność produktów i poprawiając efektywność operacyjną. Rozwój naszych cyfrowych zdolności przebiega zgodnie z planem i jesteśmy na dobrej drodze do ich uruchomienia w pierwszym kwartale 2026 roku.

Wzmocniliśmy Zarząd Grupy, mamy odpowiednią strategię, a silna dynamika działalności Pepco pokazuje, że jesteśmy na dobrej drodze. Biorąc to pod uwagę, podnosimy dziś nasze średnioterminowe oczekiwania dla niektórych wskaźników z uwagi na nasze rosnące przekonanie co do perspektywy dla Grupy. Dzięki utrzymującej się wysokiej generacji gotówki, możemy skupić się na dalszym budowaniu wartości dla akcjonariuszy, czego wyrazem jest istotny wzrost dywidendy za rok obrotowy 2025 o 55% oraz skup akcji o wartości ponad 75 mln euro w bieżącym roku kalendarzowym.

Chcę podziękować wszystkim naszym pracownikom za ich ciężką pracę i zaangażowanie w realizację transformacji w całej firmie w tym roku. Jesteśmy wciąż na wczesnym etapie drogi rozwoju, jednak przed nami są ogromne możliwości” – dodał Stephen Borchert, prezes Pepco Group.

Wyniki handlowe

W pierwszym, trwającym kwartale obrotowym (od 1 października do 13 grudnia 2025 r.), przychody LFL Pepco wzrosły o 3,9% nie licząc towarów szybkozbywalnych (przychody LFL wzrosły o 0,3% po uwzględnieniu tej kategorii towarów). Pepco zanotowało mocne otwarcie kwartału w październiku pod względem przychodów LFL, które częściowo zostało zrównoważone słabszym (tak jak dla całego sektora) listopadem, podczas gdy w grudniu ponownie obserwowaliśmy wzrost, przy wyraźnej poprawie wyników LFL w okresie ostatnich trzech tygodni, na poziomie 7,0% nie licząc towarów szybkozbywalnych (wzrost o 3,5% wliczając te towary). Marża brutto w tym kwartale również uległa poprawie.

Przychody LFL Grupy (w tym Dealz) wzrosły o 3,0% nie licząc towarów szybkozbywalnych (spadek LFL o 0,3% wliczając te towary). Taki wynik Grupy odzwierciedla obciążenie jakim jest Dealz oraz słabszą sprzedaż w IV kw. roku obrotowego 2025, która widoczna była również na początku kolejnego roku obrotowego, co odzwierciedla wymagające warunki handlowe we wszystkich kategoriach, szczególnie w segmencie health & beauty.

Perspektywy

Grupa spodziewa się osiągnąć w roku obrotowym 2026 wzrost przychodów między 6% a 8%. Na łączne przychody wpłynęła sytuacja związana z wyjściem z rynku towarów szybkozbywalnych, co zgodnie z naszymi szacunkami w roku obrotowym 2026 spowoduje pomniejszenie wzrostu przychodów o około 2 pkt. proc. Wpływ ten będzie szczególnie widoczny w pierwszej połowie roku obrotowego, ze spodziewaną odbudową w trakcie całego roku. W zakresie marży brutto w roku obrotowym 2026 oczekujemy osiągnięcia co najmniej poziomu 48% jeszcze przed uwzględnieniem pozytywnego efektu wyjścia z segmentu FMCG, co odzwierciedla korzystniejszy kurs walutowy, częściowo równoważony skupianiem się na utrzymaniu wiodących na rynku cen dla klientów. Oczekuje się, że wyjście z kategorii towarów szybkozbywalnych dodatkowo poprawi marżę brutto o około 40 punktów bazowych na poziomie całej Grupy.

Celem jest uruchomienie 250 nowych sklepów netto w ramach całej Grupy w roku obrotowym 2026, z koncentracją na regionie Europy Środkowo-Wschodniej, ale przy jednoczesnym przyspieszeniu otwarć sklepów w Europie Zachodniej, gdzie planujemy uruchomić 75 nowych sklepów, szczególnie na Płw. Iberyjskim i we Włoszech. Grupa nie spodziewa się uruchamiania nowych klepów Dealz w roku obrotowym 2026, przed wyjściem z tej działalności.

Zakładany wzrost bazowego wyniku EBITDA (wg MSSF 16) za cały rok wyniesie co najmniej 9% r/r, dzięki dalszym usprawnieniom operacyjnym i poprawie oferty dla klientów w najważniejszych kategoriach towarów, pomimo poniesienia kosztów transformacji w wysokości 25–35 mln euro, obejmujących m.in. przyspieszenie rozwoju naszych kompetencji cyfrowych i w obszarze analizy danych, utworzenie centrum technologicznego w Porto, usprawnienie naszej platformy IT oraz dalsze zwiększanie efektywności procesów operacyjnych, finansowych i łańcucha dostaw.

