VRG wyszła z pandemii wzmocniona: stabilna finansowo, zwinniejsza, silniejsza i gotowa na dalszy wzrost – podaje Grupa w opublikowanym właśnie raporcie rocznym. COVID-19 przyspieszył wiele zmian w VRG, przyczyniając się do jej większej stabilności w długim terminie. Pomimo wprowadzanego dwukrotnie w pierwszym kwartale 2021 lockdownu sieci stacjonarnej, VRG ma za sobą zadowalający początek roku. Dobrze radzi sobie zwłaszcza w segmencie jubilerskim. Zarząd spółki zapowiada dalsze inwestycje w obsługę klientów w modelu omnichannel.
Ambicją zarządu jest poprawienie w perspektywie 2021 wyniku finansowego względem roku 2020. – Wierzymy w dynamiczne odbicie polskiej gospodarki wraz z ograniczeniem efektu COVID-19. Przywrócenie w większym zakresie życia społeczno-gospodarczego to z naszej perspektywy potencjalny wzrost popytu na odzież i akcesoria – podkreśla Andrzej Jaworski, Prezes Zarządu VRG. – Liczymy, że będziemy mogli wrócić do normalnej działalności, nie zakłócanej restrykcjami epidemicznymi, w drugiej połowie 2021 roku. Będziemy gotowi, żeby być beneficjentami tego wzrostu – dodaje.
Dobry marzec, pomimo lockdownu
Przez większą cześć pierwszego kwartału 2021 grupa VRG prowadziła sprzedaż wyłącznie w kanale online, w związku z dwoma okresami administracyjnego ograniczenia działalności sklepów zlokalizowanych w centrach handlowych. Po sporych spadkach rok do roku sprzedaży w styczniu, grupa była w stanie wygenerować wzrost obrotów w lutym (kiedy działały oba kanały sprzedaży), ale co ważne również w marcu.
Pomimo postępującego lockdownu regionalnego i całkowitego zamknięcia galerii od 20. marca, miesiąc ten okazał się najlepszym w ramach kwartału (40 proc. wzrost sprzedaży i 5,7 p.p. wzrost marży rok do roku). Grupie udało się jeszcze przed zamknięciem sieci stacjonarnej z sukcesem wprowadzić do sprzedaży nowe kolekcje, co przyczyniło się do stabilizacji marży w kwartale. Mocniej rosła sprzedaż w segmencie jubilerskim, w którym dynamika sprzedaży detalicznej wyniosła niemal 16 proc.
PARTNER PORTALU
Grupa nie zwalnia tempa w kanale online. Odpowiadał on pierwszym kwartale 2021 za aż 31,6 proc. sprzedaży. Przyczyniły się do tego m.in. wcześniejsze inwestycje w silniki i nowe funkcjonalności e-sklepów oraz coraz bardziej efektywna logistyka e-commerce.
Priorytety na 2021 rok
W bieżącym roku zarząd VRG liczy na wzrost przychodów rok do roku, zarówno w sieci stacjonarnej, jak i online oraz poprawę wyników finansowych. Grupa będzie nadal ostrożnie podchodzić do kosztów, dbając o płynność.
VRG będzie rozwijać się w e-commerce. Zarząd chce, aby na koniec roku kanał ten miał min. 20 proc. udział w sprzedaży. – Dalszy wzrost sprzedaży w e-commerce to jeden z celów strategicznych zarządu na 2021 rok. Inwestujemy w infrastrukturę technologiczną e-sklepów i procesy, konsekwentnie zbliżając się do wizji kompleksowej obsługi klienta w ramach modelu omnichannel, we wszystkich naszych markach – deklaruje dr Ernest Podgórski, Członek Zarządu VRG odpowiedzialny za e-commerce.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Po raz pierwszy w historii VRG jej marki pojawiły się na zewnętrznych platformach e-commerce. Na Modivo można kupić odzież i akcesoria marki Vistula. Z kolei na Zalando jest dostępna marka Deni Cler. – Wyjście ze sprzedażą do zewnętrznych partnerów to dla nas naturalny krok w ramach strategii omnichannel. Zyskujemy w ten sposób kolejny kanał dotarcia do konsumentów oraz potencjalnie dużą grupę nowych odbiorców, a tym samym zwiększamy zasięg i rynek zbytu – podkreśla Radosław Jakociuk, Wiceprezes Zarządu VRG, nadzorujący działalność operacyjną i piony marek. Jak deklaruje, spółka pracuje nad wprowadzeniem na wspomniane platformy kolejnych marek i jest otwarta na nowe partnerstwa.
Grupa zapowiedziała na bieżący rok 18 mln zł wydatków inwestycyjnych, z większymi r/r nakładami na obszar IT. VRG zapowiada m.in. uruchomienie mobilnej aplikacji sprzedażowej dla wszystkich marek, nakłady na marketing i promocje w obu kanałach oraz rozwój funkcjonalności sklepów online. Jeszcze w maju klienci e-sklepów będą mogli korzystać z płatności odroczonych.
Nowości w markach Grupy
Najciekawsze zmiany czekają w najbliższych miesiącach Vistulę i Wólczankę. Największa marka grupy będzie rozwijać linię Vistula BLACK (najbardziej klasyczną), linię sportową Vistula MOVE oraz charakteryzującą się bardzo modowymi stylizacjami linię Vistula RED. W ramach porządkowania portfolio spółka zdecydowała się zlikwidować markę Lantier (jej asortyment będzie elementem linii Vistula BLACK). W drugiej połowie roku w asortymencie Vistuli pojawi się więcej elementów linii kobiecej (która zadebiutowała w sezonie jesień – zima 2020).
Najwięcej nowości klienci zobaczą w asortymencie Wólczanki, która konsekwentnie rozwija się w kierunku total look. Asortyment rozszerzony o nowe produkty zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn (w tym m.in. jeansy, spodnie dresowe, sukienki, kurtki i t-shirty), będzie dostępny w nowym formacie salonów. – Otwierane w bieżącym roku sklepy Wólczanka będą większe, aby klient mógł w nich zapoznać się z całą ofertą asortymentowa marki. Stawiamy też na nowoczesność i ekologiczne rozwiązania w designie punktów handlowych – podkreśla Jakociuk. Pierwszy salon Wólczanki w nowym formacie zostanie otwarty w Krakowie, w centrum handlowym Bonarka.
Rok 2020 z perspektywy niefinansowej
Grupa Kapitałowa VRG S.A. ma świadomość swojego wpływu na otoczenie oraz wagi prowadzonych działań na możliwości obecnych i przyszłych pokoleń do realizacji ich celów. Wraz z raportem rocznym podsumowującym działalność w 2020 roku, VRG – trzecia największa nieżywnościowa grupa detaliczna notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie – opublikowała również raport niefinansowy.
Mimo intensywnych prac związanych z utrzymaniem stabilności finansowej Grupy Kapitałowej i dostosowaniem działań do pandemicznej rzeczywistości, VRG i jej spółki zależne kontynuowały działania zapisane w Strategii Zrównoważonego Rozwoju na lata 2020- 22. Strategia ta obejmuje cele w trzech głównych obszarach: Product (produkty), People (pracownicy) i Place (przestrzeń). Grupa dąży do tego, aby jej produktu były jak najbardziej bezpieczne, ekologiczne i etyczne. Promuje również odpowiedzialną konsumpcję. Chce tworzyć jak najlepsze miejsce pracy, pozwalające zespołowi rozwijać się. W ramach sieci VRG stawia sobie za cel to, aby jej salony były coraz bardziej ekologiczne, a działania firmy miały korzystny wpływ na lokalną społeczność.