Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

[BADANIE] Inquiry: Jak wyglądają wakacyjne zakupy Polaków

Mimo trudnej sytuacji ekonomicznej, 64% Polaków planuje w tym roku przynajmniej kilkudniowy wyjazd wakacyjny, przeznaczając osobny budżet na wakacyjne zakupy realizowane w miejscu spędzania urlopu – średnio ok. 900 złotych w czasie jednego wyjazdu.

Badanie przeprowadzone na przełomie czerwca i lipca pokazuje, że większość Polaków planuje wyjechać na kilkudniowy wyjazd wakacyjny. Polacy w większości decydują się na wyjazdy krajowe, wyjazdy za granicę wybierane są rzadziej. Tych, którzy nie planują wyjechać, najczęściej powstrzymuje zbyt duży koszt takiego wyjazdu.

Część osób wyjeżdzających nawet na krótkie wakacje kupuje w miejscu docelowym zakupy spożywcze (56% wyjeżdżających), najczęściej w znanych nam z miejsca zamieszkania sklepach sieciowych oraz w tych, których nie znamy, ale są obecne „pod ręką”. Znane nam sklepy sieciowe wybieramy głównie ze względu na możliwość kupienia swoich ulubionych produktów, a także ze względu na lepszą „orientację” w samym sklepie.

Rekalma Apsys
r e k l a m a

Zakupy mogą być też ważną atrakcją i urozmaiceniem wyjazdu. Większości badanych zdarza się podczas wakacji po prostu „połazić po sklepach” (66% w grupie osób wyjeżdzających). Polacy przechadzają się przede wszystkim po małych butikach i sklepikach obecnych na ulicach (65% kupujących w ten sposób), stoiskach z pamiątkami (62%) oraz lokalnych targowiskach (62%). Odwiedzamy te lokalne miejsca głównie dlatego, aby znaleźć tam produkty regionalne (52%), a także w celu sprawienia sobie przyjemności przez zakup czegoś (41%). Część badanych dodaje, że jest to również forma poznawania kultury danego regionu lub kraju. Tego rodzaju zakupy motywowane są również chęcią odwiedzenia sklepów nieobecnych w miejscu zamieszkania, ale bywają też sposobem na spędzenie czasu podczas niepogody (odpowiednio 35% i 31%).

Centra handlowe odwiedzamy podczas wakacji nieco rzadziej (47% grupy „chodzącej po sklepach”) oraz w zupełnie innych celach. Do centrów handlowych zaglądamy przede wszystkim wtedy, gdy zabraknie nam czegoś podczas wyjazdu, ale także w celu skorzystania z usług gastronomicznych. To także miejsce, w którym Polacy realizują zakupy wtedy, gdy nie zdążyli zaopatrzyć się w niezbędne produkty przed wyjazdem.

Do stałych punktów wakacyjnego programu należy kupowania pamiątek – robi to aż 84% spośród osób, którym zdarzyło się wyjechać w ciągu ostatnich dwóch lat. Kupujemy je zdecydowanie najczęściej na straganach i stoiskach z pamiątkami (46% tej grupy).

Co ciekawe, większości wyjeżdżających zależy na tym, aby odwiedzać miejsca zakupów charakterystyczne dla danej destynacji. Zazwyczaj jednak są to wybory spontaniczne – tylko 1/3 wyszukuje informacje na temat lokalnych producentów, sklepów czy targowisk już na etapie planowania wyjazdu.

Połowa wyjeżdżających Polaków (tych, którzy wyjechali w ostatnich dwóch latach) planuje na zakupy podczas wyjazdów specjalny budżet. Najczęściej podawane kwoty mieszczą się w granicach 500-1000 zł w czasie jednego wyjazdu.

Agnieszka Górnicka, prezes firmy Inquiry, dodaje: Oferta handlowa to bardzo ważny element każdej urlopowej destynacji. Potwierdzają to wyniki naszych badań. Polacy mocno zwracają uwagę przede wszystkim na ofertę regionalną, w której mogą zetknąć się z tym, co lokalne i wyjątkowe dla danego miejsca. Tego poszukamy na ulicach, targach i małych butikach. Duże obiekty handlowe nie są kojarzone z taką ofertą, co w przypadku miejscowości turystycznych może stanowić ważną wskazówkę dla właścicieli obiektów.

Inquiry jest polską agencją badań rynku. Od 2019 r. Inquiry współpracuje z międzynarodową firmą YouGov, będąc jej wyłącznym przedstawicielem w Polsce.