Wkrótce SCF 2024 Spring
Dołącz do 1200 uczestników!

[BADANIE] Co zniechęca, a co napędza Polaków do robienia zakupów online

Dzięki COVID-19 Polacy nie tylko przyzwyczaili się do kupowania w sieci, ale także jeszcze bardziej docenili możliwości, jakie daje e-handel. Badanie „Bolączki Polaków podczas zakupów online” przeprowadzone na zlecenie PayPal przez ARC Rynek i Opinia w maju 2021 roku na grupie 1044 respondentów w Polsce wykazało, że 57 proc. respondentów preferuje zakupy online.

21 proc. ankietowanych dokonuje ich częściej niż raz w tygodniu. Badanie ujawnia także niepokojące dane – aż 19 proc. respondentów padło ofiarą oszustwa w internecie. Z kolei 13 proc. spośród ankietowanych, którzy wolą zakupy w sklepach stacjonarnych, ma obawy związane z podawaniem danych w sieci ze względów bezpieczeństwa.

Polacy wybierają online, bo tak jest wygodniej

Ostatnie dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) potwierdzają wzrost wartości sprzedaży detalicznej online. Według GUS-u, w kwietniu 2021 r. w porównaniu z poprzednim miesiącem, odnotowano wzrost wartości sprzedaży przez Internet w cenach bieżących o 6,2 proc. Z badania PayPal wynika, że kluczowymi czynnikami przemawiającymi na korzyść sklepów internetowych w porównaniu z tradycyjnymi są: wygoda (wskazuje na nią 51 proc. respondentów robiących zakupy online), oszczędność czasu (46 proc.), możliwość porównania oferty w różnych sklepach (41 proc.) oraz szersza oferta produktowa (39 proc.). Wśród najczęściej wymienianych kategorii produktów kupowanych online są: odzież, obuwie i akcesoria (61 proc.), elektronika (47 proc.) oraz książki, filmy, płyty (34 proc.).

Blaski i cienie e-zakupów

Niezależnie od wieku, zarówno młodzi, jak i starsi, deklarują, że najprzyjemniejszym momentem związanym z kupowaniem w sieci jest etap rozpakowywania przesyłki. Odpowiedź tę wskazało 62 proc. respondentów. Satysfakcjonujące jest także samo przeglądanie ofert (61 proc.) i korzystanie z kodu promocyjnego (42 proc.). Z jakimi trudnościami mierzą się fani e-zakupów? Najczęstsze wyzwania wskazywane przez respondentów dotyczyły m.in. braku szczegółowych opisów produktów na stronie sklepu (51 proc.), problemów ze znalezieniem artykułów odpowiadających ich oczekiwaniom (34 proc.), opisami artykułów w niezrozumiałym języku (20 proc.) oraz dostawy (18 proc.).

Ankietowani zwracali także uwagę na najczęstsze bolączki związane z płaceniem za zakupy. Aż 29 proc. spośród respondentów, którzy mieli problemy z procesem zapłaty online wskazało brak zaufanych metod płatności jako jedną z podstawowych barier powstrzymujących ich przed nabywanie produktów w internecie. Blisko połowę z nich (47 proc.) do zakupów w sieci zniechęca z kolei możliwość skorzystania tylko z jednej dostępnej formy płatności, a nieco mniej, bo 41 proc., skarży się na skomplikowany proces zapłaty, który wymaga przejścia przez wiele okienek i podstron. Zakupy transgraniczne – kusi cena i szeroki wybór, zniechęca długi czas dostawy i obawy związane z bezpieczeństwem.

Większość Polaków wybiera polskie e-sklepy

Większość Polaków wybiera oferty polskich e-sklepów – 52 proc. badanych kupuje tylko lokalnie. Natomiast 13 proc. decyduje się na zakupy jedynie w sklepach europejskich, a 36 proc. korzysta z ofert z całego świata. Wśród najczęściej wymienianych przez kupujących w sklepach zagranicznych powodów, dla których decydują się oni na zakupy poza Polską są: niższa cena (63 proc.), bogatsza oferta produktowa (52 proc.) oraz dostępność produktów, których nie ma w Polsce (41 proc.). Z kolei wśród najczęściej wskazywanych powodów niekorzystania ze sklepów zagranicznych są: długi czas dostawy (48 proc.) oraz strach przed oszustwem (32 proc.).

– Ważnym czynnikiem powstrzymującym konsumentów przed korzystaniem z oferty zagranicznych e-sklepów jest lęk przed oszustami. Z tego względu warto pamiętać, że skorzystanie z wiarygodnej i bezpiecznej metody płatności, takiej jak np. PayPal, pozwala na spokojne zakupy. Każda płatność dokonywana za pośrednictwem naszego systemu jest chroniona przy użyciu zaawansowanych metod szyfrowania, a nasi specjaliści ds. bezpieczeństwa monitorują transakcje 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu – mówi Efi Dahan, dyrektor zarządzający PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią, Rosję i Izrael.

Konsumenci a bezpieczeństwo zakupów online

Bezpieczne zakupy oraz wiarygodni sprzedawcy mają kluczowe znaczenie dla polskich konsumentów. Co piąty badany doświadczył oszustwa w Internecie. Wiązało się to z nieotrzymaniem zakupionego towaru lub usługi (68 proc.) lub otrzymaniem innego przedmiotu o niższej wartości (15 proc.). Zaledwie 4 proc. badanych padło ofiarą wyłudzenia danych osobowych lub dostępowych do konta. Konsumenci, którzy spotkali się z nadużyciem podczas zakupów online, w pierwszej kolejności zgłaszali sprawę sprzedawcy (38 proc.) lub na policję (31 proc.).

Z badania wynika, że aż 90 proc. ankietowanych zwraca uwagę na wiarygodność i bezpieczeństwo sklepu przed dokonaniem zakupu. Respondenci sprawdzali przede wszystkim opinie na temat
e-sklepu w internecie, dostępne metody płatności oraz poziom stosowanych zabezpieczeń. Nieco ponad połowa wszystkich badanych (57 proc.) słyszała o programach ochrony kupujących. Zazwyczaj oferowały je sklepy internetowe (55 proc.), bądź portale aukcyjne (40 proc.). Nieco ponad 1/3 badanych, którzy słyszeli o tym rozwiązaniu, kiedykolwiek skorzystała z programu ochrony kupujących, w tym 14 proc. z nich wskazało na Program Ochrony Kupujących PayPal .

– Z badania wyłania się pozytywny trend – większość Polaków zwraca uwagę na wiarygodność i bezpieczeństwo sklepu przed dokonaniem zakupu – mówi Efi Dahan. I dodaje: „Kupujący i sprzedający za pośrednictwem PayPal, którzy spełniają określone warunki, objęci są specjalnym programem ochrony. W jego ramach zapewniamy im wsparcie i pomoc w rozwiązaniu różnego rodzaju problemów, w tym dotyczących odzyskiwania pieniędzy utraconych z powodu oszustwa.

Od trendu po standard

W ciągu ostatnich 12 miesięcy wielu Polaków było zmuszonych do zaopatrywania się w potrzebne produkty online. Jak wynika z badania PayPal, coraz większa liczba respondentów zdaje sobie sprawę z korzyści, jakie niesie ze sobą robienie zakupów w internecie i nie zrezygnuje z nich niezależnie od okoliczności. Nie zniknie też chęć odkrywania ciekawych ofert, nowych marek i produktów, także w zagranicznych e-sklepach. To, z czego każdy kupujący powinien zdawać sobie sprawę przed rozpoczęciem transakcji, to jak uniknąć ryzyka dokonując zakupów online. Wybór sprzedawcy internetowego, który współpracuje z wiarygodnym, uznanym na świecie operatorem płatności, oferującym program ochrony kupujących, pozwala w pełni cieszyć się korzyściami płynącymi z e-zakupów.

Trwa rejestracja uczestników i partnerów!

SCF 2024 Spring

Najważniejsze wiosenne spotkanie rynku centrów handlowych,  9-10 kwietnia 2024, Legia Warszawa.

Rejestracja uczestników