Magdalena Frątczak, CBRE: 70 proc. Polaków robi zakupy spożywcze w dyskontach

m-fratczak-cbre

Dyskonty królują wśród Polaków. Już 70% konsumentów na zakupy spożywcze wybiera się właśnie do tego typu sklepu – wynika z najnowszego badania CBRE. W dużych super- lub hipermarketach w jedzenie zaopatruje się 14% klientów, a małe sklepy osiedlowe preferuje 12% z nas. Znaczącą rolę w decyzji odgrywa odległość sklepu od miejsca zamieszkania, na co wskazało ponad 80% zapytanych. Eksperci CBRE zwracają uwagę na dynamiczne zmiany na polskim rynku handlu spożywczego, które uwypukliła pandemia. Oprócz zmian właścicielskich marek sklepów obserwowane są poszukiwania nowych formatów przez sieci obecne na rynku.

CBRE jest wystawcą Shopping Center Forum 2021 CEE. Z ekspertami firmy CBRE będzie można spotkać się na stoisku 220.

– Konsumenci mają do wyboru wiele formatów sklepów spożywczych. To m.in. sklepy sieciowe w formule „convenience”, czyli blisko miejsca zamieszkania, tradycyjne sklepy osiedlowe, dyskonty, średniej wielkości hipermarkety i supermarkety, a także specjalistyczne sklepy, np. z żywnością ekologiczną. W ostatnich latach obserwowaliśmy wiele zmian na rynku. Niektóre marki były przejmowane przez inne sieci spożywcze, poszukiwano nowych formatów działalności, rozwijano strategię „omnichannel”, czyli spójnego łączenia różnych kanałów komunikacji z klientem. Zmniejsza się też powierzchnia sklepów spożywczych w dużych centrach, a zwiększa w parkach handlowych. Intensywnie rozwijają się sieci „convenience”, czemu sprzyja boom mieszkaniowy. Widać również coraz więcej wdrażanych ekologicznych rozwiązań – mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.

Badanie CBRE: dyskonty najczęściej wybierane

Zmiany wprowadzane przez sieci spożywcze to konsekwencja preferencji i oczekiwań klientów, które ewoluowały już wcześniej, ale pandemia je uwypukliła. To co się nie zmieniło to miłość do dyskontów, w których najczęściej zakupy spożywcze robi 70% klientów. Największą popularnością dyskonty cieszą się wśród osób z małych miast (do 20 tys. mieszkańców), w których za takimi zakupami opowiedziało się 78% zapytanych. Wśród wszystkich badanych 14% żywność kupuje zazwyczaj w dużych super- lub hipermarketach, a 12% w małych sklepach osiedlowych. Wyłącznie w małych sklepach osiedlowych zakupy robi 8% respondentów, ale aż 38% przyznaje, że zdarza się im zaglądać do nich po drobne zakupy.

Dla zdecydowanej większości osób duże znaczenie podczas wyboru sklepu na zakupy spożywcze ma jego odległość od miejsca zamieszkania. Niezależnie od preferowanego formatu sklepu 82% przyznało, że ważne jest, aby był blisko domu. Ten czynnik nie ma większego znaczenia dla 18% badanych.

– W pandemii wzrosło znaczenie odległości sklepów od miejsca zamieszkania. Obserwujemy to nie tylko w rozwoju sieci małych sklepów spożywczych, które można spotkać już niemal na każdym rogu, ale także zwiększaniu udziału w rynku parków handlowych, położonych w małych miastach i na obrzeżach, blisko dużych osiedli – dodaje Magdalena Frątczak.

Badanie przeprowadzone dla CBRE na panelu Ariadna w dniach 25 – 28 czerwca 2021 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1082 osób od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.

Facebook
LinkedIn
PARTNERZY PORTALU
NAJNOWSZE INFORMACJE
SCF DATABASE

Firmy

retail agency, property management, usługi doradcze
CBRE to firma doradcza i inwestycyjna działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych. CBRE, z siedzibą główną w Los Angeles, zatrudnia ponad…
Baza danych
Scroll to Top