Wkrótce SCF 2024 Fall

Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.

Rejestracja uczestników

[KOMENTARZ] Anna Malcharek, Gemini Holding: klienci wrócili do galerii. Obserwuje się wysoką konwersję

Najniższy od miesięcy wskaźnik niepokoju, odroczone zakupy, wakacje – jest wiele czynników, które dziś przyczyniają się do ożywienia w centrach handlowych. I chociaż wskaźniki odwiedzin dopiero zbliżają się do wyników sprzed pandemii, na rynku znów wyczuwalny jest ostrożny optymizm. Sytuację komentuje Anna Malcharek, dyrektor zarządzający Gemini Holding.

Z perspektywy 2 miesięcy od zniesienia lockdownu możemy mówić o udanym re-openingu handlu w galeriach

Bez wątpienia handel wrócił, co widać zarówno w danych spływających z centrów handlowych, jak i w danych makroekonomicznych. Maj przyniósł spodziewany i oczekiwany „efekt odbicia”. Notowany przez PRCH footfall już w pierwszym tygodniu uplasował się na wysokim poziomie 97 proc., względem 2019 roku. Kolejne tygodnie przyniosły stabilizację footfallu i jego korektę W efekcie, jak podaje PRCH, maj zakończono ze wskaźnikiem powrotu na poziomie 83 proc., 33 proc. wyższym niż w tym samym czasie w 2020 roku. To ustawiło handel w galeriach na dobrej pozycji startowej, generując wysoką konwersję. O tym, że otwarcie było udane, można przekonać się przyglądając się chociażby danym GUS. Jak podaje urząd, majowa sprzedaż detaliczna była o blisko 14 proc. wyższa niż rok temu. Prawdziwy boom zanotowano w segmencie odzieżowym. Tu obroty rok do roku wzrosły aż o 46 proc., co jest zasługą otwarcia sklepów w centrach handlowych. Czerwiec ten trend umocnił. Jak podaje PRCH, w czerwcu do galerii wróciło 81% klientów, jeśli zestawić ten wskaźnik ze wskaźnikiem z czerwca 2019 roku. Był to jednocześnie wynik o 12% lepszy niż w tym samym czasie przed rokiem.

Zakupy w maju i czerwcu zdominowała odroczona konsumpcja. Po 1,5 miesiąca odcięcia od sklepów stacjonarnych, nagromadziło się potrzeb zakupowych, które można było w końcu zaspokoić. Sprzyjała temu duża dynamika luzowania obostrzeń w każdym aspekcie życia, zmiana pory roku, a także coraz mniejsza tendencja do zaciskania pasa. Jak podaje Deloitte, w maju tylko 37% Polaków powstrzymywało się od większych zakupów, co było najlepszym wynikiem od miesięcy. W czerwcu ten wskaźnik spadł już do poziomu 32 proc. Handlowi pomogły także dodatkowe czynniki. Przede wszystkim intensywny sezon mid season sale, a także powrót zakupów okazjonalnych, związanych m.in. z wyjazdami na weekendy i wakacje, rodzinnymi uroczystościami, szkołą czy sportem. Przełom maja i czerwca przyniósł także zniesienie ograniczeń w rozrywce i gastronomii. To ostatnie sprawiło, że obserwowaliśmy drugą falę powrotów, która podbiła czerwcowy footfall.

Zakupy w maju i czerwcu zdominowała odroczona konsumpcja

Już dawno Polacy nie czuli się tak bezpiecznie na zakupach jak teraz. Najnowszy raport Deloitte pokazuje, że w czerwcu aż 74% Polaków nie miało żadnych obaw przed wizytą w sklepie, To najlepszy wynik od wybuchu pandemii! Ten wzrost zresztą zapowiadał już maj. Co więcej, aż 61% Polaków czuje się dziś bezpiecznie idąc do restauracji i kawiarni, a blisko połowa nie ma nic przeciwko uczestniczeniu w eventach. To również najlepsze od miesięcy wyniki, dobrze rokujące na kolejne, wakacyjne miesiące, które będą kluczowe dla procesu odbudowywania footfallu i obrotów. Duża w tym zasługa, spadającej liczby zakażeń, akcji szczepień, jak i przygotowania galerii. Centra handlowe od początku pandemii działają w rygorze sanitarnym, co więcej, wzięły na siebie ciężar edukacji klienta, pokazując, jak robić zakupy w bezpiecznych warunkach. Galerie realizują dziś nie tylko rządowe zalecenia dotyczące reżimu sanitarnego, ale także posiadają własne, rozbudowane procedury dotyczące bezpieczeństwa i czystości. To klienci dostrzegają i doceniają.

Pozytywne trendy na rynku udzielają się centrom Gemini Park

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Pozytywne trendy na rynku znajdują odzwierciedlenie w wynikach trzech obiektów Gemini Park. Co więcej, w wielu przypadkach są one znacznie lepsze niż obserwowane na rynku, co tylko potwierdza mocne otwarcie handlu po lockdownie. Widać to chociażby na przykładzie Gemini Park Tychy. W maju do centrum wróciło aż 95% klientów, porównując wyniki z majem 2019. Był to jednocześnie wynik o ponad 30% lepszy niż przed rokiem. Czerwiec umocnił ten trend. Również Gemini Park Bielsko-Biała zanotował dobre otwarcie. Majowy footfall uplasował się tu na poziomie blisko 80% względem footfallu w maju 2019 r. Był on jednocześnie o 29% lepszy niż rok temu, kiedy po raz pierwszym „odmrażano” handel. Trend wzrostowy również tu utrzymał się w czerwcu. W minionym miesiącu footfall oscylował na poziomie 87% footfallu z czerwca 2019 i znów był aż o 10% lepszy niż równo rok temu. Odradzający się ruch mocno konwertował. Jak bardzo można zauważyć na przykładzie Gemini Park Tarnów. Rok do roku obroty w maju były tu aż o 72% wyższe, z kolei w stosunku do maja 2019 roku o 13%. Ten efekt powrotów widać też w wartości koszyka zakupowego klienta. W bielskim Gemini Park w maju 2021 roku był on aż o 40% większy niż w maju 2019, w tarnowskim obiekcie z kolei jego wartość była większa o 49%. Także rok do roku widać wzrosty, w Bielsku-Białej o 19%, w Tarnowie o 41%. To pokazuje nie tylko jak duża jest dziś dynamika powrotów, ale przede wszystkim jak bardzo stęsknieni byliśmy za zakupową normalnością, w której mamy dostęp do kompletnej oferty, mimo reżimu sanitarnego.

Optymizm na rynku centrów handlowych

Widoczny jest optymizm na rynku chociaż ostrożny. Cieszy to, że klienci wracają, a także to, że zarówno maj jak i czerwiec były miesiącami dużej konwersji. Oznacza to, że pojedynczy klient wydaje dziś znacznie więcej, niż przed pandemią. Najlepiej widać to chociażby w wynikach bielskiego Gemini Park, gdzie już w maju wartość średniego koszyka zakupowego klienta galerii była wyższa aż o 40% w porównaniu do 2019 roku. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że galerie stały się miejscem robienia bardzo konkretnych, ale i bardzo dużych zakupów. To pozytywna zmiana jaką obserwujemy, a która dobrze wróży procesowi odbudowy.

Autorem komentarza jest Anna Malcharek, dyrektor zarządzający Gemini Holding. Gemini Holding Sp. z o.o. to polska firma deweloperska z ponad 25 letnim doświadczeniem na rynku i dziesiątkami zrealizowanych z sukcesem inwestycji w kraju. Gemini Holding to obecnie jedna z dynamiczniej rozwijających się firm deweloperskich w Polsce i godny zaufania partner biznesowy. W portfolio holdingu znaleźć można dziś 3 popularne centra handlowe Gemini Park – Gemini Park Bielsko-Biała, Gemini Park Tarnów oraz Gemini Park Tychy.