Wkrótce SCF 2024 Spring
Dołącz do 1200 uczestników!

[WYWIAD] Roman Bugajczyk, GTC: pandemia obudziła w branży poczucie solidarności

Od początku pandemii jesteśmy w stałym kontakcie z najemcami, współpracując na wielu polach. W naszym interesie jest przede wszystkim pomóc najemcom w odbudowie i umożliwić im najlepsze warunki do prowadzenia biznesu. Doskonale rozumiemy, że pandemia odcisnęła ogromny i negatywny wpływ na wyniki wielu firm, dlatego podchodzimy do problemów naszych partnerów w sposób elastyczny i wyrozumiały – mówi w rozmowie z Retailnet Roman Bugajczyk, Dyrektor Galerii Północnej, GTC.

Jak centra należące do GTC w Polsce poradziły sobie z pandemią?

Trwająca pandemia zdecydowanie miała ogromny wpływ, zarówno na działalność galerii handlowych, jak i całego sektora handlu. Musieliśmy bardzo szybko dostosowywać zasady działania centrów handlowych do zmieniających się warunków, restrykcji i obowiązującego reżimu sanitarnego. Kolejne okresy lockdownu, w trakcie których drzwi galerii były zamknięte, odbiły się nie tylko na nas, jako ich właścicielu, ale także na najemcach, jak i samych klientach. Był to rodzaj próby, która wymagała od wszystkich stron wzajemnego zrozumienia, współpracy i solidarności. Mam poczucie, że wyszliśmy z tego wyzwania zwycięsko, a nasi partnerzy jeszcze bardziej docenili siłę wzajemnych relacji, które budujemy od lat. Od pierwszego lockdownu czuliśmy, że jako część lokalnej społeczności musimy zaangażować się w akcje pomocowe i nie stać bezczynnie, dlatego podejmowaliśmy stosowne działania oraz byliśmy w kontakcie z lokalnymi służbami, reagując na ich potrzeby, ofiarowując potrzebne wyposażenie i angażując naszych klientów. Obecnie galerie handlowe GTC w Polsce, czyli Galeria Jurajska i Galeria Północna, działają z zachowaniem reżimu sanitarnego. Obserwujemy wzrost wskaźników odwiedzalności, co napawa nas dumą i motywuje do dalszej pracy.

W jakim tempie udaje się odbudować odwiedzalność i obroty?

Od momentu ponownego otwarcia galerii handlowych na początku maja, obserwujemy stały wzrost wskaźników odwiedzalności, które zbliżają się do wyników sprzed pandemii. W maju 2021 roku wynosiły 101 proc., co potwierdza, jak bardzo nasi klienci stęsknili się nie tylko za swoimi ulubionymi sklepami i markami, ale także za pewną normalnością zakupową, z której nie mogli korzystać w ostatnim okresie zamknięcia centrów handlowych. Entuzjazm klientów był szczególnie widoczny pierwszego dnia po otwarciu galerii. W pierwszym tygodniu po zniesieniu lockdownu w Galerii Jurajskiej było aż o 12 proc. więcej niż w roku ubiegłym, podobną sytuację obserwowaliśmy w Galerii Północnej. Z kolei w porównaniu z analogicznym okresem sprzed pandemii, Jurajska może pochwalić się wskaźnikiem odwiedzalności na poziomie blisko 80 proc, a Północna – 112 proc. Obecnie, w szczycie sezonu wakacyjnego, obserwujemy lekki spadek, co jest normalne. Staramy się jednak urozmaicać ofertę usług w naszych galeriach, wprowadzając wakacyjne atrakcje, takie jak letnie akcje sportowe i animacje dla dzieci.

Jak wyglądała Państwa współpraca z najemcami w tym trudnym okresie? Na jakich zasadach renegocjowano umowy najmu?

Od początku pandemii jesteśmy w stałym kontakcie z najemcami, współpracując na wielu polach. Wsłuchujemy się w ich potrzeby i problemy, analizujemy sytuację oraz podejmujemy działania w tych obszarach, w których jako rzetelny partner biznesowy możemy pomóc. Doskonale rozumiemy, że pandemia odcisnęła ogromny i negatywny wpływ na wyniki wielu firm, dlatego podchodzimy do problemów naszych partnerów w sposób elastyczny i wyrozumiały. Doświadczenia z ubiegłego roku wiele nas nauczyły, wyciągnęliśmy też wnioski, będąc lepiej przygotowanymi do tegorocznych wyzwań. Cieszymy się z udanego otwarcia restauracji i punktów rozrywkowych, które znajdują się w galeriach, gdyż to właśnie ci najemcy cierpieli najbardziej przez kryzys spowodowany pandemią. Po ponownym udostępnieniu klientom kompletnej oferty rozrywkowej, liczymy na wzrost wyników wszystkich najemców obecnych w naszych galeriach.

Jak pandemia przełożyła się na proces komercjalizacji?

Mimo trwającej pandemii, udało nam się utrzymać świetne wyniki, co pokazuje, jak bardzo klienci lubią nasze galerie handlowe. Mimo pandemii, najemcy decydowali się poszerzyć zajmowaną przestrzeń lub otworzyć nowe sklepy w naszych lokalizacjach. Na początku maja komercjalizacja Galerii Północnej osiągnęła wysoki poziom 92 proc. To najlepszy wynik w historii jej funkcjonowania, na który wpływ miały dwa duże otwarcia oraz pojawienie się nowych najemców. Od połowy grudnia na terenie centrum działa największy, a zarazem najbardziej nowoczesny sklep marki Sinsay o powierzchni blisko 2,7 tys. mkw. Z kolei w maju swój pierwszy sklep w Warszawie otworzyła sieć handlowa HalfPrice, zajmując dwa piętra o łącznej powierzchni blisko 1,5 tys. mkw. Do grona najemców Galerii Jurajskiej w maju dołączył Mango z flagowym sklepem o powierzchni 680 m kw. To pokazuje, że najemcy widzą potencjał w naszych lokalizacjach i ufają nam jako zarządcy.

