Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

[WYWIAD] Mariusz Pniewski, Reventex: poszukujemy najlepszych galerii handlowych dla naszego nowego projektu

Do współpracy chcemy zaprosić zarówno galerie handlowe, jak i wszystkie sieci fashion – najemców centrów handlowych. Model zakłada sytuowanie automatów „Ciuch w Ruch” w galeriach handlowych w miejscach generujących spory foot fall i łatwo odstępnych dla klienta. Dodatkowo uzupełnieniem sprzedaży jest powierzchnia stacjonarnego sklepu o powierzchni ok. 200 mkw. – mówi w rozmowie z redakcją retailnet.pl / SCF News Mariusz Pniewski, Founder/Co-owner Reventex Sp. z o.o., pomysłodawca projektu Ciuch w Ruch

Ideą recyklingu i problemem utylizacji niechcianej odzieży zajmuje się Pan od dawna, stojąc przez wiele lat na czele spółki Vive Profit Center, a obecnie jako współtwórca nowego projektu „Ciuch w Ruch” w ramach spółki Reventex i we współpracy z firmą T-Master. Jaka jest idea nowego projektu, w który się Pan zaangażował?

Mariusz Pniewski: Niezmiennie od wielu lat działaniom, które podejmuję przyświeca idea dbania o planetę i szukanie rozwiązań, które pozwolą na zredukowanie skutków szerzącego się problemu z rosnącą liczbą odpadów, śmieci, a w tym niepotrzebnych tekstyliów. Branża fashion prześciga się w tworzeniu coraz to nowszych kolekcji modowych, a mało kto zastanawia się nad problemem utylizacji starszych rzeczy, które bardzo szybko tracą na jakości, przestają być „modne” i zalegają w naszych szafach, a następnie na śmietnikach i wysypiskach. Działania spółki Reventex mają za zadanie sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na powtórne wykorzystanie tego, co już zostało wyprodukowane. Tylko 25 procent odzieży produkowanej na całym świecie jest w jakiś sposób wykorzystywane ponownie, kolekcjonowane bądź zbierane w różnego rodzaju systemach. Cała reszta kończy na śmietnikach bądź jest spalana. I tak np. w samej Unii Europejskiej mieszkańcy wyrzucają średnio 11 kg ubrań na osobę rocznie, co daje łącznie 16 mln ton odpadów odzieżowych o wartości 6,9 mld euro. Skala niekorzystnego wpływu tych działań na środowisko jest katastrofalna. Kupujemy więcej, nosimy krócej, wyrzucamy szybciej. Wiemy, że branża modowa próbuje, ale nie rozwiąże tego problemu na własną rękę. Odpowiedzią na to ma być idea projektu „Ciuch w Ruch”. Do współpracy chcemy zaprosić konsumentów, galerie handlowe i wreszcie sieci odzieżowe, które mają ogromne problemy ze sprzedażą na przykład odzieży po sezonie.

Rekalma Apsys
r e k l a m a

Jak działa automat „Ciuch w Ruch”?

MP: „Ciuch w Ruch” to, najprościej mówiąc, projekt wykorzystujący automat do zbierania odzieży używanej i obuwia. Z automatu może skorzystać każdy, kto chce pozbyć się już niepotrzebnej, jednak nadającej się jeszcze do użytku odzieży. Po zarejestrowaniu się w programie, co można uczynić w sklepie Re_store należącym do Reventex, klient otrzymuje zestaw naklejek z unikalnym kodem QR, który po zeskanowaniu umożliwia otworzenie kontenera i wrzucenie do niego odzieży oraz obuwia. Poprzez stronę internetową, klient ma możliwość monitorowania oddanych kilogramów, które po osiągnięciu odpowiednich pułapów uprawniają go do otrzymania vouchera, który staje się walutą zakupową w naszym sklepie, bądź we wszystkich sieciach handlowych, które nawiążą z nami współpracę. Aktualnie projekt jest testowany, ale z pierwszego automatu „Ciuch w Ruch” można już korzystać w warszawskiej Galerii Handlowej Rondo Wiatraczna, a vouchery wymieniać na zakupy w sklepie Re_store. Docelowo chcemy rozszerzyć działalność na wszystkie chętne do współpracy galerie handlowe w całym kraju oraz pozyskiwać odzież używaną i obuwie nadające się do ponownego użycia poprzez naszą platformę sprzedażowo-zakupową www.restore.com.pl z zamianą na vouchery dla klientów do różnych sieci modowych.

Kogo chcecie zaprosić do współpracy?

MP: Projekt w pierwszej kolejności ma promować ideę świadomych zakupów i zmiany zachowań, aby działać na rzecz zamkniętego obiegu tekstyliów i dbać o środowisko. Do współpracy chcemy zaprosić zarówno galerie handlowe, jak i wszystkie sieci fashion – najemców centrów handlowych. Model zakłada sytuowanie kontenerów „Ciuch w Ruch” w galeriach handlowych w miejscach generujących spory foot fall i łatwo odstępnych dla klienta. Dodatkowo uzupełnieniem sprzedaży jest powierzchnia stacjonarnego sklepu o powierzchni ok 200 mkw. w którym klient znajdzie używaną markową odzież w dobrych cenach i będzie mógł zrealizować voucher za oddaną do kontenera używaną odzież. Re_store to unikalny koncept second-handu przybliżający konsumentom ideę wtórnego obiegu i recyklingu odzieży. To miejsce, w którym stawia się na odpowiedzialną modę poprzez oferowanie wysokiej jakości markowych ubrań i dodatków używanych oraz nowej odzieży outletowej w atrakcyjnych cenach. Oprócz cotygodniowo odświeżanej oferty stworzono przestrzeń dla klientów z możliwością sprzedaży swoich nieznacznie używanych lub nowych, wyłącznie top markowych, ubrań za gotówkę oraz w którym klient będzie mógł zrealizować voucher za oddaną do kontenera używaną odzież.

Czy dla sieci handlowych z sektora fashion nie będziecie pewnego rodzaju konkurencją? Jak, Pana zdaniem, ta strona podejdzie do takiej idei?

MP: Sieci fashion mogą tylko zyskać przystępując do naszego projektu. Przede wszystkim wezmą udział w ekologicznym przedsięwzięciu podkreślając tym samym, że nie jest im obojętny problem utylizacji tego co produkują, a po drugie zmobilizują klienta do wymiany vouchera pozyskanego z automatu „Ciuch w Ruch” na zakupy nowej odzieży właśnie w ich sklepie. To klient zdecyduje, gdzie i w jakim sklepie chce swoje vouchery wykorzystać. Skala problemu urosła do tego stopnia, że czasy bezkarnej gospodarki opartej na produkcji odzieży z tzw. wysokim śladem węglowym się kończą. Wiele organizacji proekologicznych chce, żeby Komisja Europejska m.in. zobowiązała marki do poprawy jakości wykorzystywanych przez nie materiałów i nałożyła na nie odpowiedzialność za przetwarzanie i recykling odzieży, a także umożliwienie jej naprawy i ponownego wykorzystania. Obecnie tylko około 1 proc. nowej odzieży jest produkowany z odzysku włókien. Producenci będą musieli zainwestować w technologie umożliwiające odzyskiwanie włókien, są też plany aby w sytuacji pandemii COVID-19, Unia Europejska przekazywała środki w ramach Funduszu Odbudowy Gospodarki warunkowo tylko tym markom, które zobowiążą się do zrównoważonej produkcji oraz odpowiedniego pozyskiwania i utylizacji odzieży z rynku.

Jak chcecie zarabiać na tym projekcie?

MP: Już za 4 lata w życie wejdzie dyrektywa unijna zobowiązująca do selektywnej gospodarki odpadami niebezpiecznymi w tym tekstyliami. To rozporządzenie zacznie obowiązywać w 2025 roku, ale już budzi wiele kontrowersji i zapytań, co robić z odpadami tekstylnymi. Wszyscy ci, którzy nie zastosują się do nowych zasad i norm unijnych będą płacić horrendalne kary. Wielkie sieci handlowe już tworzą zespoły, które sprawnie ten problem będą rozwiązywać. Dlatego naszym głównym klientem będą sieci modowe, gdyż to one jako producenci i sprzedawcy powinni partycypować w kosztach korzystania z automatów w proporcjach do wielkości pozyskanej odzieży do recyclingu zarejestrowanej w systemie. Sieci fashion otrzymają raport okresowy informujący o wielkości pozyskanej odzieży z preferencją klientów do realizacji vouchera w ich sieci. Galerie handlowe to także nasi klienci bo mamy nadzieję, że tak jak zarządzający Galerią Rondo Wiatraczna poprzez zaangażowanie w tę akcję będą mogli kreować swój wizerunek jako organizacji propagującej budowanie świadomości proekologicznej.

Ile automatów Reventex planuje zamontować w najbliższym czasie i gdzie?

MP: Poszukujemy najlepszych galerii handlowych generujących ruch. Oferujemy preferencyjne warunki współpracy wszystkim tym uczestnikom rynku, którzy widzą skalę problemu i którym nie jest obojętna idea ochrony środowiska. Rocznie chcemy lokować kilkanaście automatów w całej Polsce.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz