[ANALIZA] Wpływ czterech lockdownów na sprzedaż ubrań online

“Klienci przeniosą się do internetu” i “Po odmrożeniu wszystko wróci do normy” – to dwie opinie, które pojawiły się po pierwszej fali pandemii i zamknięciu centrów handlowych. Wyniki sprzedaży na platformie sklepów internetowych Shoper pokazują, że w obu prognozach było tylko ziarno, ale nie cała prawda. Lockdowny napędzają sprzedaż online, ale ma ona też swoją własną dynamikę.

Najsilniejszy wpływ na zmianę zwyczajów konsumentów miała jak dotąd pierwsza fala pandemii i związane z nią obostrzenia. Po zamknięciu 13 marca 2020 r. centrów handlowych i wprowadzeniu kilka dni później zakazu przemieszczania się, sprzedaż w sklepach odzieżowych na platformie sklepów internetowych Shoper szybko się zwiększyła. W kwietniu 2020 roku, w porównaniu z kwietniem 2019, liczba transakcji wzrosła w tej branży o 60%.

Nowi klienci przekonują się do e-butików

Letnie miesiące przyniosły poluzowanie pandemicznych rygorów i powrót kupujących do sklepów odzieżowych w galeriach. Jednak sprzedaż w sieci nie wróciła do wartości sprzed pandemii. W sklepach korzystających z oprogramowania Shoper kupujący wciąż wydawali na ubrania o 50 proc. więcej niż w styczniu 2020.

– W minionym roku nie pojawiła się żadna rewolucyjna metoda kupowania ubrań w sieci. Cały pandemiczny wzrost zakupów odzieżowych odbył się w oparciu o rozwiązania, które istniały od lat. Część klientów po prostu z nich wcześniej nie korzystała, bo była przyzwyczajona do wizyt w stacjonarnych sklepach, porównywania i przymierzania. Dopiero zamknięcie w domach skłoniło ich do częstszego kupowania ubrań online. Okazało się, że nie jest tak trudno trafić w swój rozmiar, a w razie niedopasowania – procedura zwrotu jest zwykle naprawdę przyjazna. Miliony osób przekonało się do tej formy zakupów i będzie korzystać z niej częściej niż dotąd- mówi Oliwia Tomalik, Marketing Manager Shoper.

PARTNER PORTALU

Fact White Cat

2 i 3 fala bez wyraźnej korelacji

W listopadzie wobec rosnącej liczby zachorowań na Covid-19 ponownie zamknięte zostały centra handlowe – tym razem z długą lista wyjątków, która nie objęła jednak sklepów odzieżowych. Statystyki sprzedaży tego asortymentu online platformie Shoper znów poszły w górę, osiągając wartości ponad dwukrotnie wyższe niż jeszcze na początku roku. Ten wysoki poziom sprzedaży utrzymał się także w grudniu, kiedy centra handlowe otwarto ponownie (bez gastronomii i kin).

– Ubiegłoroczny Black Friday, który miał miejsce 27 listopada, dla odzieżówki odbywał się tylko w sieci. Nic dziwnego, że sklepy z tej branży odpowiedzialne były za znaczną część naszej rekordowej sprzedaży z Czarnego Piątku. Trzeba jednak pamiętać, że końcówka listopada i wraz okresem przedświątecznym to zawsze najgorętszy okres w roku dla sprzedawców internetowych. Bardzo dobre opanowali oni sztukę promocji i wabienia klientów prezentowymi okazjami. Dlatego nawet mimo otwarcie centrów handlowych liczba transakcji w odzieżowych sklepach Shoper była nawet większa niż w listopadzie- wyjaśnia Oliwia Tomalik.

W 2021 r. korelacja między lockdownami a sprzedażą ubrań w sieci zdaje się zanikać. W styczniu, mimo zamkniętych galerii handlowych spadła, choć wciąż była równie wysoka, co wiosną ubiegłego roku podczas zakazu przemieszczania się.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Z kolei ostatnia, trzecia fala koronawirusa i zamknięcia w marcu w kolejnych województwach centrów handlowych znowu podbiły wyniki odzieżowych e-sklepów. Klienci kupują w nich równie dużo co przed świętami, choć to nie sezon prezentowy. Pokazuje to, że z każdym kolejnym lockdownem kurczy się grupa osób, które chcą go przeczekać i jak najszybciej wrócić do dawnych nawyków. Rośnie grono osób adaptujących się do nowej normalności, której elementem stały się zakupy przez internet.

– Sklepy internetowe, rekordowo zakładane w 2020 roku, stanęły na wysokości zadania i zastąpiły kupującym przyjemne doświadczenia, które towarzyszyły im dotąd podczas zakupów stacjonarnych. Atrakcyjne oferty, profesjonalna obsługa klienta na odległość, a przede wszystkim bezpieczeństwo transakcji i szybkie dostawy powodują, że kupowanie przez internet jest bardzo komfortowe i poprzez e-zakupy można dziś wygodnie kupić naprawdę wszystko. Technologia, jaką posiadają obecnie sklepy internetowe, pozwala sprzedawać dowolny asortyment i konkurować z tym doświadczeniem zakupowym, które oferuje sprzedaż bezpośrednia” – dodaje Oliwia Tomalik z Shoper.