Wzrost bazowego zysku netto będzie kontynuował silną dynamikę z roku obrotowego 2025 i zgodnie z oczekiwaniami przekroczy 25% rdr, co odzwierciedla powyżej wymienione czynniki oraz działania podjęte w celu obniżenia efektywnej stawki podatkowej, refinansowania naszego zadłużenia przy niższych kosztach odsetkowych oraz dostosowanie polityki amortyzacyjnej tak, aby lepiej odpowiadała rzeczywistym okresom trwania umów najmu sklepów.

Grupa oczekuje, że w roku obrotowym 2026 wolne przepływy pieniężne, bez uwzględnienia dźwigni finansowej, przekroczą 200 mln euro, po uwzględnieniu nakładów inwestycyjnych na poziomie górnego przedziału naszego średnioterminowego zakresu oczekiwań wynoszących 160–180 mln euro rocznie, co w dużej mierze odzwierciedla harmonogram wydatków w obszarze technologii oraz inwestycje w sklepy w roku obrotowym 2026.

W przypadku Dealz prace nad przekształceniem działalności w samodzielny podmiot po sprzedaży Poundland zostały pomyślnie zakończone. Pozwoli to kierownictwu Dealz w pełni skoncentrować się na poprawie wyników handlowych, a także rozpocząć proces dezinwestycji na początku 2026 r. (kalendarzowego).

Średnioterminowe oczekiwania

Zarząd podnosi dziś niektóre oczekiwania dla wskaźników w średnim terminie z uwagi na nasze rosnące przekonanie co do perspektywy dla Grupy. W okresie do 2030 r. spodziewa się wzrostu przychodów w tempie co najmniej 7% CAGR (bez zmian) oraz marży brutto na poziomie co najmniej 48,5% (poprzednio 48,0%). Oczekuje, że zyski będą rosły szybciej niż przychody, ponieważ koszty inwestycji związanych z transformacją będą z czasem maleć. W związku z tym spodziewa się wzrostu EBITDA o co najmniej 9% CAGR (bez zmian), zaś zysk netto ma rosnąć o co najmniej 15% CAGR w tym okresie – co jest nowym średnioterminowy celem finansowym Grupy. W założeniu doprowadzi to do utrzymywania wolnych przepływów pieniężnych bez dźwigni finansowej na poziomie co najmniej 250 mln euro rocznie (poprzednio 200 mln euro), przy nakładach inwestycyjnych zgodnych z naszym poprzednim celem wynoszącym od 160 mln euro do 180 mln euro rocznie.

Priorytetem kierownictwa jest zapewnienie stałego wzrostu przychodów w ujęciu porównywalnym, dalsza poprawa łańcucha dostaw, a także kontynuacja inwestycji w technologie cyfrowe i obszar analizy danych w celu zwiększenia zaangażowania klientów. Dzięki tym fundamentom, a także ciągłemu skupianiu się na dyscyplinie w zakresie inwestycji w celu zapewnienia generowania wolnych przepływów pieniężnych, spodziewamy się dalszych strategicznych i finansowych postępów w nadchodzących latach.

Mocne wyniki Pepco napędzają rentowność Grupy

Rok obrotowy 2025 okazał się dla Pepco okresem wyraźnej poprawy wyników i wzrostu rentowności całej Grupy. Przychody sieci Pepco wzrosły o 8,6% do 4,2 mld euro, czemu sprzyjał dodatni wzrost sprzedaży porównywalnej (LFL) na poziomie 2,7% oraz dalsza ekspansja sieci.

W minionym roku uruchomiono 234 nowe sklepy netto – 200 w Europie Środkowo-Wschodniej oraz 34 w Europie Zachodniej. Szczególnie istotne było odwrócenie negatywnego trendu w Polsce, gdzie w drugiej połowie roku obrotowego Pepco powróciło do wzrostu LFL, osiągając +4,0% po wyłączeniu towarów szybkozbywalnych. Jednocześnie Europa Zachodnia zanotowała znaczące przyspieszenie – wzrost LFL wyniósł tam 6,8% (z FMCG) oraz aż 14,1% po wyłączeniu tej kategorii.

Poprawie sprzedaży towarzyszył wzrost rentowności. Marża brutto Pepco zwiększyła się o 90 punktów bazowych rok do roku, osiągając poziom 48,6%, co było efektem koncentracji na wysokomarżowej odzieży i towarach codziennego użytku. Podstawowa EBITDA Pepco (MSSF 16) wzrosła o 10,1% rdr do 874 mln euro.

Strategiczne założenia dla Pepco koncentrują się wokół pięciu filarów: uproszczenie i usprawnienie portfolio Grupy, wzrost przychodów poprzez kontrolowaną ekspansję w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE), osiąganie sukcesów w Europie Zachodniej, odnowienie i cyfryzacja wartościowej oferty dla klientów Pepco, modernizacja naszej głównej platformy operacyjnej.

