François Nuyts, Allegro: Mamy za sobą solidny początek roku

Allegro ma za sobą bardzo solidny początek 2022 roku, który poświęciliśmy na kontynuację budowy fundamentów dla przyszłego wzrostu – mówi prezes Allegro, François Nuyts. Przychody platformy wzrosły o 15,1% r/r do 1,39 mld PLN, zaś działalność reklamowa Allegro odnotowała wzrost o 21,1% r/r. Wskaźnik Take Rate nie zmienił się istotnie w porównaniu z poprzednim rokiem, utrzymując się – zgodnie z oczekiwaniami – na poziomie 10,46%. Allegro aktualizuje swoje oczekiwania na ten rok, zakładając wzrost GMV na poziomie 15-20%, przy czym przychody mają być o 25-30% wyższe r/r, a Skorygowana EBITDA ma być o 10-15% wyższa r/r bez uwzględnienia wyników Grupy Mall i WE|DO. Nakłady inwestycyjne w całym roku zostały ograniczone do 675-725 mln PLN.
– Sfinalizowaliśmy przejęcie Grupy Mall i WE|DO, dzięki czemu grupa wpłynęła w pełni na międzynarodowe wody, podwajając jednocześnie swój docelowy rynek jak i potencjalną bazę konsumentów w Europie Środkowo-Wschodniej. Główna misja Allegro, polegająca na zapewnieniu dostępu do najwygodniejszej i najnowocześniejszej platformy umożliwiającej sprzedaż stale poszerzającego się asortymentu w najbardziej konkurencyjnych cenach, może być dzięki temu realizowana na jeszcze większą skalę, również dzięki uruchomieniu domeny Allegro.com. Poza ogromnymi postępami w zakresie ekspansji międzynarodowej, I kw. 2022 r. był również okresem dalszego rozwoju Allegro w Polsce. Wzrost odnotowany w tym okresie napędzały m.in. świetne wyniki wypracowane przez fintech Allegro Pay i program lojalnościowy Allegro Smart! Model funkcjonowania naszej platformy okazał się nie tylko odporny, ale również bardzo pomocny w obliczu aktualnych wyzwań rynkowych, przed którymi wszyscy stoimy, ponieważ pomaga zwalczać skutki inflacji i umożliwia pomoc osobom uciekającym przed wojną w Ukrainie – dodaje  François Nuyts
Wartość brutto towarów sprzedanych za pośrednictwem Allegro w pierwszym kwartale wzrosła o 12,8% r/r, i była napędzana m.in. wzrostem średniego GMV wśród aktywnych kupujących o 14,2% r/r. Poprzeczka w zakresie danych porównawczych została ustawiona stosunkowo wysoko z uwagi na ubiegłoroczne ograniczenia wprowadzone w ramach lockdownów jak i inwazję Rosji na Ukrainę.
Dalsza poprawa w zakresie liczby ofert, cen i wygody robienia zakupów, czyli kluczowych czynników, które wpływają na ogólne doświadczenie zakupowe, pomogły Allegro osiągnąć najlepszy w swojej klasie wskaźnik jakości obsługi rNPS (relational Net Promoter Score) na poziomie 81. Dzięki dodatkowym inicjatywom w zakresie monetyzacji marża Skorygowanej EBITDA polepszyła się po styczniowym minimum.
Ciągła koncentracja na potrzebach konsumentów daje wymierne rezultaty, czego przykładem jest Allegro Pay, usługa typu „kup teraz, zapłać później”, która cieszy się coraz większym uznaniem użytkowników. Prostota i bezpieczeństwo Allegro Pay przełożyły się na wzrost wartości pożyczek udzielonych za jego pośrednictwem o ponad 400% do kwoty 965 mln PLN, a także na wzrost NPS do poziomu 94 w pierwszym kwartale roku.
Allegro Smart! – które jest już synonimem wygodnych i niedrogich zakupów, a także niezaprzeczalnym wzorcem rynkowym – również kontynuuje swój rozwój, świadcząc za tym, jak produkty i usługi Allegro wzajemnie się wzmacniają, zwiększając swoją atrakcyjność i wygodę.
