Happy Pack tworzy multikurierską sieć punktów nadawania i odbioru paczek

Rynek kurierski w Europie rośnie o 17% rocznie – tak wynika z raportu raport „Out-of-home delivery in Europe 2021” przygotowanego przez Last Mile Experts. Dostępność usług istotnie zwiększa sieć punktów nadawania i odbioru paczek. Pomysł na jej rozwój ma krakowski startup Happy Pack. Firma opracowała autorskie oprogramowanie e-happy.pack, ułatwiające działanie multikurierskich punktów prowadzonych przez sklepy czy placówki usługowe.

Na rozwój projektu Happy Pack chce pozyskać środki od inwestorów społecznościowych. Właśnie trwa emisja akcji o wartości 1 mln zł, prowadzona we współpracy z platformą Beesfund. W perspektywie 5 lat spółka zapowiada debiut na NewConnect.
Skuteczność pracy kurierów jest uzależniona od dostępności nadawcy lub odbiorcy pod wskazanym adresem. Dlatego stale rośnie zapotrzebowanie na punkty odbioru i nadawania paczek poza miejscem zamieszkania – PUDO (PickUp Drop Off). Rozwój sieci jest warunkiem koniecznym dla dalszej ekspansji branży kurierskiej i zwiększenia dostępności e-commerce.

Oprogramowanie i terminal

Happy Pack wdraża autorskie oprogramowanie e-happy.pack automatyzujące proces dostarczania i odbioru przesyłek kurierskich w punktach współpracujących z firmą partnerów. – Posiadamy kilka własnych punktów usługowych, które służyły nam jako narzędzie do testów naszego pomysłu. Teraz nacisk kładziemy na współpracę z istniejącymi już punktami usługowymi czy małymi sklepami, do których przyzwyczajeni są mieszkańcy. To właśnie dla nich rozwijamy nasz autorski system ułatwiający uruchomienie i prowadzenie punktów PUDO z możliwością wdrożenia obsługi nadawania i odbierania paczek obsługiwanych przez wiodące firmy kurierskie – mówi prezes zarządu Happy Pack, Rafał Moryto.

System e-happy.pack to integracyjna platforma systemów logistycznych, która będzie współpracować z wiodącymi w Polsce firmami kurierskimi, w tym UPS, DHL Express, Orlen Paczka. Jego adresatami są lokalni przedsiębiorcy, jak kawiarnie, kwiaciarnie, sklepy spożywcze, punkty usługowe, którzy w prowadzeniu punktu kurierskiego widzą możliwość dodatkowego przychodu. Istotną korzyścią dla przedsiębiorców jest usunięcie barier we wdrożeniu obsługi przesyłek przez pojedyncze punkty, takich jak skomplikowane umowy, długi czas oczekiwania na wdrożenie oraz konieczność zakupu sprzętu do obsługi klientów.
Spółka Happy Pack chce zamknąć 2022 rok z liczbą 300 punktów partnerskich, ale w kolejnych latach będzie już liczyć je w tysiącach. W czerwcu podpisała umowę z dostawcą usług płatniczych Worldline na dostawę innowacyjnych terminali SoftPos, za pośrednictwem których możliwe będzie pobieranie opłat za nadawanie i odbieranie przesyłek kurierskich.

Rozwój w Polsce i krajach UE

półka przygotowała strategię rozwoju sieci PUDO na okres 5 najbliższych lat. W tym czasie chce uruchomić 10 000 punktów partnerskich zlokalizowanych w całej Polsce. Kolejnym krokiem będzie podbój rynków Unii Europejskiej. – Zakładamy, że ten okres, w którym budujemy nasz know-how w Polsce, pozwoli w przyszłości na szybkie i płynne dostosowanie e-happy.pack do wymogów w poszczególnych krajach. Krok ten ułatwi wypracowana już formuła współpracy z systemami funkcjonującymi w globalnych firmach kurierskich – zapowiada Rafał Moryto.
Jak można przeczytać na stronie emisji crowdfundingowej Happy Pack, już w przyszłym roku Happy Pack oczekuje osiągnięcia przychodów na poziomie blisko 13 mln zł. W 2026 wartość obrotów zarząd prognozuje na kwotę 73 mln zł. Happy Pack będzie generować przychody m.in. z prowizji za każdą zarejestrowaną paczkę do obsługi w systemie e-happy.pack, opłaty za użytkowanie systemu oraz Smart Mobile Terminal, marży wypracowanej na sprzedaży usług kurierskich i prowizji od płatności bezgotówkowych.

Finansowanie od społeczności

Według szacunków firmy konsultingowej McKinsey, w 2021 r. wartość inwestycji w start-upy z sektora logistycznego wzrosła o 95% r/r – do 24,6 mld dolarów. Analitycy oceniają, że jest to rezultat pandemii COVID-19 i załamania łańcuchów dostaw, które skierowały uwagę inwestorów na potencjał sektora.

W ten trend wpisuje się również pomysł firmy Happy Pack, która uruchomiła zbiórkę crowdinvestingową we współpracy z platformą Beesfund. Startup planuje pozyskać 1 mln zł. Dla inwestorów przygotował pakiety od 500 zł. Po kilku dniach od startu kampanii spółka pozyskała już kwotę 145 tys. zł od blisko 60 inwestorów. – Finansowanie pozwoli nam przede wszystkim na dokończenie wdrożenia oraz rozbudowę systemu e-happy.pack. Na ten cel potrzebujemy ok. pół miliona złotych. Kolejnym krokiem jest rozbudowa działu sprzedaży w ośmiu województwach, co powinno przełożyć się na nawiązanie współpracy z ponad pięciuset partnerami – dodaje prezes Happy Pack.
Aktualnie trwa emisja Happy Pack skierowana do inwestorów crowdfundingowych. Spółka planuje wprowadzenie akcji do obrotu na NewConnect na początku 2026 roku. Jeszcze przed debiutem zarząd Happy Pack rozważy przeprowadzenie skupu akcji własnych przy cenie wynoszącej 150% ceny emisyjnej akcji w bieżącej emisji. – Dołożymy wszelkich starań, aby wypłacić w 2025 roku co najmniej 50% zysku wypracowanego w 2024 roku w formie dywidendy dla akcjonariuszy – dodaje Rafał Moryto.

Polacy kochają zakupy online

Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków usług kurierskich w Europie. W 2020 roku polski rynek osiągnął wolumen ok. 814 mln dostarczanych przesyłek, a obroty sięgnęły 10,7 mld zł – wynika raportu raport „Out-of-home delivery in Europe 2021” przygotowanego przez Last Mile Experts. Szacuje się, że do 2023 roku wolumen dostarczanych przesyłek zwiększy się do 1,31 mld (wzrost o 66%) i osiągnie wartość 16,2 mld zł. Liczba nowych punktów PUDO (Pick Up, Drop Off) wzrosła od połowy 2019 roku w Unii Europejskiej o ponad 40%. Trend ten w znacznym stopniu związany jest z potrzebami dynamicznie rozwijającej się branży e-commerce, a zmiany na rynku zakupów online w okresie pandemii COVID-19 stymulują dalszą ekspansję.