[WYWIAD] Agata Krysiak, Ammalfi Fashion: pandemia nakręca sprzedaż marek luksusowych

Poważnie na nasz rynek spoglądają Chanel i Dior. Szlaki przetarł tutaj Hermes, który w ubiegłym roku otworzył pierwszy w Polsce butik. Debiut okazał się bardzo trafiony. Marka notuje wysokie wyniki sprzedaży, nawet większe, niż oczekiwano. Mam zatem nadzieję, że ten sukces ośmieli innych – mówi w rozmowie z redakcją retailnet.pl / SCF News Agata Krysiak, prezes Ammalfi Fashion, firmy dystrybuującej na polskim rynku m.in. marki DKNY, Donna Karan i Max Mara.

Jakie marki z kategorii premium i luxury są zainteresowane wejściem na polski rynek?

Agata Krysiak: Właśnie rozpoczęłam współpracę z dużą francuską marką, która planuje debiut na polskim rynku – firmą Jott. Jest to znany producent kurtek, który 70-80 proc. dystrybucji w Polsce chce realizować przez sklepy monobrandowe. Aktualnie szukamy dla nich franczyzobiorców i najlepszych lokalizacji. Natomiast jeśli mowa o markach z jeszcze wyższej półki, to poważnie na nasz rynek spoglądają Chanel i Dior. Szlaki przetarł tutaj Hermes, który w ubiegłym roku otworzył pierwszy w Polsce butik w Hotelu Europejskim. Jednak proces wejścia na nasz rynek poprzedzony był kilkuletnimi przygotowaniami, aż wreszcie pojawiła się odpowiednia lokalizacja. Remont Hotelu Europejskiego już na etapie projektowania zakładał obecność marki z tej półki. Debiut okazał się bardzo trafiony. Marka notuje wysokie wyniki sprzedaży, nawet większe, niż oczekiwano. Mam zatem nadzieję, że ten sukces ośmieli innych.

Jakich lokali poszukują marki premium w Polsce?

AK: Wszystko zależy od rodzaju marki i jej strategii rozwoju. Ammalfi działa z markami, których ekspansję można podzielić na dwa sektory. Pierwszy to marki z tzw. średniej i wysokiej półki, którym zależy przede wszystkim na dobrych multibrandach. Mowa tutaj o obecności tych marek w department stores czyli domach towarowych, których w Polsce praktycznie nie ma, gdyż na naszym rynku dominują centra handlowe. Druga kategoria marek, to z kolei te, które są zainteresowane otwieraniem wyłącznie sklepów monobrandowych.

PARTNER PORTALU

Fact White Cat

Jakie wyzwania stoją na drodze do takich debiutów?

AK: W mojej opinii największą bolączką jest brak odpowiednich lokalizacji. W Polsce nie mamy ulic handlowych z prawdziwego zdarzenia. To się zmienia, ale powoli. W tej dziedzinie jesteśmy na początku drogi. Takie marki jak Chanel czy Dior potrzebują pięknych, reprezentacyjnych miejsc, gdzie wspólnie mogłyby tworzyć luksusowe ulice. To są brandy, które nie obawiają się swojego sąsiedztwa. Wręcz przeciwnie, takie jest dla nich wręcz pożądane. Dopóki nie będziemy mogli zaoferować tego typu lokalizacji, to te marki nie będą zainteresowane polskim rynkiem. Sporo mamy do zrobienia. Myślę, że włodarze dużych miast dostrzegą wreszcie ten problem i zachęcą inwestorów do odrestaurowywania pięknych zaniedbanych kamienic czy też do budowy ekskluzywnych pięciogwiazdkowych hoteli, w których marki luxury mogłyby się pojawić.

Czy Polacy są gotowi na takie marki? Jak je przyjmujemy?

AK: Zdecydowanie są gotowi już od dawna. Moja mama jeszcze w latach 90-tych rozwijała na śląsku sieć butików franczyzowych MaxMary. Byłam w to zaangażowana i wtedy wiele się nauczyłam, między innymi oceniać potencjał zainteresowania klientów danymi kategoriami produktów. Od tego czasu wiele się zmieniło, a rynek się mocno rozwinął. Jesteśmy głodni nowości i chętnie widzielibyśmy na naszych ulicach butiki ekskluzywnych marek znanych na całym świecie. Co więcej, przybywa u nas zamożnych klientów takich marek. Polacy są otwarci na świat, jeżdżą na zakupy do europejskich stolic i stają się lojalnymi klientami takich brandów.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Mówi się, że kryzys nie dotyka branż luksusowych. Czy pandemia nie spowolni jednak planów ekspansji?

AK: Jeśli cierpią to raczej marki premium i średnia półka. Natomiast brandy luxury mają się całkiem dobrze, a pandemia może nawet nakręcać ich sprzedaż. Zmieniły się bowiem zwyczaje zakupowe. Pandemia pokazała, że liczy się klasyka i ponadczasowość. To widać szczególnie w branży modowej. Kolekcje sezonowe szybko stają się passe. O spowolnieniu ekspansji też raczej nie ma mowy. Zmieniają się jedynie kierunki rozwoju. Przykładem może być trend z rynku amerykańskiego. Społeczność ucieka z wielkich miast i osiedla się np. w Miami na Florydzie, gdzie aktualnie w bardzo szybkim tempie rosną stawki czynszów i gdzie pojawiają się hurtem ekskluzywne butiki. Wracając na polski rynek, także zauważamy, że pandemia może być okazją dla niektórych koncernów. Mniej podróżujemy, kupujemy bardziej lokalnie. Pandemia wykluczyła z handlu galerie handlowe, więc jest szansa, że odbuduje się inna forma handlu – na przykład wzrośnie znaczenie ulic handlowych.

Agata Krysiak – założycielka i prezes Ammalfi Fashion, firmy dystrybuującej na polskim rynku luksusowe marki odzieżowe oraz marki z sektora premium takie jak DKNY, The Kooples, Melissa Odabash, Lauren Ralph Lauren, Donna Karan. Przez ostatnie lata współpracowała także m.in. z Pierre Balmain, Max Mara, Chiara Ferragni oraz z międzynarodowej sławy butikiem online Net-a-Porter.com. Doradca na rynku mody premium i rynku dóbr luksusowych. Doradza markom odzieżowym z rynku premium i luxury, które planują wejście na polski rynek, a także polskim markom, które chcą w Polsce rozwinąć sieć dystrybucji. Członkini British Fashion Council.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz