VRG odbudowuje sprzedaż po otwarciu sieci stacjonarnej. Grupa obserwuje odbicie popytu na odzież formalną

VRG notuje istotny wzrost ruchu w salonach stacjonarnych w pierwszych tygodniach maja, po zakończonym 3 maja br. lockdownie. Traffic klientów w pierwszych tygodniach handlu był zdecydowanie większy, niż w momencie powrotu sprzedaży do salonów w 2020 roku. W maju VRG odnotowała wzrost udziału odzieży formalnej w sprzedaży – co może być odczytane jako sygnał powrotu do większej aktywności społecznej i gospodarczej.

Na wyniku Grupy VRG w I kwartale 2021 roku negatywnie odbiła się sytuacja epidemiczna w Polsce, a w szczególności trwający przez cały styczeń, koniec marca i kwiecień administracyjny zakaz handlu w salonach, zlokalizowanych w galeriach handlowych.

Po raz pierwszy w historii Grupa VRG prowadziła poświąteczne i posezonowe wyprzedaże wszystkich swoich marek wyłącznie w kanale online. W lutym i w początkowych tygodniach marca, kiedy sprzedaż wróciła do kanału offline, ruch w sklepach pozostawał nadal pod presją trzeciej fali pandemii. Pozytywny impuls w postaci powrotu konsumentów do sieci stacjonarnej Grupa VRG zaobserwowała natomiast zaraz po otwarciu salonów, we wtorek 4 maja br. Ruch klientów w pierwszych tygodniach po lockdownie był tylko nieznacznie niższy, niż w tym samym okresie 2019 roku (niezakłóconym przez pandemię).

– Po trudnym pierwszym kwartale, w maju odnotowywaliśmy stopniową odbudowę popytu w sieci stacjonarnej. Warto zauważyć, że następowała ona zdecydowanie szybciej, niż rok wcześniej, kiedy niepewność związana z sytuacją pandemiczną była zdecydowanie wyższa. W połączeniu z większym niż w poprzednich kwartałach zapotrzebowaniem na odzież formalną, trendy te odczytujemy jako sygnały stopniowego powrotu życia społeczno-gospodarczego do normalności. Pozwala nam to z ostrożnym optymizmem patrzeć na kolejne miesiące – podkreśla Andrzej Jaworski, prezes zarządu VRG.

Segment jubilerski Grupy VRG odporny na pandemię

Grupa wypracowała w pierwszym kwartale 2021 sprzedaż na poziomie 172,1 mln zł. Dłuższy niż w roku poprzednim administracyjny lockdown sieci stacjonarnej przełożył się na jedynie 13 proc. r/r spadek sprzedaży VRG. Stabilnie r/r zachowywała się marża brutto na sprzedaży, mimo presji na ceny wynikającej z konieczności prowadzenia handlu wyłącznie w kanale online. Wsparciem dla marży było korzystne przyjęcie przez klientów nowych kolekcji w segmencie odzieżowym oraz nowych pozycji w asortymencie marki jubilerskiej. Strata spółki pod MSSF 16 wyniosła 20,1 mln zł, wobec 32 mln zł rok wcześniej.

Wpływ pandemii na segment odzieżowy widać przede wszystkim w obszarze asortymentu. W odpowiedzi na oczekiwania klientów Grupa kontynuowała zmianę oferty w kierunku casual. W pierwszych trzech miesiącach roku rósł udział online w sprzedaży tego segmentu. W ramach nowej oferty na wiosnę i lato 2021 pojawiło się też więcej elementów kolekcji ekologicznych (m.in. w zakresie wykorzystywanych materiałów).

Początek roku to, pomimo lockdownu, dobry czas dla segmentu jubilerskiego, który po raz kolejny dowodzi swojej odporności na pandemię. – Korzystne trendy obserwowaliśmy w W.Kruk zarówno w sprzedaży online, jak i offline. Notowaliśmy popyt na biżuterię złotą i srebrną. Jesteśmy też zadowoleni z tendencji w sprzedaży luksusowych zegarków – podsumowuje Radosław Jakociuk, wiceprezes VRG odpowiedzialny za działalność operacyjną i piony marek.

VRG gotowa na powrót klientów do sklepów

Na koniec pierwszego kwartału 2021 roku grupa VRG operowała na całkowitej powierzchni 52,5 tys. mkw., mniejszej o 2 proc. niż w analogicznym okresie 2020 r. Grupa zmniejszyła też liczbę sklepów w sieci.

Warto odnotować, że w ramach sieci marek grupy VRG, pod względem liczby sklepów druga największą po Vistuli jest dziś W.Kruk (ze 140 punktami handlowymi). W ramach procesu optymalizacji, VRG konsekwentnie zamyka nierentowne salony i otwiera nowe, w lokalizacjach o lepszym potencjale. Najwięcej zamknięć w ostatnim kwartale Grupa przeprowadziła w markach Bytom i Wólczanka. Ta ostatnia marka, operująca obecnie w ramach 127 punktów handlowych, koncentruje się na rozwoju nowego konceptu sklepu. Pierwszy lokal w nowym, większym formacie (powierzchnia 119 m2), został otwarty 4 maja w krakowskiej Bonarka City Center. Projekt sklepu łączy funkcjonalność, z eleganckim designem i ekologicznymi rozwiązaniami. Grupa planuje w tym roku kolejne trzy otwarcia sklepów w nowym koncepcie.

