Wkrótce SCF 2024 Spring
Dołącz do 1200 uczestników!

[WYWIAD] Joanna Olchowska, Schoeller Allibert: nasze opakowania stanowią szarą eminencję procesu logistycznego

Opakowania wielokrotnego użytku mają dwie niebagatelne korzyści – dzięki ich zastosowaniu można zaoszczędzić nie tylko miejsce w magazynach czy transporcie. W efekcie końcowym – również pieniądze – mówi w rozmowie z redakcją retailnet.pl / SCF News Joanna Olchowska, Key Account Manager – Retail & White goods, Schoeller Allibert.

Sprawna logistyka to jeden z kluczowych elementów decydujących o sukcesie firm z branży handlowej. Schoeller Allibert stanowi ważne, chodź w zasadzie niewidoczne, ogniwo tego procesu.  

Można powiedzieć, że nasze opakowania stanowią swoistą szarą eminencję procesu logistycznego. Mają proste, a zarazem bardzo ważne zadanie – bezpiecznie i sprawnie przewieźć towar z punktu A do punktu B, czyli zazwyczaj z magazynu do sklepu. Opakowania wielokrotnego użytku mają jeszcze dwie inne niebagatelne korzyści –  dzięki ich zastosowaniu można zaoszczędzić nie tylko miejsce w magazynach czy transporcie. W efekcie końcowym – również pieniądze.

Rozumiem, że Państwa “konkurentem” są opakowania kartonowe?

Mamy świadomość, że opakowania kartonowe nie zostaną w pełni wyparte z rynku i w 100 proc. zastąpione rozwiązaniami wielokrotnego użytku, to niemożliwe. Wiemy jednak, że – zwłaszcza w handlu – detalicznym i hurtowym  – trasy, formy i gabaryty transportowanych produktów są bardzo powtarzalne. To właśnie w takich sytuacjach opakowania wielokrotnego użytku sprawdzają się najlepiej.

Kartony wydają się na razie niezastąpione przy przesyłkach e-commerce.

Słusznie Pan powiedział “na razie”. Przy kompletacji zamówień e-commerce zazwyczaj używane są już plastykowe pojemniki wielokrotnego użytku, natomiast faktycznie towar trafia ostatecznie do rąk klienta w pudełku kartonowym. Jeszcze. Wiele jednak zależeć tutaj będzie od decyzji firm kurierskich. Wąskim gardłem jest oczywiście polityka zwrotna. Uważam jednak, że za 3-5 lat kartony będą wypierane na tym polu przez opakowania plastikowe. Być może powstanie jakieś zunifikowane rozwiązanie, coś na kształt europalety. Patrząc jednak na rosnącą liczbę przesyłek w e-commerce to chyba jedyny słuszny kierunek. Policzmy, ile kartonów rocznie potrzebuje np. Amazon czy Zalando. A plastikowa skrzynka może posłużyć im nawet przez 10-15 lat.

Wspomniała Pani, że oferowane przez Państwa firmę opakowania wykorzystywane są m.in. przy kompletacji zamówień internetowych. Gdzie jeszcze?

Przede wszystkim przy wszystkich procesach magazynowych. Dotyczy to zwłaszcza zautomatyzowanych magazynów. Ten segment magazynów w Polsce dopiero się jednak rozwija. Główną barierą są koszty. Taki magazyn to inwestycja warta wiele milionów euro. Podejrzewam jednak, że w ciągu 2-3 lat nastąpi eksplozja tego typu inwestycji. W takich magazynach ok. 90 proc. opakowań stanowią te plastikowe, wielokrotnego użytku. Mamy specjalnie przygotowaną linię produktową dla tego typu rozwiązań. Pracowaliśmy nad nią przez ostatnich kilka lat, mocno wsłuchując się w potrzeby rynku. Warto podkreślić, że nasze opakowania spełniają wszystkie normy bezpieczeństwa przeciwpożarowego.

Z magazynu produkty transportowane są następnie do punktów docelowych, czyli sklepów. Jakie w tym wypadku są zalety plastikowych opakowań?

Takich zalet jest kilka. Dzięki zastosowaniu plastikowych pojemników zdecydowanie łatwiejsze staje się rozpakowanie towaru w sklepie i rozmieszczenie go na półkach. Wystarczy już w magazynie w odpowiedniej kolejności zapakować towar, a po dotarciu przesyłki do sklepu za pomocą poręcznego wózka rozpakować go na poszczególnych półkach. Tak można zorganizować sprawne rozpakowanie towaru w sklepie odzieżowym. W przypadku, gdy towar dostarczony jest w na palecie w kartonach, nie jest to możliwe. Stałym problemem jest także kwestia pozbycia się zużytych kartonów. To nie tylko niewygodne, ale również kosztowne biorąc pod uwagę opłaty środowiskowe i koszty wywozu śmieci. Z opakowaniami plastikowymi nie ma tego problemu. Po rozładowaniu są składane bądź gniazdowane i mogę z powrotem wrócić do centrum dystrybucyjnego. To duże ułatwienie dla pracowników sklepów, zwłaszcza tych, w których dziennie rozpakowywanych jest wiele opakowań.

Jakie produkty można przewozić w takich opakowaniach?

W zasadzie wszystkie, od odzieży, przez elektronikę i artykuły kosmetyczne, na produktach spożywczych skończywszy.

A co z kwestiami bezpieczeństwa?

Nasze pojemniki można zintegrować w jedną zbiorczą przesyłkę specjalną klapą, a następnie ją zaplombować. Podobnie można zabezpieczyć każdy pojemnik z osobna. Wówczas personel sklepu odbierając towar ma pewność, że nikt nie próbował otworzyć przesyłki; albo ewentualnie odmówić przyjęcia towaru, gdy takie podejrzenie występuje. Biorąc pod uwagę, że w jednym pojemniku może znajdować się towar za wiele tysięcy złotych, to bardzo użyteczne rozwiązanie.

Na koniec spytam o kwestie ekologiczne. Panuje teraz moda na odchodzenie od plastiku.

Zgadza się. I sama nakłaniam znajomych do zwiększenia uwagi na to, jak z czego korzystamy i co robimy z opakowaniem po jego wykorzystaniu. Plastik ma obecnie bardzo zły PR nie przez to jaki jest, tylko przez to, że jako konsumenci nie potrafimy się z nim obchodzić: śmiecimy i nie segregujemy. A prawda jest taka, że plastikowe opakowania zwrotne są po dobrej stronie mocy, gdyż użytkowanie czegokolwiek w perspektywie kilkuletniej jest bardziej eko niż każdorazowy nowy zakup. Są też dziedziny, w których plastikowe opakowania zwrotne są najlepszym rozwiązaniem. Tak jest właśnie w logistyce. Cykl życia takiego pojemnika to nawet 10-15 lat. Co więcej, zużyte pojemniki są mielone i wykorzystane przy produkcji nowego opakowania. Wszystko to przekłada się zatem na ekologiczność takich rozwiązań. A także ich ekonomiczność.

Rozmawiał: Łukasz Izakowski

Trwa rejestracja uczestników i partnerów!

SCF 2024 Spring

Najważniejsze wiosenne spotkanie rynku centrów handlowych,  9-10 kwietnia 2024, Legia Warszawa.

Rejestracja uczestników