Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

[WYWIAD] Marcin Żakowski, Media Expert: chcemy utrzymać dynamikę przyrostu sieci na poziomie 50-60 nowych elektromarketów rocznie

Pandemia i szereg ograniczeń w handlu zmusiła wszystkich do refleksji. Na pewno musimy wyciągnąć konstruktywne wnioski z tego, co się stało w ostatnich 12 miesiącach i jednocześnie zrozumieć wzajemne punkty widzenia. W sieci Media Expert taka analiza również trwa i tam, gdzie to konieczne, siadamy do stołu i szukamy optymalnych rozwiązań – mówi w rozmowie z redakcją retailnet.pl / SCF News Marcin Żakowski, dyrektor Działu Nieruchomości w Terg S.A., operator sieci Media Expert

Do UOKiKu wpłynął niedawno wniosek o przejęcie przez spółkę Terg lokalizacji po stacjach obsługi Norauto. O jakich lokalizacjach mowa i jakie są Wasze plany względem tych placówek?

Marcin Żakowski: Uważnie obserwujemy rynek i myślimy perspektywicznie. Lokalizacje Norauto spełniają standardy naszej sieci odnośnie powierzchni i potencjału sprzedaży. Zgoda UOKiK pozwoli na włączenie 26 obiektów do naszej sieci i uruchomienie ich działalności pod szyldem Media Expert.

Rekalma Apsys
r e k l a m a

Na jakim etapie jest ta transakcja?

MŻ: Aktualnie prowadzimy negocjacje z wynajmującymi powierzchnie Norauto w obszarze cesji umów najmu, a w przypadku lokalizacji własnych Norauto, warunków ich przejęć.

To oznacza znaczny przyrost powierzchni handlowej. Pandemia nie wstrzymała planów ekspansji sieci?

MŻ: Chcemy utrzymać dynamikę przyrostu sieci na poziomie 50-60 nowych elektromarketów rocznie.

Jaki jest aktualnie stan sieci Media Expert? Ile sklepów działa i na jakich zasadach?

MŻ: Od 1 lutego, wszystkie elektromarkety naszej sieci działają normalnie, z oczywistym uwzględnieniem obostrzeń sanitarnych. Klienci mogą zatem realizować zakupy w niemal 500 sklepach w całej Polsce, a także odbierać produkty nabywane w internetowym kanale sprzedaży w ramach formuły click&collect.

Jak wygląda obecnie Wasza współpraca z wynajmującymi powierzchnie w obiektach handlowych?

MŻ: Pandemia i szereg ograniczeń w handlu zmusiła wszystkich do refleksji. Na pewno musimy wyciągnąć konstruktywne wnioski z tego, co się stało w ostatnich 12 miesiącach i jednocześnie zrozumieć wzajemne punkty widzenia. W sieci Media Expert taka analiza również trwa i tam, gdzie to konieczne, siadamy do stołu i szukamy optymalnych rozwiązań.

Jaki procent umów najmu Media Expert ma przenegocjowany po trzech lockdownach?

MŻ: Z oczywistych względów nie mogę bezpośrednio odpowiedzieć na to pytanie. Analizy trwają, na pewno ten proces będzie kontynuowany w kolejnych miesiącach, gdy na horyzoncie kształtować się będzie już perspektywa funkcjonowania całego biznesu.

Najemcy coraz częściej podejmują temat czynszów od obrotu. Jak powinny wyglądać umowy najmu post covid?

MŻ: Moim zadaniem jest wypracować model najbardziej korzystny dla naszej sieci, ale istotą negocjacji jest to, by fundamentem dojścia do zgody były optymalne rozwiązania w danej sytuacji. Na dziś mogę powiedzieć, że w relacjach z większością właścicieli obiektów dostrzegamy świadomość, że z tych covidowych perturbacji możemy wyjść zwycięsko, ale niekiedy musimy pójść drogą wzajemnych ustępstw.

Pandemia przyspieszyła rolę e-commerce. Czy Wam także tak dynamicznie rośnie sprzedaż online?

MŻ: Udział e-commerce w ogólnej sprzedaży obserwujemy już od kilku lat, ale koronawirus stał się impulsem istotnie zwiększającym ten trend. Kolejne miesiące pokażą na ile trwały będzie to proces. Na pewno będziemy starali się wykorzystać tę sytuację i aktywnie inspirować klientów do korzystania z zakupów przez internet.

Jakie pierwsze kroki podjęła sieć Media Expert tuż po zniesieniu lockdownu?

MŻ: Przede wszystkim koncentrujemy się na uwolnieniu pełnego potencjału sprzedażowego przy jednoczesnym zachowaniu wszelkich wymogów bezpieczeństwa dla naszych klientów i pracowników. Oczywiście czekaliśmy na dzień, w którym sieć Media Expert ponownie uruchomi wszystkie swoje elektromarkety i plan naszej aktywności był od dawna gotowy. Będziemy z pewnością widoczni w naszych kampaniach reklamowych, atrakcyjnych akcjach sprzedażowych w stacjonarnym i internetowym kanale sprzedaży. W ubiegłym roku mocno zaangażowaliśmy się również w pomoc służbie zdrowia, wyposażamy covidowe szpitale tymczasowe i szpitalne oddziały ratunkowe w sprzęt i chcemy tę działalność kontynuować również w kolejnych miesiącach. Zdajemy sobie jednak też sprawę z tego, że sytuacja epidemiczna może dynamicznie się zmienić i pokrzyżować część naszych planów. Mamy już jednak doświadczenie i umiemy elastycznie reagować na każdy scenariusz.

 

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz