Wkrótce SCF 2024 Fall
Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.
Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.
Wzrost odwiedzalności, wzrost obrotów, ukończone inwestycje budowlane, nowe umowy i zmiana zachowań klienta. ROS Retail Outlet Shopping podsumowuje ostatni rok na polskim rynku.
Minione dwa pandemiczne lata mocno dotknęły rynek handlu detalicznego. Lockdowny i ogólne spowolnienie gospodarki dały się we znaki zarówno zarządcom centrów handlowych jak i właścicielom sklepów. Operator centrów Designer Outlet – ROS Retail Outlet Shopping podsumowując kilkanaście ostatnich miesięcy wskazał główne obszary, które niewątpliwie zdefiniowały rynek outletowy w Polsce.
Nowa, nieznana rzeczywistość wymagała podejmowania błyskawicznych decyzji i indywidualnego podejścia do partnerów biznesowych. Wyniki sprzedaży i odwiedzalności pokazały jednak siłę marki Designer Outlet, która nie straciła zaufania w czasie obostrzeń sanitarnych, a problem ten niestety dotknął wiele punktów sprzedaży nie tylko w Polsce. – Wyzwanie, jakim była covidowa niepewność spowodowało, że jeszcze bardziej zacieśniliśmy dotychczasowe relacje na linii zarządca-najemca. W każdym obiekcie dyrektorzy centrów, managerowie marketingu i do spraw handlowych byli w stałym kontakcie ze sklepami podczas przestojów. Wiedzieliśmy, jak wygląda sytuacja w każdym z nich, a trzeba podkreślić, że pandemia w różnym stopniu dotknęła najemców. Dzięki temu potrafiliśmy przygotować dedykowane pakiety pomocowe w zależności od sytuacji danego sklepu. To zaowocowało utrzymaniem poziomu najmu – mówi Katarzyna Ciemińska Centre Manager Designer Outlet Warszawa. Żaden z najemców w centrach Designer Outlet w Polsce nie zamknął salonu z powodu trudnej sytuacji pandemicznej, a niektórzy nawet zdecydowali się powiększyć swoje lokale. Miniony rok to m.in. otwarcie największego salonu Adidas w Polsce oraz powiększenie sklepów marek Boss i Lacoste (DOW), otwarcie największego salonu Nike na północy kraju (DOG) i jedynego w województwie śląskim salonu Boss Outlet (DOS).
Dużym wyzwaniem, szczególnie w Warszawie oraz w Sosnowcu, były szeroko zakrojone prace budowlane, oraz przebudowa w Gdańsku. W każdym obiekcie, pomimo uciążliwości inwestycji dla klientów, zostały utrzymane najwyższe standardy zakupowe, co było możliwe dzięki dobrej współpracy z najemcami, którzy rozumieją
i wspierają potrzebę rozwoju. Jak zaznacza Katarzyna Ciemińska – W naszej strategii leasingowej w dużym stopniu stawiamy na marki premium, a ta kategoria ma wysokie wymagania dotyczące otoczenia, w którym się znajduje. Modernizacje i rozbudowy sprzyjają pozyskiwaniu nowych najemców zainteresowanych współpracą z centrami Designer Outlet. Możemy pochwalić się wieloma ciekawymi markami, dostępnymi tylko u nas i tymi, które wkrótce pojawią się w naszych obiektach. Warto podkreślić też pewną prawidłowość, że brandy debiutujące w jednym z naszych centrów chętnie decydują się także na otwarcie kolejnego sklepu w pozostałych lokalizacjach. To dowodzi temu, że spełniamy oczekiwania najbardziej wymagających partnerów.
Okazało się, że rynek sprzedaży outletowej stał się odpowiedzią na nowe potrzeby klientów, czyli przemyślane wydatki oraz inwestycję w jakość w atrakcyjnej cenie. Dopasowana do takich wymagań oferta outletów spowodowała, że ten segment był „wygranym” ubiegłego roku.
Podsumowując ostatni rok w liczbach w polskich centrach Designer Outlet, można zauważyć wzrost odwiedzalności oraz sprzedaży. Wszystkie trzy centra outletowe zarządzane przez ROS Retail Outlet Shopping zanotowały zwiększoną liczbę odwiedzin średnio o 3% versus rok poprzedni. W tym prym wiedzie stołeczny obiekt, w którym po rozbudowie odwiedzalność wzrosła aż o 11% w stosunku do 2020. To spektakularny wynik pomimo problemów spowodowanych pandemią, mniejszą liczbą dni handlowych niż w 2020 i ogólnokrajowymi restrykcjami, w tym zamknięciami sklepów w gorących okresach handlowych: zimowych wyprzedaży i premier wiosennych kolekcji.
Zwiększony footfall naturalnie spowodował też zwiększony poziom sprzedaży w każdym z obiektów. Uśredniając, polskie centra Designer Outlet w tym obszarze w porównaniu do 2020 zanotowały wzrost aż o 21%. A bieżący rok zapowiada się być kontynuacją tego pozytywnego trendu.
2021 w centrach Designer Outlet to rok premier i powiększania lokali. Mimo niesprzyjających okoliczności zewnętrznych, w pracy działu leasingu nie nastąpiło spowolnienie. – Pandemia sprawiła, że rynek przeszedł prawdziwą weryfikację. Wniosek jest jeden – to właśnie silne marki okazały się tymi, które w mniejszym stopniu odczuły jej skutki i co więcej, szukały możliwości rozwoju sprzedaży. Ten czas należał głównie do segmentu premium i kategorii sportowej, które w ostatnim czasie wzmocniły ofertę centrów Designer Outlet – mówi Ireneusz Homa Centre Manager Designer Outlet Gdańsk.
