scf-news-retailnet-pl-logo-white.svg

Co drugi Polak zrobi zakupy wielkanocne w dyskoncie

Netto-wejscie-do-sklepu

Mimo inflacji i rosnących cen zdecydowana większość – bo aż 7 na 10 Polaków nie zamierza ograniczać zawartości swojego wielkanocnego koszyka zakupowego. Planowane wydatki na świąteczne zakupy spożywcze wzrosną w stosunku do ubiegłego roku – przeznaczymy na nie od 338 PLN w przypadku par bezdzietnych do 453 PLN dla reprezentantów tzw. „pustych gniazd”, czyli osób, których potomkowie rozpoczęli już samodzielne życie. Rodziny mieszkające z dziećmi wydadzą natomiast 442 PLN. Z badań przeprowadzonych przez Research Collective na zlecenie Netto Polska wynika, że więcej niż połowa konsumentów na zakupy świąteczne uda się do dyskontów.

– Aby umożliwić naszym klientom rozłożenie w czasie zakupów – a co za tym idzie wydatków – w Netto wystartowaliśmy ze świąteczną ofertą już w drugiej połowie marca. W każdym tygodniu proponujemy dwie oferty promocyjne, jedną od poniedziałku do soboty, drugą od czwartku do środy. Promocje obejmują wszystkie typowe, wielkanocne produkty, np. twaróg sernikowy, białą kiełbasę, margarynę do pieczenia, majonez, wędliny czy świąteczne słodkości. Dzięki temu w Netto klienci kupią w atrakcyjnych cenach wszystko co potrzebne na Wielkanoc – mówi Patrycja Kamińska, PR Manager Netto Polska.

Badanie dotyczące wielkanocnych zwyczajów zakupowych Polaków zostało przeprowadzone na zlecenie Netto Polska w marcu tego roku i obejmowało trzy grupy konsumentów: pary bezdzietne, rodziny mieszkające z dziećmi do 18. roku życia oraz „puste gniazda”. W ramach ankiety zapytano respondentów m.in. o to, ile czasu spędzają na zakupach przed Wielkanocą, ile pieniędzy przeznaczą na świąteczne artykuły spożywcze, jakie produkty cieszą się największym powodzeniem na wielkanocnym stole oraz co robią z niezjedzonymi potrawami. Co mówią wyniki?

Świąteczny budżet

Najmniej zaangażowane w przygotowania do Wielkanocy są pary bezdzietne, które najczęściej wybiorą się na święta do rodziny lub spędzą je w domu w swoim gronie. Przedstawiciele tej grupy na zakupy poświęcą najmniej czasu (średnio 129 minut) i szacują, że przeznaczą na nie ok. 338 PLN.
Z kolei rodziny z dziećmi zamierzają w większości spędzić święta w gronie domowników. Tak zadeklarowało 58 proc. badanych w tej grupie. Połowa z nich przewiduje, że wydatki na zakupy świąteczne będą wyższe niż w zeszłym roku i wyniosą średnio 442 PLN, podczas gdy w sklepie spędzą 139 minut.
Najwięcej czasu i środków na przygotowania do świąt przeznaczą przedstawiciele „pustych gniazd”. Ponad połowa tej grupy będzie gościć u siebie najbliższą rodzinę, co wymaga odpowiednich przygotowań. W tym segmencie wydatki na zakupy wyniosą średnio 453 PLN, a czas spędzony na zakupach przekroczy 2,5 godziny (156 minut). Również ta grupa spędzi najwięcej czasu, przygotowując potrawy.

Co wkładamy do koszyków i gdzie kupujemy?

Polacy nie planują ograniczać zakupów – tak deklaruje 7 na 10 ankietowanych bez względu na grupę. Także miejsca robienia zakupów są podobne dla wszystkich – aż połowa z nas uda się na przedświąteczne zakupy do dyskontów, a tylko nieco ponad 1/4 wybierze się na nie do hipermarketów. Zdecydowana większość osób w każdym segmencie będzie posługiwała się przygotowaną listą zakupów, przy czym „puste gniazda” charakteryzują się największą tendencją do wychodzenia poza nią (64 proc.).

Gotujemy sami

Badanie przeprowadzone na zlecenie Netto Polska pokazało, że pod względem przygotowywania potraw świątecznych Polacy są tradycjonalistami i preferują własne wyroby. Świąteczne dania gotowe spotykają się z rosnącym zainteresowaniem w grupie par bezdzietnych – 16 proc. osób więcej niż w zeszłym roku sięgnie tu po tzw. gotowce. Zdecydowana większość respondentów w każdej grupie zamierza jednak własnoręcznie przygotować potrawy z wcześniej zakupionych składników. Takie plany zdradzają szczególnie często przedstawiciele pustych gniazd, wśród których chęć gotowania jest największa – zgłasza ją aż 83 proc. ankietowanych.

Obowiązkowe pozycje

W badaniu nie mogło zabraknąć pytania o zawartość koszyka zakupowego Polaków. Na pewno znajdą się w nim jaja, pieczywo, majonez, wędliny, masło, świeże warzywa, biała kiełbasa i chrzan. Produkty te zamierzają kupić przedstawiciele wszystkich grup. Co ciekawe po produkty takie jak schab, ćwikła, ser biały, czy bakalie najchętniej sięgają „puste gniazda”, co może wynikać z najsilniejszego przywiązania przedstawicieli tej grupy do tradycji i chęci powtarzania świątecznych rytuałów.
Pod względem dań, które zagoszczą na polskich stołach, wyniki nie są zaskakujące – bezwzględnie królują jaja w różnej postaci, które poda zdecydowana większość Polaków (75 proc. w grupie rodzin bez dzieci, 90 proc. wśród rodzin z dziećmi do 18. roku życia i 93 proc. wśród „pustych gniazd”). Na drugim miejscu znalazły się wędliny (odpowiednio 67 proc., 80 proc. i 82 proc.), a podium uzupełnia żurek/biały barszcz (odpowiednio 65 proc., 71 proc., 77 proc.). Z mody nie wychodzi sałatka jarzynowa, która znajdzie się na stole u większości ankietowanych (odpowiednio 61 proc., 72 proc., 74 proc.)

Nie marnujemy żywności

Co niezwykle pozytywne, Polacy starają się nie marnować świątecznej żywności, która jest we wszystkich badanych grupach w większości dojadana lub dzielona między rodzinę (tak deklaruje ponad 70 proc. badanych w każdej grupie).

Netto ma już blisko 650 sklepów

Sieć handlowa, która w ciągu 26 lat swojej obecności na polskim rynku wypracowała pozycję jednego z największych sprzedawców detalicznych w naszym kraju. Firma ma w Polsce blisko 650 sklepów i pięć centrów dystrybucyjnych, zatrudnia ponad 9 tys. osób. Ten stan posiadania daje detaliście trzecią pozycję na polskim rynku dyskontów. Koncept Netto Polska zakłada bycie blisko swoich klientów. Sklepy zlokalizowane są w pobliżu osiedli mieszkaniowych. Asortyment obejmuje zdecydowaną większość produktów od polskich dostawców. Poza Polską sieć obecna jest w Danii i Niemczech.

 

 

Facebook
LinkedIn
PARTNERZY
PULS RYNKU
SCF DATABASE

Najemcy

netto-logo
artykuły spożywcze
Lokalizacji: 650
Netto to sieć handlowa, która w ciągu 25 lat swojej obecności na polskim rynku, wypracowała pozycję jednego z największych sprzedawców…
Baza danych

Firmy

Netto Polska to wywodząca się z Danii sieć handlowa działająca na polskim rynku od 25 lat. Netto jest jedną z…
Baza danych

Codzienny newsletter
SCF News | Retailnet.pl

dla profesjonalistów rynku centrów handlowych
logo blue SCF News - Retailnet.pl-clear
Codzienny newsletter

dla profesjonalistów rynku centrów handlowych: najemców, deweloperów i inwestorów.

Subscribe

* indicates required