PARTNERZY PORTALU

[WYWIAD] Radosław Jakociuk, VRG: spodziewamy się stopniowego powrotu do normalności w drugiej połowie 2021 r.

radoslaw-jakociuk-wiceprezes-vrg-wywiad

COVID-19 przyspieszył zmiany, które przyczynią się do większej stabilności naszej działalności w długim terminie. Dzięki wcześniejszym inwestycjom, dynamicznie rośliśmy w kanale online. Wykorzystaliśmy wzmożony popyt, zbudowany dzięki efektywnym wydatkom na marketing on-line i przemyślanym promocjom – mówi w rozmowie z redakcją Retailnet.pl / SCF News Radosław Jakociuk, wiceprezes zarządu VRG S.A.

2020 rok upłynął pod znakiem pandemii koronawirusa. Jak ocenia Pan, z perspektywy Grupy VRG, ostatnie 12 miesięcy? 

Dziś śmiało mogę powiedzieć, że jestem dumny z tego jak spółka, na każdym poziomie, od sieci sprzedaży po zarząd poradziła sobie w tych niezwykle trudnych warunkach jakie w 2020 roku stworzyła dla nas pandemia. Wyszliśmy wzmocnieni z tej próby.

Co ma Pan na myśli?

COVID-19 przyspieszył zmiany, które przyczynią się do większej stabilności naszej działalności w długim terminie. Dzięki wcześniejszym inwestycjom, dynamicznie rośliśmy w kanale online. Wykorzystaliśmy wzmożony popyt, zbudowany dzięki efektywnym wydatkom na marketing on-line i przemyślanym promocjom. Sukcesywnie doskonaliliśmy procesy logistyczne, aby coraz sprawniej obsługiwać zamówienia klientów e-commerce.

Byliśmy dobrze przygotowani na to, aby podążyć za trendami konsumenckimi i dopasować ofertę do bieżących oczekiwań. Sukcesywnie zwiększaliśmy udział segmentu casual we wszystkich markach odzieżowych. W obliczu pandemii z większą stanowczością podeszliśmy do optymalizacji sieci handlowej. Zamykaliśmy nierentowne salony. Kolejne lokalizacje dobieramy ostrożnie. Inwestowaliśmy w e-commerce, dzięki czemu spółce udało się podwoić udział online w sprzedaży. Zakładamy, że te trendy będą oddziaływać na działalność grupy również w 2021 roku.

Spodziewamy się stopniowego powrotu do normalności w drugiej połowie 2021. Wykorzystanie doświadczeń marek z Grupy i wsłuchiwanie się w głos klientów będzie pozytywnie wpływać na sprzedaż internetową również w następnych kwartałach.

VRG właśnie opublikowało wyniki sprzedaży za IV kwartał 2020 roku. Jak podsumuje Pan ten okres? 

Na wyniki grupy VRG w czwartym kwartale 2020 roku istotnie wpłynął rozwój pandemii, a w szczególności decyzje administracyjne dotyczące zamknięcia salonów stacjonarnych grupy, znajdujących się w galeriach handlowych. Przez 4 ważne dla wyniku tygodnie czwartego kwartału VRG mogła  prowadzić sprzedaż wyłącznie w kanale online. W tym czasie spółka inwestowała w ruch e-commerce i uruchomiła działania mające wspierać sprzedaż online m.in. startując wcześniej z promocjami. Dzięki temu, w grudzień marki grupy weszły z bardzo dobrym momentum w kanałach e-commerce.

Odnotowaliśmy rekordowe wyniki sprzedaży online na Black Friday. Po otwarciu galerii handlowych stopniowo obserwowaliśmy odbudowę popytu, czego efektem były zadowalające wyniki sprzedaży marek odzieżowych i dobre wyniki sprzedaży W.Kruk w okresie poprzedzającym Święta Bożego Narodzenia

Mimo administracyjnego lock-downu salonów stacjonarnych w galeriach handlowych oceniamy, że grupa dobrze poradziła sobie ze sprzedażą w kluczowych dla handlu tygodniach poprzedzających okres Bożego Narodzenia. Grudzień był zdecydowanie najlepszym miesiącem kwartału.

Jakie wyniki sprzedaży osiągnęły w tym okresie marki wchodzące w skład Grupy VRG? 