Udane wdrożenie przez Allegro modelu zintegrowanych i zarządzanych usług realizowanych z pomocą swoich partnerów biznesowych to cel, który poszerzona grupa chce realizować również na arenie międzynarodowej. Uzupełnieniem wdrożonego na platformie modelu realizacji zamówień i logistyki są liczne partnerstwa, zapewniające szybkie, niezawodne i niedrogie dostawy przynoszące korzyści zarówno dla klientów, jak i sprzedających. Wraz z partnerami Allegro oferuje największą w Polsce sieć punktów odbioru, co czyni ją zdecydowanie najbardziej dostępną platformą e-commerce w kraju.
Rozwój efektywnej sieci o niezwykle wysokim potencjale dalszego zwiększania skali nie tylko pozwolił przezwyciężyć utrudnienia związane z lockdownami, ale i nie zwalnia tempa. Świadczy o tym udział zamówień dostarczanych już następnego dnia, który zwiększył się o 8 p.p. r/r. Uzupełnieniem rozwiązań Allegro opracowanych z myślą o sprzedawcach są inwestycje w ofertę One Fulfillment by Allegro, ogólnokrajową sieć automatów paczkowych One Box by Allegro, a ostatnio także w opcję dostawy One Kurier. To wszystko wzbogaca ofertę partnerów i powinno generować oszczędności poprzez zmniejszenie kosztów jednostkowych przy jednoczesnym zwiększeniu wygody zakupów.
Platforma podtrzymuje swój cel, jakim jest zwiększenie liczby zielonych automatów paczkowych Allegro do ponad 3 000 w tym roku, także dzięki umowie na zainstalowanie 2 000 automatów paczkowych w placówkach jednej z sieci sklepów. Ostatnie działania Allegro – uruchomienie domeny Allegro.com i rozszerzenie zasięgu działania na Europę Środkowo-Wschodnią – przekładają się na wykładnicze poszerzenie oferty, a jednocześnie umożliwiają kupcom dotarcie do dziesiątek milionów nowych potencjalnych klientów, ponieważ raz wystawiona oferta jest dostępna wszędzie.
Postępy w realizacji strategii umacniają pozycję Allegro jako platformy pierwszego wyboru wśród konsumentów, a także wśród coraz większej liczby firm – zarówno małych i średnich sprzedawców lokalnych, jak i dużych sieci. W samym tylko I kwartale swoje sklepy na Allegro otworzyło ponad 130 czołowych marek, w tym Skechers, Vans, Costa Coffee czy RedBull. Marki te nie tylko sprzedają, ale również kupują na Allegro – tak jak co trzeci Polak jest aktywnym kupującym na Allegro, tak samo co trzecia polska firma co miesiąc robi zakupy na platformie dzięki rozwojowi naszej usługi Allegro Biznes, co jest dowodem na to, jak rosnący asortyment i wygoda współgrają ze sobą na Allegro.
– Wzrost GMV Allegro o prawie 13% w I kwartale pozwala nam oczekiwać dobrej dynamiki również w kolejnych kwartałach. Pomimo strasznych i nieoczekiwanych wydarzeń w Ukrainie oraz ubiegłorocznych lockdownów, które przełożyły się na trudne do powtórzenia wyniki w okresie porównawczym, Allegro udowodniło odporność swojego modelu działania oraz siłę swoich licznych dźwigni wzrostu, dzięki którym udało się osiągnąć tak dobre wyniki. Koncentrujemy się na zapewnieniu atrakcyjnych cen i wygodnego dostępu do jak najszerszego asortymentu, przyspieszeniu szybkiej i bezpłatnej dostawy w ramach programu lojalnościowego Smart! oraz łatwego dostępu do rozwiązań typu „kup teraz, zapłać później” dzięki Allegro Pay. Jesteśmy przekonani, że nasza oferta stanowi świetną odpowiedź na czasy wysokiej inflacji i presji na portfele kupujących. Jak najbardziej rozumiemy, że wyższe tempo inflacji może ograniczyć popyt konsumencki, co odzwierciedliliśmy w naszych zaktualizowanych oczekiwaniach na ten rok. W I kwartale podjęliśmy kroki mające na celu zrównoważenie kosztów naszych inwestycji, takich jak zwiększony dostęp do dostaw kurierskich w programie Smart! z dodatkowymi inicjatywami w zakresie monetyzacji, dzięki czemu od stycznia dynamika naszych marż uległa poprawie. Dzięki przejęciu Grupy Mall i WE|DO oraz uruchomieniu Allegro.com dysponujemy narzędziami, które umożliwią nam międzynarodową ekspansję i otworzą przed naszymi sprzedawcami nowe rynki i możliwości – mówi Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.