Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

Manufaktura: 15 lat sukcesów i wyzwań

Manufaktura świętuje swoje 15. urodziny. To nie tylko czas podsumowań, ale także podejmowania nowych wyzwań, jakie niesie ze sobą pandemia. To jednak nie pierwsza próba sił, z jaką się zmierzy, jej bogata historia sięgająca XIX wieku pełna jest spektakularnych zmian i wizjonerskich pomysłów.

Dzisiejsza Manufaktura to zrewitalizowany kompleks fabryczny, należący niegdyś do Izraela Poznańskiego, jednego z największych łódzkich fabrykantów. Warsztat tkacki, założony przez niego w połowie XIX wieku, pod koniec stulecia był już ogromną fabryką z rozbudowaną infrastrukturą, „miastem w mieście”. Po jego śmierci zakład przechodził przez ręce włoskie, niemieckie, by w końcu, w czasach PRL-u stać się fabryką „Poltex”. Pod tą nazwą fabryka pracowała aż do lat 90., Została zamknięta wraz z upadkiem komunizmu. Obiekt, wymagający nie tylko dużych nakładów finansowych, ale też wyjątkowego pomysłu na przyszłość, przyciągał potencjalnych inwestorów niesamowitą atmosferą i unoszącym się wciąż duchem fabrykanckiej przeszłości. Zwycięski projekt firmy Apsys przywrócił dawny splendor temu miejscu. Rewitalizacja budynków fabrycznych, uwzględniła indywidualny charakter obiektu i silne robotnicze korzenie miasta, tworząc unikatowe miejsce w samym sercu Europy.

Ekipie konsultantów i ekspertów udało się nie tylko zachować dawny charakter miejsca i wpisać je w DNA powstającego centrum, ale także przewidzieć i uwzględnić trendy, które będą obowiązywały w przyszłości. Projekt, który powstał ponad 20 lat temu zdecydowanie wyprzedził swoje czasy i nadał ton kolejnym procesom rewitalizacji w Łodzi i nie tylko – wiele późniejszych kompleksów pofabrycznych w kraju i za granicą wzorowało się na tej inwestycji. I tak, po kilku latach intensywnych prac, rekonstrukcji zabytkowych budynków, w 2006 roku Manufaktura została otwarta. Spektakularna przemiana jaką przeszło dawne imperium Poznańskiego, była największą europejską rewitalizacją. Najlepszym potwierdzeniem tego jest szereg nagród w konkursach branżowych, architektonicznych i turystycznych, które znalazły się na koncie Manufaktury.

R E K L A M A

Różnorodność kluczem do sukcesu

Na sukces Manufaktury składa się wiele czynników współgrających ze sobą i tworzących unikalną atmosferę i ofertę tego miejsca. W galerii handlowej znajduje się ponad 250 sklepów i butików, zaczynając od największych światowych marek, poprzez brandy premium, aż po lokalnych projektantów, oferujących modę przez duże M. Do tego, można tu odbyć kulinarną podróż dookoła świata – na rynku Manufaktury znalazło swoje miejsce prawie 30 restauracji i kawiarni. Rok temu zakończył się remont strefy food court, czyli Qulinarium, z najlepszym street foodem w mieście.

Uzupełnieniem oferty jest część kulturalno-rozrywkowa, a w niej m.in. Teatr Mały, Muzeum Fabryki, a do tego kino, kręgielnia czy ściana wspinaczkowa. Ale Manufaktura to także Muzeum Pałac Poznańskiego, filia Muzeum Sztuki (jednego z najlepszych muzeów sztuki współczesnej w Europie) i nowoczesny hotel Andel’s. Kompleksowa oferta Manufaktury sprawia, że od 15 lat cieszy się ona niesłabnącą popularnością. Co roku obiekt odwiedza około 20 milionów gości.

W samym centrum wydarzeń

Od hucznego otwarcia w 2006 roku Manufaktura nie zwalnia tempa i wciąż zaskakuje nowymi pomysłami. Przez ponad dekadę inicjowała najgłośniejsze wydarzenia, zorganizowano tu kilka tysięcy eventów! Lista jest długa, ale warto wspomnieć o tak wyjątkowych imprezach jak: pierwsza w Polsce opera plenerowa „Człowiek z Manufaktury”, Light Move Festiwal czy spektakle francuskiej grupy Plasticiens Volants.

To właśnie na scenach budowanych na rynku Manufaktury wystąpiły największe gwiazdy polskiej estrady. Na rynku łodzianie chętnie oglądają relacje z najważniejszych wydarzeń sportowych, kibicując polskim reprezentacjom. Tu przeżywają też najważniejsze święta, takie jak Dzień Niepodległości czy Sylwester.

Manufaktura równie chętnie angażuje się w akcje społeczne i charytatywne. Od początku swojego istnienia wspiera Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy, organizując co roku spektakularne finały zbiórek. Współpracuje także m.in. z Festiwalem Czterech Kultur, Fundacją JiM i OTOZ Animals.

Nowe wyzwania

Pandemia koronawirusa okazała się kolejnym wyzwaniem, któremu Manufaktura musi sprosta. Pomimo niesprzyjających warunków, udało się jednak dokończyć wielki remont, wart blisko 90 mln złotych. Modernizację przeszła duża część galerii, m.in. wspomniane wcześniej Qulinarium, front budynku galerii od strony rynku zyskał spektakularne oświetlenie, a rotunda i wejście do strefy food court efektowne ekrany LED. Zmieniono fasady sklepów, zgodnie z najnowszymi standardami i powiększono powierzchnię handlową o ponad 1000m2. Zadbano też o najmłodszych gości centrum – powstały dwa nowe place zabaw, nawiązujące do przeszłości miejsca – Machinarium i Urwisarium.

Ostatni rok pokazał, że Manufaktura nadal jest najbardziej przyjaznym miejscem dla nowych najemców – w tym czasie swoje butiki i lokale otworzyło u nas kilkanaście marek, w tym kilka debiutujących na rynku lokalnym lub krajowym. W trakcie realizacji są dwa duże projekty, które niewątpliwie podniosą atrakcyjność Manufaktury zarówno w oczach najemców, jak i gości. W piwnicach zabytkowych budynków powstaje kilka tysięcy metrów kwadratowych dodatkowej powierzchnie magazynowej – 40% z nich znalazło już swoich właścicieli. Dodatkowo, na terenie Manufaktury, w ramach projektu tzw. łódzkiego metra, powstaje podziemna stacja kolejowa połączona bezpośrednio z galerią handlową.

Kreatywność, elastyczność właścicieli Manufaktury Union Investment i wieloletnie doświadczenie Zarządcy Apsys Polska daje gwarancję wyjścia z najtrudniejszych sytuacji. Zaplanowane na najbliższe miesiące działania pozwolą powrócić do normalnego życia i pokażą, że Manufaktura doskonale odnajduje się w nowych, pandemicznych warunkach.