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży osiągnięte w grudniu 2020 roku przez Grupę Kapitałową Spółki wyniosły 130,7 mln zł i były niższe od przychodów osiągniętych w grudniu 2019 roku o 17,1 proc. W segmencie odzieżowym sprzedaż w grudniu była o 32 proc. niższa niż rok wcześniej i wyniosła 57 mln zł. Przyczynił się do tego mniejszy rok do roku ruch w sklepach i brak możliwości prowadzenia wyprzedaży poświątecznych w salonach (w dniach 28 do 31.12). Sytuacja epidemiczna odbiła się na sprzedaży mody formalnej i kolekcji sylwestrowej.

Jednocześnie bardzo dobry wynik w tych warunkach odnotował segment jubilerski, gdzie zadowalający ruch w salonach i wysokie dynamiki online zaowocowały dobrą sprzedażą w okresie przedświątecznym (cały miesiąc na poziomie 71,6 mln zł, wzrost 3,6 proc. r/r). Co tylko potwierdza naszą tezę, że złoto i zegarki luksusowe w mniejszym stopniu odczuły skutki pandemii.

A jaki udział w sprzedaży miał kanał e-commerce? 

W grudniu udział online w sprzedaży wyniósł ok. 20 proc. (ok.14 proc. rok wcześniej). W całym czwartym kwartale grupa utrzymała dwucyfrowy wzrost sprzedaży online. Spółka zwiększyła udział online w sprzedaży za cały rok (ok.25 proc. na koniec 2020, przy 14 proc. w 2019 roku). Mimo pandemii Spółka wypracowała w grudniu wysoką marżę, 52,8 proc., o 1,3 pp. niższą niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Jak wyniki z IV kwartału wpłynęły na całoroczny bilans przychodów?

Precyzyjne informacje na temat wypracowanego w 2020 r. wyniku zostaną podane po publikacji zaudytowanego sprawozdania rocznego, w obowiązujących terminach raportowania. Na tę chwilę jednak wyniki pokazują, że zrealizowaliśmy scenariusz bazowy. W całym 2020 roku sprzedaż grupy VRG była o 20,1 proc. niższa, niż rok wcześniej, przy zakładanym scenariuszu bazowym do -25 proc. Szacunkowa wartość sprzedaży w  okresie styczeń-grudzień 2020 wyniosła 853,4 mln zł.

Powiedział Pan na początku, że spodziewacie się stopniowego powrotu do normalności w drugiej połowie 2021. Jaki Pana zdaniem to będzie rok dla branży retail? 

Mówiąc ogólnie o biznesie w 2021 roku trzeba podkreślić, że powrót do większej dynamiki biznesu i zysków tylko częściowo zależy od nas, a w dużej mierze jest uzależniony od dalszego rozwoju sytuacji pandemicznej. Pojawienie się szczepionek to wielka nadzieja dla całego świata. Czy i kiedy będziemy mogli korzystać z efektów masowych szczepień – nie wiemy. Jeśli chodzi o VRG mogę zadeklarować, że jesteśmy gotowi i mamy wszystkie narzędzia i zasoby, które pozwolą nam rosnąć, jeśli tylko otoczenie na to pozwoli. Wyniki spółki uzyskane w III kwartale tego roku, kiedy sytuacja w miarę wróciła do przed pandemicznej normy, pokazują że umiemy być zyskowni. Jesteśmy jednak biorcą ruchu klientów w centrach handlowych, a ta jest pochodną bardzo wielu czynników, od kondycji ekonomii, przez zasobność prywatnych portfeli, po nastroje konsumenckie itd. Wierzymy w dynamiczne odbicie polskiej gospodarki wraz z ograniczeniem efektu Covid-19. Będziemy gotowi, żeby być beneficjentami tego wzrostu. Dlatego powtarzam – spodziewamy się, że sytuacja będzie wracać do normy najwcześniej w drugiej połowie 2021 roku.

Rozmawiał: Łukasz Izakowski

Facebook
LinkedIn

Informacje partnerów portalu

Najemcy

dodatki modowe
Lokalizacji: 133
Historia marki Wólczanka sięga 1948 roku. Tradycja i wieloletnie doświadczenie w projektowaniu koszul uczyniły markę Wólczanka ekspertem w swojej dziedzinie.…
Baza danych

Firmy

VRG S.A. to spółka powstała z połączenia Vistula Group ze spółką Bytom. Oficjalne przejęcie 100 proc. udziałów spółki Bytom przez…
Baza danych

Najnowsze informacje

Scroll to Top

Informacje

Projekty

Najemcy

Firmy

Informacje

Projekty

Typ obiektu

Liczba miejsc parkingowych

Liczba lokali

Status Inwestycji

Powierzchnia GLA w m2

Województwo

Najemcy

Typ sieci

Liczba wszystkich sklepów

Firmy

Typ firmy