Aktualny stopień komercjalizacji Galerii Jurajskiej i Północnej to…?

Oba centra handlowe wykazują wysoki poziom komercjalizacji, który wynika z zaufania naszych najemców i klientów. Obecnie W Galerii Jurajskiej stopień komercjalizacji wynosi 95 proc., natomiast w Galerii Północnej 92 proc.

Jak pozyskać nowe marki do projektu w sytuacji, gdy na rynku panuje ogólna niepewność?

Nie jest to łatwe zadanie, ale staramy się podchodzić do niego w sposób elastyczny. Z jednej strony to złożona kwestia, na którą duży wpływ ma ogólna sytuacja rynkowa. Gdy nowa marka wchodzi do Polski, poszukuje najlepszych kanałów dotarcia do swojej grupy docelowej, a my oferujemy taką możliwość w naszych galeriach. Staramy się wykazywać zrozumieniem do potrzeb poszukujących i stawiamy na partnerskie relacje. Z pewnością pandemia obudziła w branży poczucie solidarności: w naszym interesie jest przede wszystkim pomóc najemcom w odbudowie i umożliwić im najlepsze warunki do prowadzenia biznesu.

Eksperci twierdzą, że polski rynek jest obecnie jednym z najbardziej konkurencyjnych w Europie. Jaki to będzie miało wpływ na Państwa działalność w Polsce i Państwa plany inwestycyjne?

Jako GTC jesteśmy deweloperem i właścicielem centrów handlowych, które znajdują się w sześciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Czerpiemy z naszego długoletniego doświadczenia i od kilkunastu lat obserwujemy rosnące zainteresowanie Polską, jako najbardziej ugruntowanym i obiecującym rynkiem w tej części Europy. Trend ten dotyczy zarówno nieruchomości biurowych, jak i handlowych. Inwestorzy z Europy Zachodniej doceniają niższe koszty operacyjne i koszty pracy, dlatego częściej decydują się na zakup gruntów i inwestycje w nieruchomości komercyjne w krajach, w których jesteśmy obecni. Jest to dla nas ogromna szansa na wypełnienie rynku nowatorskimi produktami, z dbałością o środowisko i zastosowaniem technologii przyszłości. Mając to na uwadze, będziemy kontynuować modernizację oraz wzmacniać wartość inwestycyjną Galerii Północnej i Galerii Jurajskiej.

Jak przedstawiają się plany obu centrów na najbliższy czas? Będą nowe marki? Inna strategia marketingowa?

Mimo poprawy sytuacji, wciąż nie wiemy, jak dalej będzie rozwijać się pandemia Jak wspomniałem, kluczowym jest zapewnienie bezpieczeństwa naszym klientom, partnerom i pracownikom, przy utrzymaniu partnerskich oraz stabilnych relacji biznesowych. Jesteśmy dobrze przygotowani i dysponujemy solidnym zapleczem, które pozwoli nam poradzić sobie w ewentualnych lockdownach. Pozostajemy otwarci na nowe możliwości i zawsze z radością witamy nowych najemców w naszych galeriach, jak np. Kodano Optyk, renomowaną markę optyczną, która niedawno otworzyła swój salon w Galerii Północnej. Długi okres izolacji społecznej pokazał, jak ważnym dla nas wszystkich jest wspólne spędzanie czasu w bezpiecznym i atrakcyjnym otoczeniu. Stąd chcemy nadal rozwijać atrakcje, służące poprawie samopoczucia lokalnych społeczności w Warszawie i Częstochowie, których jesteśmy częścią.

Grupa GTC już w trakcie planowania budowy Galerii Północnej zakładała, że będzie to centrum rodzinne – mam wrażenie że ta strategia się zmieniła – jak aktualnie pozycjonują Państwo to centrum?

Galeria Północna niezmiennie pozostaje centrum rodzinnym. Staramy się być aktywnym i dobrym sąsiadem dla naszych lokalnych społecznościw Warszawie i okolicach któretworzą głównie młodzi ludzie i rodziny z dziećmi. Dbałość o ich dobrobyt realizujemy w nowych inwestycjach w centrum handlowym, czego przykładem jest przyjazna rodzinom zielona przestrzeń ogrodu na dachu z cyklicznie zmieniającymi się atrakcjami, takimi jak wspomniany już cykl „Północne wakacje”, który co sobotę oferuje klientom zajęcia jogi, grę terenową dla rodzin z dziećmi czy koncerty na żywo. Od kilku lat klienci Galerii Pólnocnej mogą bezpłatnie wypożyczyć rowery cargo, aby w przyjemny sposób dostarzyć zakupy o wadze nawet 100 kilogramów do domu. To ekologiczna alternatywa dla taksówek czy samochodów prywatnych, a przy tym świetna zabawa dla najmłodszych – w rowerach można bowiem zainstalować własny fotelik dla malucha.

Rozmawiała Katarzyna Łabuz

Trwa rejestracja uczestników i partnerów!

SCF 2024 Spring

Najważniejsze wiosenne spotkanie rynku centrów handlowych,  9-10 kwietnia 2024, Legia Warszawa.

Rejestracja uczestników