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Rozwój, pomimo trudnego ekonomicznie czasu, był możliwy dzięki kilku czynnikom. Przede wszystkim podjęta przed pandemią decyzja o dwóch rozbudowach – powierzchni handlowej w Warszawie i parkingu w Sosnowcu – spowodowała wzrost zainteresowania tymi obiektami. Nowe skrzydło w Designer Outlet Warszawa to 5 500 mkw. GLA wprowadzonego na stołeczny rynek. Dzięki temu centrum powitało kolejne ciekawe marki w większości z segmentu premium. Samych otwarć w minionym roku (w dobudowanej i dotychczasowej części) było niemal 20. Jednocześnie Designer Outlet Sosnowiec oraz Designer Outlet Gdańsk podpisały umowy z nowymi najemcami, które odpowiednio zaowocowały 4 salonami w Sosnowcu i 3 w Gdańsku. W 2022 roku planowane są kolejne otwarcia.
Dodatkowo, wiele marek dostępnych w centrach należących do portfolio ROS wykorzystało czas pandemii
i lockdownów na inwestycje w modernizacje sklepów, relokacje i podwyższenie standardu salonu i obsługi.
W Designer Outlet Warszawa aż 12 marek zmieniło lokal na dużo większy, w Designer Outlet Gdańsk powiększono i zmodernizowano 3 sklepy (w tym olbrzymie salony Nike i Adidas).
W wyniku pandemii handel stacjonarny wszedł w czas przyspieszonych zmian. Kształtujące się nowe trendy zakupowe wymusiły na centrach handlowych, w tym też outletowych, potrzebę stworzenia wartości dodanej zarówno dla klientów, jak i partnerów biznesowych. By zapewnić bardziej holistyczne doświadczenia zakupowe, wraz z intensywnym rozwojem cyfryzacji i handlu elektronicznego w ostatnich dwóch latach przyspieszyło tempo wprowadzania podejścia „phygital” (połączenie physical i digital). Co to oznacza?
– Wiele marek i producentów rozszerzyło w ostatnich miesiącach swoją obecność online, by dotrzeć do szerszego grona klientów. Większość marek lifestylowych, które sprzedają w sieci posiada też lokale w centrach handlowych, co odpowiada oczekiwaniom wszystkich grup docelowych. Jest to kategoria, w której kupujący czerpią przyjemność z osobistej interakcji z produktem – mówi Dariusz Obołończyk Centre Manager Designer Outlet Sosnowiec.
Dlatego połączone działania online i offline zyskały na znaczeniu dzięki np. usługom takim jak wirtualne zakupy, kliknij i odbierz, a także poprzez działania w mediach społecznościowych. – W Designer Outlet wdrażamy działania nakierowane na lojalność klientów poprzez marketing cyfrowy czy stawiając na rozwój customer experience w naszych centrach. To kluczowe czynniki, które będą kształtować przyszłość handlu detalicznego. Pomimo wyzwań optymistycznie patrzymy na ten kierunek rozwoju rynku. Widzimy, że takie hybrydowe rozwiązania wysoko pozycjonują nasze obiekty handlowe w Polsce, gdzie centra Designer Outlet są atrakcyjnymi miejscami zakupów z wyjątkowym wyborem marek premium, ciekawą architekturą i cenami zawsze niższymi o 30 do nawet 70%. To właśnie w rynku outletowym podejście „phygital” toruje nam drogę w przyszłość – wyjaśnia Dariusz Obołończyk.
ROS Retail Outlet Shopping z siedzibą w Wiedniu i partnerami w Polsce, we Włoszech oraz Francji, zajmuje się niezależnym doradztwem na rynku nieruchomości dla handlu detalicznego oraz zarządza centrami handlowymi. Specjalizuje się w zarządzaniu siecią Designer Outlet oraz innowacyjnymi konceptami handlowymi w Europie. Założyciele, Thomas Reichenauer i Gerhard Graf, będąc uznanymi specjalistami w branży posiadają wieloletnie doświadczenie na europejskim rynku outletów. ROS Retail Outlet Shopping obejmuje swoim działaniem wszystkie etapy projektu, od znalezienia odpowiedniej lokalizacji do ukształtowania i rozwoju wszystkich aspektów zarządzania operacyjnego. Zrównoważony rozwój jest wspierany przez partnerską współpracę z markami, wysoką jakość zarządzania sprzedażą i standardów obsługi klienta, a także innowacyjne podejście marketingowe zapewniane przez profesjonalny zespół zarządzający. Portfolio ROS Retail Outlet Shopping obejmuje: Designer Outlet Soltau, City Outlet Geislingen, Brugnato 5Terre Outlet Village, Designer Outlet Warszawa, Designer Outlet Gdańsk, Designer Outlet Sosnowiec, Premier Outlet Budapest, Designer Outlet Algarve, Designer Outlet Croatia, , La Torre Outlet Zaragoza, M3 Outlet Polgár i przyszłe inwestycje w Europie. Centra outletowe Designer Outlet w Polsce obecne są w trzech lokalizacjach – w Gdańsku, Sosnowcu i Piasecznie pod Warszawą. Każde z nich oferuje unikalny mix polskich i zagranicznych marek modowych, również grupę marek segmentu premium. Szeroka oferta daje niepowtarzalną okazję do nabycia najwyższej jakości produktów w cenach zawsze 30-70% niższych od cen regularnych. W ofercie centrów możemy znaleźć m.in. marki: Armani, Calvin Klein, Guess, Levi’s, New Balance, Nike, Pandora, Tommy Hilfiger i wiele więcej.