METRO PROPERTIES podsumowało efekty działań modernizacyjnych i zarządczych usprawniających funkcjonowanie sieci popularnych centrów handlowych M1 w Polsce w 2021 roku. To istotna redukcja zużycia mediów, mniejsze ilości odpadów i niższa emisja dwutlenku węgla.
Mniejsze zużycie to również efekt częściowego wyłączenia działalności centrów podczas lockdownów, jednak obiekty M1 z dużym operatorem spożywczym działały w ograniczonym zakresie nieprzerwanie. Zasadniczy efekt przyniosły działania modernizacyjne, prowadzone konsekwentnie od kilku lat w całej sieci obiektów zarządzanych przez METRO PROPERTIES.
Uzyskane wyniki w 2021 roku porównano do roku 2019, gdy branża handlowa funkcjonowała bez zakłóceń spowodowanych pandemią. W tym czasie zredukowano ilość generowanych odpadów o 34 procent. Zużycie energii elektrycznej spadło o 13 procent. Zapotrzebowanie na wodę zmniejszono o 15 procent. Z kolei ilość dwutlenku węgla emitowana do atmosfery w wyniku działalności centrów spadła o 18 procent.
– Zarządzanie w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju z jednej strony istotnie wpływa na zmniejszenie negatywnego wpływu działalności centrów na środowisko naturalne, z drugiej przynosi wymierne efekty finansowe. Nasze działania pozwalają nam na racjonalizowanie wzrostu kosztów ponoszonych przez najemców, mimo znacznego zwiększenia opłat za energię elektryczną, wodę czy wywóz odpadów, które dotknęły zarówno działalność biznesową jak i osoby prywatne w Polsce – mówi Jakub Jarczewski Dyrektor Działu PR i Rozwoju Biznesu
We wszystkich obszarach centrów zainstalowano mniej energochłonne źródła światła – od pasaży i sklepów, przez pomieszczenia gospodarcze i biurowe, po nośniki reklamowe
i oświetlenie zewnętrzne samego parkingu i obiektu. Wprowadzono również oświetlenie strefowe w miejscach, gdzie na stałe nie jest ono potrzebne. Znaczącą redukcję zużycia wody uzyskano dzięki regulacji jej przepływu w umywalkach i toaletach, montując nowoczesne urządzenia w łazienkach ogólnodostępnych i pomieszczeniach dla pracowników.
PARTNER PORTALU
Restrykcyjny system gromadzenia i segregacji odpadów znacząco zminimalizował ilość odpadów kierowanych na wysypisko. Wiele uwagi poświęcono też edukacji ekologicznej pracowników centrów, a z wszystkimi najemcami zawarto tzw. zielone umowy najmu, zobowiązujące ich do działania w ramach centrów w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
METRO PROPERTIES pracuje teraz nad uzyskaniem kolejnych oszczędności w bieżącym funkcjonowaniu. W ostatnim czasie wszystkie centra uzyskały certyfikaty BREEAM In-Use
z najwyższymi ocenami „Outstanding” w kategorii Building Management oraz „Excellent”
w kategorii Asset Performance.
METRO PROPERTIES zarządza siecią dziewięciu centrów popularnej marki M1 w Polsce, zlokalizowanymi w Polsce centralnej i południowej. To ponad 450 tysięcy m² powierzchni handlowej, na której swoje sklepy i punkty usługowe prowadzi 900 najemców niemal wszystkich branż.
METRO PROPERTIES sp. z o.o. jest spółką oferującą usługi w zakresie profesjonalnego zarządzania nieruchomościami i procesami inwestycyjnymi. Spółka odpowiada za strategiczny rozwój nieruchomości, planowanie, budowę, wynajem, sprzedaż/kupno nieruchomości. W zakresie odpowiedzialności spółki leży center i facility management.