W grudniu 2020 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 2,5 proc. niższa od niż rok wcześniej, natomiast liczba transakcji spadała aż o 19 proc. W porównaniu z listopadem 2020 r. łączne obroty placówek małego formatu zwiększyły się o 5,4 proc. Wyższą sprzedaż zanotowały supermarkety- wynika z danych CMR Panel i Polskiej Izby Handlu.
Wzrost wartości sprzedaży w ujęciu mdm przy jednoczesnym spadku liczby transakcji (o 3 proc.), to efekt większych zakupów w okresie przedświątecznym. Grudniowe wzrosty sprzedaży w małym formacie są wprawdzie niewielkie w porównaniu z supermarketami – według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu w sklepach powierzchni 301-2500 mkw. (z wyłączeniem dyskontów) w grudniu 2020 r. wartość sprzedaży w grudniu była o 30 proc. wyższa niż w listopadzie. Tegoroczne święta wielu Polaków obchodziło w znacznie węższym niż zwykle gronie, jednak przygotowania do świąt, a potem do sylwestrowej zabawy są wyraźnie widoczne nawet na paragonach z placówek małego formatu.
Wyższe zakupy świąteczne
W tygodniu, w którym były święta, średnia wartość koszyka wynosiła prawie 25 zł, czyli o 23 proc. więcej niż w 2019 r., ale jednocześnie o 7 proc. mniej niż w tygodniu wielkanocnym, który wypadł w pierwszym etapie kwarantanny. O ile jednak okoliczności, w których obchodziliśmy tegoroczną Wielkanoc (obawy o zdrowie, unikanie zaludnionych miejsc i dotkliwe dla większych placówek limity klientów), przyczyniły się do tego, że duża część świątecznych zakupów była robiona w małych, pobliskich sklepach, to już w przypadku Bożego Narodzenia tego typu placówki były wykorzystywane głównie tak jak w poprzednich latach – do zakupów uzupełniających, impulsowych i jako ostatnia deska ratunku, gdy czegoś zabrakło. Szczyt grudniowej sprzedaży w tym formacie sklepów miał miejsce 23 grudnia, ale znacznie wyższą niż zwykle sprzedaż zanotowano również 22 grudnia, a także w samą Wigilię.