[BADANIE] Spada sprzedaż w supermarketach i sklepach małoformatowych

Sprzedaż detaliczna supermarketów w marcu spadła w Polsce o 1,4 proc. rdr. Mdm sprzedaż wzrosła o 23,6 proc. – tak wynika z szacunków Polskiej Izby Handlu i firmy badawczej CMR.

Z kolei łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 8,8 proc. niższa niż w marcu 2020 r., natomiast liczba transakcji spadła a tym czasie o 7,4 proc.

W porównaniu z lutym 2021 r. liczba klientów odwiedzających sklepy małego formatu wzrosła o 17 proc., natomiast łączne obroty sklepów zwiększyły się o 15 proc.. Marzec jest dłuższy i zwykle znacznie cieplejszy niż luty, dlatego w tym miesiącu większość kategorii, szczególnie tych wrażliwych na pogodę, notuje duże wzrosty w ujęciu mdm.  W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +10,8 proc.

Zmiana zwyczajów zakupowych

Zeszłoroczny marzec upłynął pod znakiem robienia zapasów na czas lockdownu, a potem radyklanej zmiany stylu życia i robienia zakupów. W pierwszych tygodniach pandemii sklepy małoformatowe stały się często głównym miejscem robienia zwykłych, dużych zakupów spożywczych, ponieważ były postrzegane jako bezpieczniejsze niż większe placówki. W miarę oswajania się z nową sytuacją, klienci wrócili do swoich wcześniejszych zwyczajów, dlatego w marcu 2021 r. zarówno liczba klientów, jak i obroty sklepów małoformatowych były znacznie niższe niż rok wcześniej.

W marcu 2021 r. średnia wartość paragonu w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyniosła 19,11 zł, czyli o tylko nieznacznie mniej niż rok wcześniej (kiedy klienci wydawali na zakupy średnio 19,44 zł). W ostatnim miesiącu do koszyka trafiało średnio 4,1 opakowań produktów, co oznacza spadek o 5 proc. w porównaniu z marcem 2020 r.).