Jak podkreśla Radosław Jakociuk, VRG jest dobrze przygotowana na kolejne miesiące sezonu wiosna-lato. – Przez cały okres pandemii wzmacnialiśmy ofertę casual. Teraz wszystko wskazuje na stopniowy powrót imprez rodzinnych i pracy w biurze, dlatego chcielibyśmy skupić się na odbudowie sprzedaży odzieży formalnej. Wraz z sezonem komunii i ślubów spodziewamy się dalszego wzrostu zainteresowania garniturami, co w połączeniu z rosnącym udziałem pracy biurowej może stanowić dla nas duży impuls popytowy. Wszystkie nasze marki są dobrze do tego przygotowane – podkreśla Radosław Jakociuk.

Jako przykład na wykorzystanie pozytywnego trendu związanego z sezonem uroczystości rodzinnych podaje pojawienie się w ofercie W.Kruk asortymentu biżuterii dziecięcej i nowości w ofercie obrączek ślubnych.

Dalszy rozwój Grupy VRG w kierunku omnichannel

W pierwszym kwartału br. już za ponad 1/3 sprzedaży Grupy odpowiadał kanał internetowy. – Zdajemy sobie sprawę z tego, że powrót klientów do sklepów stacjonarnych może wpłynąć na sprzedaż online. Nie zmienia to jednak naszej strategicznej decyzji o dalszym rozwoju VRG w kierunku e-commerce i omnichannelu – podkreśla Radosław Jakociuk. Cel Grupy VRG w obszarze e-commerce to ponad 20 proc. udział kanału online w całości sprzedaży w 2021 roku.

W pierwszym kwartale VRG uruchomiła aplikację sprzedażową w Vistuli. Wcześniej autorski silnik sklepu online i aplikacja sprzedażowa zostały udostępnione klientom marki Wólczanka. Wybrane marki grupy pojawiły się również na zewnętrznych platformach (Modivo i Zalando). Jeszcze w maju klienci sklepów online Grupy VRG będą mogli korzystać z opcji płatności odroczonych PayPo. Grupa stale pracuje też nad usprawnieniami w procesie logistycznym, m.in. rozwijając możliwości usługi Salonet (pozwalającej zamawiać, odbierać i zwracać zakupy online i offline w dowolnym kanale, zgodnie z preferencjami klienta).

– Niezależnie od pozytywnych sygnałów popytowych z sieci stacjonarnej nadal jesteśmy skoncentrowani na utrzymywaniu efektywności kosztowej i bezpiecznej sytuacji płynnościowej – podkreśla Michał Zimnicki, wiceprezes zarządu i CFO VRG. – Naszym celem na 2021 rok jest uzyskanie istotnie lepszych r/r wyników finansowych. Istotnym elementem będzie zarządzanie zapasami i promocjami w celu uzyskania korzystniejszej rok-do-roku marży brutto na sprzedaży, zarówno w segmencie odzieżowym, jak i jubilerskim – podkreśla Zimnicki.

VRG S.A. (poprzednia nazwa Vistula Group S.A.) jest spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. od 1993 r. Grupa Kapitałowa VRG S.A. specjalizuje się w projektowaniu oraz dystrybucji wysokiej jakości kolekcji mody dla mężczyzn i kobiet oraz biżuterii. Jest właścicielem bardzo dobrze rozpoznawalnych znaków towarowych w pięciu głównych liniach: Vistula, Bytom, Wólczanka, Deni Cler Milano i W.Kruk. Grupa Kapitałowa VRG S.A. koncentruje się na zarządzaniu markami, projektowaniu odzieży i biżuterii oraz rozwoju własnej sieci sprzedaży w obydwu głównych segmentach (odzieżowym i jubilerskim). Od 2000 roku podstawą strategii VRG S.A. jest realizacja wizji „Domu Marek” i dystrybutora na rynku detalicznym.

Na wyniku Grupy VRG w I kwartale 2021 roku negatywnie odbiła się sytuacja epidemiczna w Polsce, a w szczególności trwający przez cały styczeń, koniec marca i kwiecień administracyjny zakaz handlu w salonach, zlokalizowanych w galeriach handlowych. Po otwarciu sieci stacjonarnej VRG odbudowuje sprzedaż. Trafik klientów w pierwszych tygodniach handlu był zdecydowanie większy, niż w momencie powrotu sprzedaży do salonów w 2020 roku. W maju VRG odnotowała wzrost udziału odzieży formalnej w sprzedaży – co może być odczytane jako sygnał powrotu do większej aktywności społecznej i gospodarczej.

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codzienny newsletter dla profesjonalistów rynku centrów handlowych