Działalność Pepco w regionie CEE pozostaje kluczowym motorem napędowym Grupy, generującym najwyższe stopy zwrotu w całej sieci. Pepco działa w 13 krajach Europy Środkowo-Wschodniej, przy czym największą liczbę sklepów posiada w Polsce. W analizowanym okresie Pepco otworzyło 234 nowych sklepów netto, z czego nieco ponad 80% w regionie CEE, a pozostałe w krajach Europy Zachodniej. W Polsce otwarto 58 nowych sklepów netto, co sumuje się łącznie do 1 397 sklepów na koniec roku. Poza Polską większość nowych otwarć w regionie CEE miała miejsce w Bośni, Rumunii, Serbii oraz Bułgarii.

Najważniejszym celem w roku obrotowym 20Y25 było przywrócenie wzrostu LFL w całym regionie CEE, a w szczególności w Polsce. Aby to osiągnąć, Grupa skoncentrowała się na odbudowie naszej wiodącej na rynku oferty cenowej, tak aby klienci zawsze znajdowali atrakcyjne ceny, jakich oczekują podczas wizyty w naszych sklepach. Równolegle usprawniono łańcuch dostaw oraz strategię uzupełniania zapasów, aby zapewnić niezawodną dostępność produktów i rozmiarów. Szczególna uwaga zostala skierowana na 20% sklepów w Polsce z najgorszymi wynikami, które obniżały wyniki LFL w tym kraju. Portfolio sklepów jest strategicznie zlokalizowane w bliskiej odległości od klientów, maksymalizując wygodę zakupów. Połączenie tego z ponownym skoncentrowaniem się na wiodącej pozycji cenowej oraz jakości produktów, tworzy atrakcyjną propozycję wartości dla klientów, która stanowi podstawę zarówno wzrostu przychodów, jak i udziałów rynkowych. Dzięki tym działaniom strategicznym przywrócony został wzrost LFL w Polsce w III i IV kw., osiągając wzrost o 2,4% w II połowie roku obrotowego 2025, natomiast region Europy Środkowo-Wschodniej powrócił do wzrostu LFL w I kw. i utrzymał go przez cały rok obrotowy 2025, notując wzrost o 1,9% w skali całego roku.

Grupa widzi istotny potencjał dalszej ekspansji sieci sklepów, z możliwością otwarcia w długim okresie ok. 850 dodatkowych sklepów Pepco na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Podejście pozostaje zrównoważone i zdyscyplinowane, oparte na szczegółowym planie rozwoju, który w pierwszej kolejności koncentruje się na rynkach już ugruntowanych, takich jak Polska. Nowo otwarte placówki odnotowują wysoką liczbę odwiedzin oraz atrakcyjne stopy zwrotu z kapitału, osiągając wyniki zgodne z naszym progiem IRR na poziomie 30%. Z czasem będziemy rozszerzać ten wzrost na nowsze rynki, takie jak Macedonia Północna, wykorzystując dodatkowe możliwości w całym regionie. Dzięki ponownemu skoncentrowaniu się na dźwigni operacyjnej oraz odświeżonej strategii Grupa jest dobrze przygotowani do realizacji planów ekspansji. Jednocześnie aktywnie ulepsza istniejącą sieć sklepów. Przebudowy, relokacje, powiększenia oraz zamknięcia rozpoczęły się w roku FY25 i będą kontynuowane w FY26, w celu optymalizacji sieci, po to by zapewnić jak najlepsze doświadczenia klientów oraz zwiększyć efektywność operacyjną.

Wyniki pozostałych marek

Dealz Polska również zanotowało istotny postęp w skali całego roku. Przychody sieci wzrosły o 10,4% do 339 mln euro, głównie dzięki rozbudowie sieci sklepów. Sprzedaż porównywalna (LFL) zwiększyła się o 1,9%, przy wzrostach w kategoriach towarów szybkozbywalnych oraz towarów codziennego użytku.

Liczba sklepów Dealz w Polsce wzrosła o 13 placówek netto, do łącznie 344 lokalizacji. EBITDA (MSSF 16) wzrosła aż o 92,3% do 25 mln euro, a marża brutto poprawiła się do 33,1%, co oznacza wzrost o 270 punktów bazowych rok do roku.

Jednocześnie wyniki czwartego kwartału pozostawały pod presją. Słabsza sprzedaż w segmencie health & beauty oraz niższy popyt na napoje bezalkoholowe, spowodowany wyjątkowo chłodnym latem w Polsce, wpłynęły na spowolnienie tempa wzrostu w końcówce roku.

12 czerwca 2025 r. Grupa ogłosiła, że zakończyła proces sprzedaży Poundland firmie Gordon Brothers, w ramach strategicznego upraszczania struktury Grupy i zwiększania wartości dla akcjonariuszy. Wyłączenie Poundland ze struktury Grupy pozytywnie wpływa na wzrost przychodów Grupy oraz przyczynia się do osiągania wyższej rentowności i marż, a także do silniejszej generacji gotówki.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz